BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Thursday, November 24, 2011

CERPEN : KEYAKINAN CINTA (PART 1)

CERPEN : KEYAKINAN CINTA (PART 1)

KISAH PENDEK JER. NANTI HANA MASUKKAN PART 2 (LAST N3) UTK CERPEN NIE. HOPE ENJOY.



Sheila merenung tak percaya wajah dihadapannya. Wajah dihadapannya hanya tenang. Sheila mengeluh perlahan. Bagaikan mimpi. Benarkah? Wanita di sebelah lelaki itu pula kelihatan gelisah.

“Maaf Puan Sheila. Saya rasa awak tersilap orang. Maafkan saya. Saya Hadif. Muhammad Hadif bukannya suami Puan Sheila, Akashah” lelaki itu berkata tenang. Ada simpati dihatinya. Namun apakan daya. Dia bukannya Akashah. Dia hanyalah Hadif.

“Baiklah saya terima. Maafkan saya kerana mengganggu masa Encik Hadif. Saya hanya ingin beritahu satu perkara sahaja, seandainya awak Akashah pasti akan ada tahi lalat di belakang telinga awak dan satu parut memanjang dip aha awak. Selamat tinggal,” Sheila terus bangun. Tidak ingin terus berlama di situ. Biarlah lelaki itu menafikannya. Biarlah lelaki itu tak mengenali dirinya namun jauh di sudut hatinya dia tahu lelaki itu Akashah. Akashah suaminya. Naluri seorang isteri tak akan pernah silap. Biarlah seluruh dunia mengatakan Akashah sudah mati di telan lautan biru, namun dia tahu lelaki itu masih hidup. Masih bernyawa sama seperti dirinya di bumi Allah ini.

Hadif tergamam. Hatinya berdegup kencang. Kata-kata terakhir wanita itu menggoncang segala ketenangan di wajahnya. Dahinya berpeluh. Matanya hanya memandang langkah wanita tersebut yang semakin menjauh dan entah mengapa tanpa sedar air matanya mengalir. Hatinya pedih, seakan tak sanggup kehilangan wanita itu. Mengapa?

Elia yang berada di sebelah Hadif sudah tidak senang duduk. Hatinya resah. Apatah lagi melihat reaksi Hadif bila mendengar ucapan wanita itu. Air mata yang mengalir di pipi Hadif tanpa sedar itu membuatkan jiwanya bergelora dengan pelbagai rasa. Takut. Takut akan kehilangan lelaki itu.

“Abang, jom balik…” Elia mengajak Hadif pergi dari situ. Kalau boleh dia ingin mengajak Hadif terus pulang. Keputusannya untuk bercuti ke sini merupakan satu kesilapan besar dalam hidupnya.

“Ok.. jomlah. Abang pun letih…” Hadif akur. Tangannya meraup wajahnya. Sakit kepalanya kembali menyerang. Elia dan Hadif terus beredar dari situ.

…………………………………………………………………………………………..

“kata nak jalan-jalan kenapa balik awal?” soal Puan Sri Radiah pada Elia dan Hadif. Wajah pucat Hadif menarik perhatiannya.

“Hadif ok? Mama tengok pucat jer muka?” tegur Puan Sri Radiah. Pantas dia bangun menghampiri anaknya. Tangan itu mengusap wajah yang pucat itu. Mengesat perlahan peluh-peluh renik di dahi Hadif.

“Kepala Hadif sakitlah ma… Dif naik dululah..” Hadif terus melangkah ke biliknya. Meninggalkan Elia dan ibunya terpinga-pinga.

“Kenapa Lia?” soal Puan Sri Radiah pada Elia, teman wanita Hadif. Bakal menantunya. Ini merupakan percutian mereka sekeluarga. Masa inilah baru semua ahli keluarganya berkumpul, kalau tidak nak bertentang mata pun susah. Masing-masing sibuk.

“Tak ada apa-apalah auntie. Tadi waktu jalan-jalan abang kata kepala dia sakit. Agaknya abang letih kot? Cuaca kat sini pun panas,” jawab Elia menyembunyikan hal sebenar.

“Oh… betul kata kamu. Hari ni memang panas. Kalau macam tu auntie adalah kawan. Kejap lagi kamu temankan auntie shopping, abang Reza, Syirah dan abang Mus kamu dah keluar. Uncle kamu pulak sibuk ngan kawan-kawan lama dia. Maklumlah sesekali pulang bercuti di sini banyaklah yang ingin dibualkan,” ajak Puan Sri Radiah. Elia hanya mengangguk.

“Lia masuk bilik dululah auntie… nak pergi nanti auntie panggil Lia,”

“ok… pergilah rehat,”Puan Sri Radiah tersenyum melihat langkah Elia. Walaupun ada rasa tidak senang pada gadis itu jauh disudut hatinya, dia tetap menerima dengan hati terbuka pilihan hati anaknya itu.

…………………………………………………………………………………………..


“Ziyad janganlah lari. Penat tau acik Aya nak kejar…” jerit Rohaya pada anak saudaranya. Ziyad Amsyar. Ziyad hanya ketawa, malah makin laju langkah anak kecil itu. Rohaya hanya mampu menggeleng. Ziyad sememangnya sangat aktif. Tak tau duduk diam langsung. Petang ni beriya Ziyad mengajaknya ke pantai. Sampai nangis-nangis merajuk bila dia menolak. Akhirnya terpaksalah Rohaya akur. Entah apa yang dikejarkan Ziyad pun dia tak tau. untuk menunggu kepulangan mamanya pun dia tidak mahu. Mahu juga ke pantai tanpa mamanya.

“Ziyad…” jerit Rohaya sebaik tubuh kecil itu tersembam ke pasir pantai. Pantas dia berlati kea rah Ziyad yang menangis sambil di pujuk oleh seoarang perempuan.

“Acik Aayaa…” Ziyad memanggil Rohaya dalam tangisnya. Tangannya menunjukkan lututnya yang luka. Ingin meminta simpati Rohaya yang merenungnya tajam. Tahu Acik Ayanya tengah marah.

“Aakittt…” tangis Ziyad lagi. Rohaya tunduk. Rasa marah bertukar sedih. Air mata Ziyad di usap. Pipi yang sememeh dengan air mata dan pasir di bersihkan.

“Janganlah nangis. Hero mana boleh nangis… kalau Ziyad nangis nanti ultroman tak nak kawan” pujuk Rohaya. Apalagi makin kuat tangisan Ziyad. Dua orang lelaki yang turut berada di sisi perempuan yang membantu Ziyad ketawa. Rasa lucu pula melihat cara Rohaya memujuk Ziyad.

“Ziyad ya nama… meh kat uncle…”salah seorang dari lelaki itu mengambil Ziyad lalu didudukkan di ribanya. Lelaki itu meniup perlahan lutut Ziyad yang masih teresak-esak menangis.

“Sakit lagi tak? Lelaki mana boleh nangis. Perempuan je yang menangis…Ziyad lelakikan?” soal lelaki itu lembut. Ziyad mengangguk. Masih tersedu sedan lagi. Namun tangisannya sudah berhenti.

“kalau lelaki, tak maulah nangis lagi…” sambung lelaki itu. Kepala Ziyad diusap kasih. Wajah comel itu menenagkan jiwanya. Sakit kepalanya juga seakan hilang bila melihat senyuman dari bibir comel itu.

“Waahh.. along. Dah boleh jadi ayah mithali nieh..” terdengar satu suara menegur mereka dari arah belakang. Pantas empat pasang mata memandang seorang lelaki yang melangkah tenang kea rah mereka. Ziyad pula hanya diam. Kepalanya dilentokkan ke dada uncle yang baik tu. Tangan kecil itu erat memeluk tubuh sasa uncle yang baru dikenalinya itu.

“Pandailah abang Reza. Syirah pun terkedu tengok along..” sambut seorang gadis yang berdiri di sisi Rohaya.

“Errkk… maaf lah ye. Cik dan encik-encik ni siapa? Maaflah kalau Ziyad ni ganggu encik-encik semua. Saya nak ambil Ziyad. Nanti puas pula mama dia cari kami,” Rohaya bersuara. Tangannya menunjuk kea rah Ziyad yang masih berada dalam pelukan lelaki asing itu.

“Ooppss… Sorry, kita Syirah. Tu along kita, ni abang ngah kita nama Mus n tu alang kita nama Reza. Tak ganggu pun. Biasalah budak-budak. Comel kan Ziyad,” Syirah bersuara riang memperkenalkan abang-abangnya pada acik Aya Ziyad. Anak kecil yang amat comel dimatanya.

“Saya Aya. Terima kasihlah pujuk Ziyad encik Along. Ziyad ni kalau dah start buat konsert susah nak berhenti. Cuma mama dia jer yang boleh hentikan raungan dia nieh. Tak sangka Encik Along berjaya hentikan mega konsert dia nieh. Terima kasihlah yer. Err.. Encik Along boleh saya ambil Ziyad…” Rohaya bersuara riang. Lega. Ada juga orang yang boleh menghentikan tangisan Ziyad, anak manja Ayongnya itu.
“Ok… Ziyad pergi kat acik Aya ya…” lelaki yang bernama along itu memujuk Zoyad. Anak kecil itu menggeleng. Dia hanya ingin berada dalam pelukan uncle yang baik ni. Tak nak acik Aya yang garang tueh.

“allaa… sayang bucuk acik Aya, meh lah. Uncle pun dah nak balik. Ziyad nak ikut uncle? Tak sian kat mama? Nanti mama nangis cari kita. Jom balik ye,” Rohaya bersuara lembut memujuk Ziyad.

“mama…nak mama….” Ziyad bersuara perlahan. Dan akhirnya bertukar kepada tangisan. Matanya merenung sekeliling. Mencari mamanya. Tadi Acik Aya cakap mama akan datang. Lelaki yang di panggil along itu mengeluh bila anak kecil itu kembali menangis.

“Ishh… macammanalah awak jadi mak cik Ziyad ni Cik Aya. Asal awak pujuk Ziyad jer dia nangis. Tak jadi saya nak buat awak jadi bini dan ibu anak saya tau…” Reza bersuara sambil ketawa apatah lagi bila melihat wajah Rohaya yang sudah memerah. Malah jelingan gadis itu di pandang sepi. Macamlah dia takut dengan jelingan itu. Tergoda lagi adalah. Mereka yang di situ ketawa melihat gelagat Rohaya dan Reza. Ziyad yang sedang menangis juga terhenti tangisannya bila melihat semua ketawa. Mata si kecil terkebil-kebil kebingungan.

Wednesday, November 23, 2011

RAHSIA HATI HANIM 22 PART 2

RAHSIA HATI HANIM 22 PART 2

SORRY JIKA N3 NI PENDEKJER... INI YANG TERMAMPU BUAT MASA INI. MAKLUMLAH KEADAAN KESIHATAN HANA X BEBERAPA OK...




Tengku Lukman mengeluh perlahan. Potret wajah Linda di tenung. Ada resah dihatinya. Entah mengapa jauh disudut hati dia risaukan wanita itu apatah lagi dengan keadaan Linda yang sedan berbadan dua itu. Desakan mummy juga makin merimaskan dirinya apatah lagi dengan olah si Nelly menantu pilihan mummynya itu. Rimas dan letih dirinya melayan karenah dua wanita itu.

........................................................................................................................................

“Luke... sudah tiba masanya papa berterus terang. Luke pun sudah dewasa, sudah mampu berfikir...” Tengku Mansur bersuara perlahan. Tubuh kurusnya terbaring lemah atas katil. Hanya tinggal mereka berdua sahaja. Tengku Ara keluar, ada mesyuarat persatuan katanya. Itu lebih baik. Dia sudah letih untuk terus berahsia. Tambahan pula dengan keadaan kesihatannya, dia takut dia tidak punya banyak waktu lagi.

“Papa rehatlah... jangan fikir banyak..” balas Tengku Lukman. Keadaan Tengku Mansur menggusarkan hatinya. Ada bimbang yang berpaut.

“Jangan bimbang, papa tak apa-apa. Papa tak boleh tunggu lagi. Luke ambil buku ni...” Tengku Mansur menyerahkan sebuah buku seakan diari kepada Tengku Lukman. Akur, tengku Lukman mengambil buku tersebut.

“Buka...” arah Tengku Mansur lagi. Tengku Lukman membuka buku tersebut. Ada sekeping gambar di dalam buku tersebut. Gambar seorang wanita yang sedang tersenyum manis. Cantik. Ada sesuatu pada wajah wanita itu yang menarik perhatian Tengku Lukman. Ada debar dihatinya.

“Siti Hanum... Hanum...” Tengku Mansur sebak. Ada rasa bersalah dan penyesalan di hati.

“ Siti Hanum??? Siapa ?” soal Tengku Lukman.

“ibu kamu...” jawab Tengku Mansur. Terlepas buku ditangan tengku Lukman. Ada kejutan dan riak keliru diwajahnya.

“Apa papa mengarut ni? Mamakan mama Luke, macam mana pula perempuan ni boleh jadi ibu Luke...” Tengku Lukman keliru. Seumur hidupnya hanya Tengku Ara mamanya. Mama yang dikenalnya. Mama yang membesar dan mengasuhnya dan tiba-tiba hari ini Tengku Mansur memberitahu wanita dalam gambar ini ibunya.

“Ya... itu ibu kandung Luke. Wanita yang mengandung dan melahirkan Luke. Bukan mama, mama hanya ibu tiri Luke...” jawab Tengku Mansur. Ada nada sedih pada suara itu.

“Apa..” terjerit Tengku Lukman. Tidak percaya dengan apa yang baru didengarinya. Mana mungkin??? Dia makin keliru. Mustahil...

“Itu hakikat sebenarnya... salah papa...” dan Tengku Mansur terus bercerita. Sudah tiba masanya Tengku Lukman mengetahui perkara sebenarnya. Sudah sampai waktunya, anaknya itu mengenali wanita yang telah bersusah payah mengandung dan melahirkannya. Sudah sampai waktunya Tengku Lukman mencari dan cuba mengenali ibu yang melahirkannya. Dia mahu anakanya itu mengenali dan menghargai wanita yang punya tempat yang istimewa di hatinya.

“Papa tak cuba cari ibu?” soal Tengku Lukman. Masih tidak percaya hakikat sebanarnya. Mama yang disayanginya selama ini hanyalah ibu tiri. Begitu tega hati mama memisahkan mereka.

“Puas papa cari. Akhirnya pencarian papa berakhir. Papa jumpa ibu tapi papa terlewat. Ibu sudah bahagia dengan hidupnya. Walaupun kehidupan ibu sederhana tapi papa dapat rasakan kebahagiaan ibu. Hanya melihat wajah ibu. Papa tahu ibu bahagia. Lelaki itu kata ibu terlalu baik. Menerima ibu seadanya. Mencintai ibu kerana Allah....” ada air jernih dimata Tengku Mansur. Masih ternampak wajah Hanum yang berseri saat menceritakan hidupnya bersama lelaki itu. Walau hatinya perit namun dia bahagia bila Hanum bahagia. Mungkin Hanum bukan ditakdirkan untuknya.

“perkahwinan Hanum bersama lelaki itu di kurniakan seorang cahaya mata. Adik kamu. Adik tiri kamu. Berlainan ayah tapi tetap ibu yang sama. Hanim namanya. Persis Hanum. Ini gambar Hanim...” Tengku Lukman menyerahkan satu sampul surat kepada Tengku Lukman. Sampul itu diambil dari laci meja di sisi katil.

Sekali lagi Tengku Lukman terkedu. Semuanya bagaikan mimpi. Tak percaya. Namun melihat wajah papa, dia tahu lelaki itu tidak pernah bergurau. Terduduk Tengku Lukman. Fikirannya keliru. Ada pelbagai rasa yang menghantui. Tak sangka serumit itu kehidupannya.

“Papa nak Luke janji dengan papa, cari ibu. Cari Hanim. Tebus semua kesalahan papa pada ibu. Jalankan tanggungjawab Luke pada ibu yang bersusah payah mengandung dan lahirkan Luke. Jangan salahkan mama. Mama sangat sayangkan papa dan Luke. Sebab itu dia bertindak begitu. Apa yang berlaku ada hikmahnya. Maafkan papa, maafkan mama sebab pisahkan Luke dari ibu. Papa khilaf. Papa bukan ketua kekluarga yang baik...” sebak suara Tengku Mansur.

“Tak... papa tak salah. Papa merupakan papa terbaik bagi Luke. Tidak ada yang dapat gantikan papa....” ucap Tengku Lukman. Matanya merenung sayu wajah Tengku Mansur. Lelaki tua itu makin lemah.

WATAK-WATAK RAHSIA HATI HANIM

WATAK-WATAK RAHSIA HATI HANIM

HOPE ANDA SEMUA SUKA DENGAN WAJAH2 INI. ENJOY ;)




TENGKU LUKMAN



LINDA



Hanim



Aizad

SINOPSIS RAHSIA HATI HANIM

SINOPSIS RAHSIA HATI HANIM


Hanim hidupnya penuh liku.luka cinta Khaer berjaya diubati dengan kehadiran Aizad. Namun kekecewaan masih menghantui. saat cinta membara buat sang suami, kebenaran yang amat menyakitkan tersingkap. lalu luka di hati kian berdarah. hanya Amar kekuatannya. Apatah lagi bila mengetahui kecurangan sang suami. segala kata manis bak madu, ucapan cinta yang terlafaz hanyalah palsu. lalu harus bagaimana lagi dia bertahan??? Adakah cinta di hati buat Aizad semakin sirna. Hanim keliru apatah lagi dengan kehadiran Tengku Lukman dalam hidupnya

kehadiran Tengku Lukman lelaki misteri yang sentiasa ada untuk Hanim menimbulkan tandatanya. lelaki itu bagaikan Guardian angelnya. sentiasa ada saat Hanim terluka. sedikit sebanyak hati Hanim terubat dengan kehadiran lelaki ini. siapah dia pada Hanim???

Aizad mula tercabar dengan kehadiran Tengku Lukman apatah lagi dengan kedinginan Hanim pada dirinya. lelaki ini keliru dengan perasaannya sendiri. benarkan cintanya hanya pada Julia si kekasih hati ataupun sudah beralih arah pada siisteri?

bagaimana kesudahan kisah mereka??? adakah mahligai Aizad dan Hanim akan berakhir? masihkah bahagia menjadi milik mereka??? semuanya akan terjawab dalam Rahsia Hati Hanim.

ANDA SUKA