BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Monday, July 4, 2011

rahsia hati hanim 21

rahsia hati hanim 21

Hanim mengerutkan dahi. Haruman Aizad benar-benar membuatkan dia pening. Benar-benar meloyakan tekaknya. Pantas dia ke toilet. Memuntahkan semua isi perutnya. Hanim bersandar kepenatan. Kepala yang pening dipicit perlahan. Aizad merenung Hanim dengan pandangan pelik. Keracunan makanankah Hanim?

Laju kaki Aizad menghampiri Hanim. ingin membantu isterinya itu. Sebaik dia mendekat, Hanim muntah kembali. Aizad makin pelik.

“Abang jangan dekat. Pergi jauh dari Hanim. abang busuk…” dan tanpa sempat menghabiskan ayatnya Hanim muntah kembali.

Aizad makin pelik. Makin tak faham apatah lagi bila Hanim mengatakan dia busuk. Takkanlah. Dia baru lepas mandi. Wangi lagi. Takkanlah dia busuk pula sampai Hanim boleh muntah-muntah sebaik dia mendekat. Terasa kecil hati pula. Pantas dia menjauh. Tak mahu Hanim terus-terusan muntah sebaik dia dekat.

“Abang…” Hanim jerit panggil Aizad. Tubuhnya benar-benar lemah. Tak mampu untuk melangkah walaupun setapak. Pantas Aizad berlari mendapatkan Hanim bila melihat keadaan Hanim yang lemah itu. Tak jadi nak merajuk. Mujur tubuh Hanim dapat dia capai. Hanim terkulai layu dalam pelukannya.

“Nim…” panggil Aizad cemas. Pantas tubuh itu diletakkan atas katil. Segara Aizad memanggi Kak Tipah dan Puan Nora. Tak tahu nak buat apa bila Hanim tiba-tiba pengsan. Panic Aizad di buatnya. Terus di jerit panggil mama dan Kak Tipah bila mereka masih tidak kelihatan. Rambut Hanim diusap. Berdoa agar isterinya itu selamat.

“Ya Allah, apa kena dengan Hanim ni? Apa kamu buat pada Hanim?” Tanya Puan Nora cemas. Tubuh menantunya yang terbaring lemah di katil di hampiri.

“Aizad tak buat apapun ma. Tiba-tiba je Nim pengsan…” adu Aizad. Hatinya turut cemas.

“Apa yang bising pagi-pagi ni?” Tanya Tuan Faruk. Pening dia melihat isteri dan anaknya yag kalut semacam je.

“Hanim pengsan…” jawab Puan Nora.

“Pengsan? Macammana boleh pengsan? Dah panggil doctor belum?” Tuan Faruk turut cemas.

“Belum. Jap Aizad telefon..” Aizad baru teringat nak hubungi doctor. Pantas nombor Dr Laila di hubungi. Dr Laila merupakan Doktor peribadi keluarga mereka.

Aizad tersenyum lebar medengar kata-kata Dr Laila. Gembira malah semua ahli keluarga Tuan Farok menyambut berita itu penuh kesyukuran. Opah tidak habis-habis tersenyum. Makin mudahlah rancangan yang telah dia rancang bersama-sama Zahir. Malah, Hanim dan Aizad punya alas an yang sangat kukuh untuk terus bersama.

Hanim masih belum sedar. Wajah itu juga agak pucat. Panjang ceramah opah kepada Aizad supaya menjaga kesihatan dan perasaan Hanim. opah juga siap bagi amaran lagi. Tiada maaf pada Aizad jika melukakan hati Hanim. malah opah tak akan tolong Aizad pujuk Hanim lagi. Aizad hanya diam. Akur. Hatinya sedikit lega. Kehadiran bayi dalam kandungan hanim akan membuatkan hanim terus terikat bersamanya.

Puan Nora dan Tuan Faruk turut memberi amaran pada Aizad. Aizad harus belajar lebih bertanggungjawab dan menjaga perasaan Hanim Panjang bebelan Tuan Faruk. Tak mahu lagi mendengar skandal atau cerita yang bukan-bukan lagi mengenai Aizad. Mereka berdoa agar kehadiran orang baru dalam keluarga ini nanti akan menceriakan lagi rumah mereka. Membawa kebahagiaan pada semua penghuninya.

Hanim membuka matanya perlahan-lahan. Terasa silau pula. Matanya memandang sekeliling. Dalam bilik lagi. Tersenyum bila melihat wajah ceria opah didepannya. Amar manja diribaan opah.

“baguslah Hanim dah sedar. Risau opah tadi...” Opah bersuara perlahan-lahan bersama-sama senyuman yang masih tak pudar dari bibirnya. Gembira betul opah dan sedikit sebanyak menimbulkan kehairanan di hati Hanim.

“erk... opah nampak gembira sangat ni kenapa ya?” soal Hanim. Takkanlah opah gembira tengok dia jatuh sakit. Mustahillah kan? Opah kan sangat sayang dia.

“Mestilah, tak lama lagi opah dapat cicit baru dan Amar akan dapat adik. Mestilah happy...” beritahu opah dengan gembira.

Hanim terkaku seketika mendengar kata-kata opah. Agakan dia betul akhirnya. Tak tahulah bagaimana nak gambarkan perasaannya saat ini. Pelbagai rasa di jiwa. Tak tahu reaksi apakah yang patut dipamer. Perlahan perutnya diusap perlahan. Kali ini tak sama perasaannya seperti kali pertama tahu mengenai kandungannya. Ya, kini perasaannya keliru.

“Hanim okke? Hanim tak gembira?” soaal opah. Bukan dia tak sedar riak wajah Hanim. Hanim tersentak dengan soalan opah. Hanya senyuman hambar yang mampu di beri.

“Gembira Cuma Hanim terkejut aje. Lagipun Hanim baru je sembuh dari kemalangan. Amar pun kecil lagi. Tak sangka secepat ini Amar akan dapat adik...” jawab Hanim. Tak mahu opah risau atau anggap dia tak bersyukur dengan kurniaan Allah ini.

“Baguslah begitu. Opah keluar dulu. Amar biarlah opah dan mama kamu yang jaga. Hanim berehatlah ya. Jangan susah-susah hati. Tak mau fikir banyak-banyak. Kamu tu mengandung,” nasihat opah sebelum berlalu. Hanim hanya memandang bersama keluhan.

“Nim dah sedar tu. Kamupergilah temankan dia. Ingat jangan buat dia sakit hati atau risau,” Opahberitahu Aizad yang sedang termenung di sofa. Aizad akur. Perlahan-lahan diamelangkah ke bilik. Pelbagai rasa berbaur dihati. Entah mengapa dia rasaragu-ragu untuk berhadapan dengan Hanim. Tak tahu reaksi apa yang harus diberi. Gembira? Terkejut atau apa? Paling penting apa pula reaksi Hanim nanti.


Opah hanya memandang. Malasdah nak masuk campur. Apapun kehamilan Hanim rahmat bagi keluarga mereka. Jaditak perlulah dia susah-susah nak jayakan plan yang telah dia rancang bersamaZahir. Tapi yang buat dia dan Zahir konfius adalah kehilangan Linda yangtiba-tiba itu. Bagus juga begitu. Tak adalah yang akan ganggu gugat rumahtangga cucunya lagi. Opah senyum senang hati.


“Hanim OK?” soal Aizadmemulakan perbualan. Tangannya menyentuh perut Hanim. Hanim hanya diam. Malasnak layan. Lagipun diakan masih terkejut dengan berita kehamilannya walaupundah dapat agak kerana periodnya lewat dari biasa. Hai... macam mana ni? Hanimmengeluh.


“Tak baik mengeluh,” tegurAizad pula. Senyuman terukir di bibir. Tak sabar menanti kelahiran anaknya ini.Harap-harap perempuan. Nak bubuh nama apa ya? Lagipun hari tu Hanim yang letaknama Amar. Mereka dah janji jika anak lelaki Hanim yang namakan, sebaliknyajika anak perempuan dia yang akan beri nama.


“Yang abang tersenyum nikenapa? Dah macam orang tak betul?” sakit hati Hanim melihat senyuman Aizad tu.Tak sukalah. Orang tengah keliru dan susah hati ni dia boleh pulaksenyum-senyum. Tak sukalah.


“La, senyum pun salah ke”soal Aizad. Tangannya masih mengusap perut Hanim.


“Anak papa sihat? Dukdiam-diam tau,” bisik Aizad. Hanim mencebik.


“janganlah pegang-pegangkita. Tak sukalah,” Hanim menolak tangan Aizad di perutnya. Berkerut dahiAizad. Tak puas hati.


“abang nak manja-manjadengan anak abanglah. Nim jangan kacau. Baby tengok umi tu jeles kat kita sebabpapa tak layan umi kan,” sambung Aizad lagi. Tangannya terus bermain di peruthanim. Langsung tak peduli kata-kata Hanim mahupun renungan isterinya itu.Bukan sebarang renungan, renungan membunuh tu.


........................................................................................................................................


Linda tersenyum riangmembaca majalah Pa&Ma. Banyak info yang dia perolehi dari majalah tersebut.Perutnya juga sudah agak membesar. Mujurlah kandungan dia sihat dan baby ktdalam ni tak banyak ragam. Tiba-tiba tekaknya terasa nak makan KFC sebaikmelihat iklan makanan segera itu di tv.


“anak mummy mak makan ayamgoreng ke?” bisik Linda sambil tangannya mengusap perut.


“Kejap lagi ya kita pergi. Mummyletih. Rehaqt kejap. Baby sabar ya,” sambung Linda. Bibirnya tersenyum bahagia.Tak sabar menanti kehadiran baby ni. Biarpun kehadirannya tidak dirancang,namun dia redha. Malah baby sangat membahagiakan dia. Memberi harapan dankekuatan pada dirinya. Membuatkan dia semakin dewasa dan tabah.


........................................................................................................................................


Tengku Ara mengeluhperlahan. Seperti malam-malam yang lalu tidur nya tidak lagi nyenyak. Igauansemalam kembali menghantuinya. Bayangan wajah yang sudah lama dia lupakankembali menghantuinya. Ya, wajah PA Tengku Lukman anaknya itu mengingatkan diapada seseorang. Seseorang dari masa silamnya.


Tak mungkin dia. Tengku Aramengeluh lagi. Album lama itu diselak. Persis sekali wajah tersebut. Bezanya PALukman memiliki lesung pipit manakala wanita dalam gambar ini tidak.


Hati Tengku Ara resah. Dosasilam kembali menghantui. Dosa yang tak mungkin ada kemaafan. Mengundangketakutan pada dirinya. Takut kehilangan satui-satunya anak yang dia miliki.Berdosakah aku kerana aku hanya inginkan seorang anak untuk mengisi kekosonganhati ini? Anak untuk aku tumpahkan kasih sayang dan tempat untuk aku bermanja?Salahkah aku? Rintih
Tengku Ara bersamatangisan yang tiada hentinya.

7 comments:

fara said...

thanx shana...
siyesly citer ni mmg best!!!
suke sgtt.. hehehe...
da lame da sy follow cite ni..
jgn hold lame2 ye..
smbg la lagi...
gud luck!!!! =)

blinkalltheday said...

besttt,tp nti pleass tambah byk sikit pasal linda,sb sy trtarik nak taw kisah die selaian kisah aizad dan hanim..nak taw smada linda dah brubah dan xkan nak biar anak tu tanpa bapanye??

Anonymous said...

best...tpi nak taw psal linda la shana....plis....smbung cept....plis...peace:)

is said...

best..tp please sambung cepat skit....nak tau sgt ksah tentang linda....please2!!!!!

Anonymous said...

best...sambung cepat ek..nak tau sapa linda sbnrnya.

Kak Sue said...

best sangat... bila nak sambung ni...

Kak Sue said...

best... cepatlah sambung

ANDA SUKA