BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Monday, June 13, 2011

rahsia hati Hanim 20

Linda merenung tubuhnya. Masih belum ada sebarang perubahan. Bibir yang bengkak juga sudah mula menyusut. Kesan lebam di tubuh juga sudah agak berkurangan. Beg besar sudah hampir penuh dengan pakaian. Hampir semua barang penting sudah di kemas. Tersusun dalam beg. Perut yang leper itu diusap sayang.

“mummy sayangkan baby. Sekarang Cuma ada mummy dengan baby je. Kita mulakan hidup baru ya?” Linda berbisik perlahan. Senyuman bahagia terukir dibibir. Tangannya terus mengusap perutnya penuh kasih sayang.

…………………………………………………………………………………………

Hanim resah. Matanya memandang calendar ditangan. Keliru dan bingung. Masalah yang ada pun masih belum selesai dan kini muncul pula masaalah baru. Malah di pejabat kini pun sudah terdengar khabar angina yang tidak enak. Dia dikatakan punya skandal dengan Tengku Lukman. Mengarut betul.

Malah, dua hari lepas Tengku Nellysa menyerangnya di pejabat. Mujur Tengku Lukman ada. Kalau tidak tak tahulah apa nak jadi. Malah ada juga kakitangan wanita yang bujang tidak menyukainya. Dingin sahaja. Masaalah betul. Mahu sahaja dia jerit dia isteri orang.

Kepala yang pening di picit perlahan. Kerja atas meja juga sudah menimbun. Tu lah, duduk rumah senang lenang nak kerja. Sekarang terimalah. Penat dan rindu pada Amar tak tertanggung. Walau berpisah beberapa jam namun hatinya sudah tak sabar pulang ke rumah.

“Menung apa ni? Kenapa tak lunch? Diet erk?” tegur Tengku Lukman sebaik melihat Hanim masih dimejanya. Jauh betul mengelamun. Wajah comel itu mendamaikan jiwanya. Menenangkan hatinya.

“Tak ada apalah. Nim rindukan Amar…” Hanim mengeluh. Wajah comel Amar terbayang di ruang mata.

“alahai… mesti comel Amarkan? Bila nak kenalkan dengan abang?” soal Tengku Lukman.

“takkanlah Nim nak bawa dia ke opis lak. Kalau nak kenal datangla rumah. Nim ok jer,” jawab Hanim.

“Betul? Abang takut ada yang tak suke jer,”

“Siapa yang tak suka? Abangkan majikan Hanim dan penyelamat Hanim. Terima kasih. Kalau tak ada abang entah apa jadi kat Hanim,”

“janganlah kata macam tu… Hanim kan dah macam adik abang. Abang janji abang akan lindungi Hanim sampai bila-bila,”

“Hhmm… yelah sangat. Dah la… layan abang satu kerja tak jadi. Abang tak lunch ke?” soal Hanim. Malas nak berbicara tentang hati dan perasaan. Adakalanya dia takut juga dengan renungan Tengku Lukman yang lain macam tu. Tak tahu nak cakap bagaimana tapi renungan tu buat Hanim jadi resah dan serba salah. Jantung juga berdebar-debar mengalahkan lari pecut 100 meter. Huh… takut betul.

Tengku Lukman hanya ketawa sambil melangkah menuju pintu keluar. Ada-ada je si Hanim ni. Apapun comel betul.

…………………………………………………………………………………………

Aizad merenung Hanim yang sedang enak berbaring sambil bermain dengan Amar. sudah agak lama hubungan mereka dingin. Entah apa yang tak kena. Dia juga sedar opah juga sudah memandang lain macam kea rah mereka. Pening. Masalah tak pernah habis. Linda lagi. Entah kemana Linda menghilang.

“Abang nak bincang sesuatu dengan Hanim. Sampai bila kita nak macam ni?” Aizad bersuara tegas.

“Apa yang nak dibincangkan lagi?” soal Hanim. Nadanya tetap dingin.

“ abang nak kahwin dengan Linda. Abang nak Hanim pujuk mama papa dan opah,” Aizad bersuara tenang. Itu yang terbaik. Lagipun sampai bila dia nak biarkan Linda terus menunggu.

Hanim diam. Sudah diduga ini yang akan terjadi. Menarik nafas perlahan. Cuma menenangkan diri walaupun hati terasa sangat sakit. Air mata yang ingin mengalir di tahan. Sedar, dia juga harus kuat. Tabah.

“Baik kalau itu yang abang inginkan. Hanim izinkan dengan syarat. Abang harus lepaskan Hanim,” Hanim bersuara tenang. Wajah Aizad berubah. Tidak sangka dengan permintaan Hanim. Tegakah dia melepaskan Hanim???


…………………………………………………………………………………………

aizad mengeluh, permintaan Hanim amat sukar untuk dia tunaikan. Sebaik bibir itu menuturkan katakata itu Aizad rasa bagaikan separuh nyawanya melayang. Sakit yang teramat. Tak mungkin untuk dia lepaskan Hanim.

Ya, mungkin ramai yang mengatakan dia mementingkan diri sendiri namun dia tak boleh melepaskan Hanim. Malah kemesraan Hanim dengan Zahir juga buatkan hatinya tidak enak. Makin dilarang makin galak pula Zahir berjumpa Hanim. Amarannya agar menjauhi Hanim dibiarkan sahaja Zahir. Tercabar maruah dan egonya sebagai seorang lelaki dan suami.

Kini terdengar pula gosip kemesraan Hanim dengan majikannya Tengku Lukman. Bukan Aizad tidak tahu reputasi lelaki itu dengan kaum wanita. Lelaki itu pasti akan dapat mana-mana perempuan yang dia inginkan. Itu lagi merisaukan. Ancaman yang sangat besar berbanding Zahir.

Papa Cuma menasihatkan dia bersabar. Jangan ikutkan perasaan. Ikut sahaja rentak Hanim. menurut papa Hanim takkan bertindak jauh. Mungkin Hanim hanya ingin balas demdam pada dia. Jadi dia ikutkan sahaja rentak Hanim asalkan tidak melampai batas. Sekurang-kurangnya kata mama dan kak Tipah, Hanim sekarang makin gembira dan bersemangat. Wajah itu juga makin ceria. Aizad mengeluh lagi. Entah bila dia mampu bersabar dan entah apa kesudahan perkahwinan mereka…

…………………………………………………………………………………………

Hanim merenung jauh. Sudah beberapa hari berlalu. Hubungan mereka makin sepi. Makin dingin. Sejak permintaan Aizad dan syarat yang dia kenakan, lelaki itu makin menyepi. Entah apa kesudahan hubungan mereka. Hanim makin letih untuk memikirkannya.

Kerja yang menimbun juga dibiarkan sahaja. Tidak ada semangat untuk bekerja. Malas dan letih dengan pelbagai persoalan dan masaalah yang tak kungjung tiba. Malah dia tahu pandangan sinis sesetengah pekerja syarikat itu padanya.

“Awak Hanim?” tiba-tiba satu suara mengejutkan Hanim dari lamunannya. Pantas matanya terarah pada wanita anggun yang berdiri dihadapannya. Wanita itu merenungnya tajam. Riak wajah wanita itu berubah sebaik pandangan mereka berlabuh.

“Ya, boleh saya tahu siapa Puan?” Hanim bertanya. Rasanya dia tak pernah melihat atau mengenali wanita anggun dihadapannya. Cantik walaupun sudah berumur. Rasanya sebaya dengan mama.

“Bukan Puan, Aku Tengku Zahara, panggil aku Tengku Ara. Bonda Tengku Lukman,” Tengku Zahara bersuara dingin. Wajahnya langsung tiada kemesraan. Berkerut dahi Hanim melihat wanita sombong dihadapannya itu. Cantik tapi sombong betul. Mentang-mentang depan nama dia ada Tengku… Hanim merungut sendiri.

“Ada apa Puan Opps Tengku datang ke sini? Nak jumpa Tengku Lukman ke? Tengku Lukman tak de sekarang,” soal Hanim.

“Tak, aku nak jumpa kau,” balas Tengku Ara. Angkuh kedengaran suaranya. Berkerut dahi Hanim. Jumpa dia? Tapi kenapa?

“Jumpa saya? Kenapa?” soal Hanim.

“Aku tak suka kau jalinkan hubungan dengan anak aku. Hanya Tengku Nellysa sahaja yang layak jadi menantu aku. Kau tak layak. Cakap berapa kau nak untuk tinggalkan anak aku?”

“Erk... rasanya Tengku dah salah faham. Hubungan Saya dan Tengku Lukman hanya sebagai majikan dan pekerja. Lagipun buat apa saya nak pikat Tengku Lukman? Saya dah kahwin pun. Mana boleh perempuan kahwin lebih dari satu. Lagi pun saya dah ada anak. Mana saya nak campak anak dan suami saya tu?” jawab Hanim.

“Apa maksud awak?” berkerut dahi Tengku Ara mendengar kata-kata Hanim itu.

“rasanya baik Tengku tanya anak Tengku dan orang yang menyebarkan khabar angin ni. Saya malas nak layan. Banyak lagi kerja saya. Maaf.” Hanim terus berlalu dari situ. Pergi toilet. Malas nak layan perempuan sombong dihadapannya itu. Buang masa je. Dah la kepala tengah serabut dengan masaalah.

Tengku Ara kaku di situ. Huh... tak sopan langsung. Dia terus beredar dari situ. Geram dengan gelagat Hanim. Dia ingat dia siapa. Namun wajah itu mengingatkan dia pada seseorang. Seseorang yang telah lama dia lupakan. Seseorang yang tidak ingin dia ingati atau jumpa. Namun wajah itu, senyuman itu persis dia, dia yang menghantuinya. Rasa bersalah, sakit hati kesal dan segalanya berbaur.

Tengku Lukman melangkah tenang masuk ke pejabatnya. Terdengar bisikan-bisikan kecil dikalangan pekerjanya. Tak habis-habis bergosip. Langkahnya terhenti dihadapan Hanim yang langsung tak menyedari kehadirannya. Wanita itu hanya termenung di mejanya. Jarinya mengetuk meja dan ternyata Hanim nampak terkejut melihatnya. Aksi kalut Hanim mencetuskan tawa dibibirnya. Comel betul.

“Tengku Luke ni kenapa? Suka kejut-kejutkan orang?” marah Hanim. dah lah mood tengah tak ok. Ada pula yang suka main sergah-sergah.

“Apa pulak, awak yang asyik berangan Puan Hanim, saya pula yang kena,” balas Tengku Lukman. Erk… Hanim terdiam. Aku yang salah ke?

“Kenapa ni? Masaalah apa lagi?” soal Tengku Lukman. Tak suka wajah manis itu bermuram durja.

“You lah, boleh tak Tengku Lukman jangan baik sangat dengan saya. Penat tau nak kena dengan sindiran orang dan lagi penat kalau asyik kena serang. Hari tu Nellysa hari ni mak Tengku Lukman pula. Bukannya saya nak pikat Tengku pun. Saya ni dah kahwin. Suami saya lagi hensome tau. Kenapa dia orang ni tak percaya. Takkanlah nak kena bawa anak dan laki saya tunjuk kat dia orang baru nak percaya…” bebel Hanim. geram.

Tengku Lukman terdiam mendengar kata-kata Hanim. Mummy serang Hanim? takkanlah kot… tapi boleh jadi jugak. Takkanlah Hanim nak fitnah mummy. Apa kes pula Hanim nak kenakan mummy.

“Mummy I serang Nim?” soal Tengku Lukman tak percaya. Hanim mengangguk. Sebal hatinya.

“Sorry K. Nanti I beritahu Mummy yang Hanim dan I tak ada apa-apa hubungan. Lagipun Nim kan dah macam adik I. I anak tunggal jadi I nak jadi abang Nim. Nak jadi guardian angel Nim. Sorry K. I promise benda ni tak akan jadi lagi malah I akan buat pengunguman yang Puan Hanim ni just my PA ok?” pujuk Tengku Lukman.

“OK… baguslah. Senang sikit hati Nim. Lagi pun Nim tak suka dengan gosip-gosip ni. Nim ni isteri orang. Menantu orang. Nim tak nak keluarga mentua Nim salah faham pula,” balas Hanim.

“Ok lah, I masuk office dulu. Siapkan kerja. Jangan mengelamun je. Nanti I potong gaji,” balas Tengku Lukman.

“Yes bos,” jawab Hanim sambil ketawa.

…………………………………………………………………………………………

Linda melangkah masuk ke rumah yang baru disewanya. Disini dia kan mulakan hidup baru. Hidup berdua dengan baby. Perut yang masih belum kelihatan diusap.

“Mummy janji, mummy akan jaga baby baik-baik. Sekarang hanya ada mummy dan baby je. Papa dah tak ada. Papa tak sayang kita,” bisik Linda perlahan. Sayu hatinya.

Mengapa hati ini masih degil dan terus mengingati dia. Dia yang membawa seribu kedukaan di hatinya. Linda mengeluh. Dia harus lupakan semuanya. Dia nak jadi Linda yang baru. Linda yang kuat dan tabah. Linda yang tak perlukan cinta dalam hidupnya. Cukuplah dia memiliki baby sahaja……

…………………………………………………………………………………………..

“Dah dapat cari dia?” soal Tengku Lukman. Rambutnya diraup kasar.

“Maaf Tengku, kami masih berusaha menjejaki dia…” jawab Kerill lemah. Takut kemarahan lelaki itu. Salah dia. Kerana sdikit kecuaian, mereka kehilangan jejak Linda.

“Dah lah… kau boleh pergi. Dapat je maklumat inform aku terus,” lemah suara Tengku Lukman. Pening memikirkan olah baru yang dicipta Linda. Entah apa muslihat perempuan itu. Beberapa minggu ni, Linda biasa sahaja. Hanya duduk diam di rumah. Langsung tak keluar. Tak sangka dalam diam perempuan itu telah melakukan semua persiapan yang cukup rapi hingga jejaknya tidak dapat di kesan.

ANDA SUKA