BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, May 4, 2011

rindu terhenti (part 2 [i])

sorry minggu ni hana busy sangat2. rasanya dah lama citer ni x der n3. sory ya sebab n3 bi pun pendek jer... just nak lepaskan kerinduan pada anda semua yg sudi membaca karya hana.....




Haikal mengeluh. Penatnya. Jam di tangan di pandang. Sudah hampir jam lima. Dia perlu pulang sekarang. Pukul enam nanti dia perlu mengambil Haziq. Masih lagi ada dua minggu. Maisara juga langsung tak menghubunginya. Sms pun tak ada. Busy sangat ke. Terasa aneh juga. Selalunya, Maisara tidak pernah gagal menghubungi atau menghantar sms kepadanya walau dimanapun wanita itu berada.

“Termenung jauh nampak?” tegur satu suara. Haikal pantas berpaling. Norman sahabatnya sedang menyandar di pintu. Tersenyum sinis memandangnya.

“Masuklah,” Haikal bersuara malas.

“Kau kenapa? Moody je aku tengok? Semalam ok? Tina tu hot tak?” tanya Norman. Bukan dia tidak tahu sahabatnya ada date dengan Tina. Perempuan tu hot juga. Seksi dan menggoda.

“Tak jadi. Aku kena hantar mama aku gi KLIA. Sekarang yang buat aku pening ni Haziq,” keluh Haikal.

“Kenapa dengan Haziq?” soal Norman. Hairan pula. Sebelum ni Haziq langsung tidak memberi masalah pada Haikal. Malah masanya banyak dihabiskan dengan kekasih-kekasihnya berbanding dengan anaknya itu.

“Mai kena kursus dua minggu. Mama aku pula ke Sarawak. Kak hanum kan dah nak bersalin. So, Haziq tak ada yang jaga,” beritahu Haikal. Ada keluhan di bibir. Letih, tidak tahu macammana nak handle Haziq.

“Laa... apa masalahnya? Anak kau kan? Takkan lah anak sendiri pun kau tak boleh handle?”

“ aku tahu masalahnya aku manalah pernah jaga Haziq. Kau kan tahu Mai yang uruskan segala-galannya” beritahu Haikal. Norman ketawa mendengarnya. Tulah, semuanya lepas tangan, biarkan mai yang uruskan segalanya. Sekarang terimalah.

“Kal... Kal aku tak tahulah. Tapi kau kena ingat Haziq tu anak kau. Mungkin sekarang tiba waktunya kau belajar untuk lebih bertanggung jawab. Rapatkan hubungan kau dengan Haziq. Jangan sampai suatu masa, Haziq tak kenal kau,” Norman memberi nasihat. Selama ini dia juga tidak senang dengan sikap lepas tangan sahabatnya itu. Kadang-kadang kasihan juga pada Maisara. Semua kena urus sendiri. Seolah-olah tiada suami sedangkan suami sendiri leka berfoya-foya. Entah apa lagi yang Haikal cari. Isteri sesempurna Maisara itu langsung tak dihargai.

Haikal hanya mengeluh. Mungkin benar juga kata Norman. Terbayang wajah Maisara yang tersenyum manis. Wajah Haziq yang comel. Datang silih berganti. Handset di atas meja dipandang. Masih lagi sepi. Kemana Maisara? Sibuk benarkah? Dia bertanya sendiri.

“Kau tak nak pergi ambil Haziq ke? Nursery tu tutup pukul berapa?” tanya Norman bila melihat Haikal yang masih selamba duduk dihadapannya.

“Pukul enam? Kenapa?” tanya Haikal tanpa perasaan. Fikirannya masih lagi terkenangkan Maisara.

“Ya Allah, Kal sekarang dah 5.30. pukul berapa kau nak ambil Haziq?” terjerit Norman. Haikal yang mendengar melihat jam. Aargghh... sudah lambat. Kelam kabut dia mengemas meja. Segera dia berlari keluar. Norman yang melihat sekadar menggeleng. Macammanalah Haziq nanti.

...................................................................................................................................................................

Haziq menarik muka masam. Air mata yang mengalir di pipi dikesat. Sedih dan takut. Papa datang lambat. Semua rakan-rakan sudah pulang tapi papa tetap tak muncul. Mujur Cikgu Aina ada. Haikal serba salah. Tidak tahu bagaimana nak pujuk Haziq. Dari tadi anak kecil itu diam.

“Papa minta maaf k. Papa janji esok papa tak lewat lagi,” pujuk Haikal.

“nak mama....” hanya itu yang kedengaran dari bibir comel Haziq. Matanya memandang luar. Berharap mamanya ada bila dia pulang nanti. Haikal mengeluh.

“mama kerja sayang... ok kita makan KFC nak?” umpan Haikal. Haziq menggeleng. Haikal pening. Tak tahu cara apa lagi memujuk Haziq.

“Ziq nak makan MC D,” Haziq bersuara perlahan. Haikal tersenyum. Lega.

“Ok. Kita makan Mc D,” haikal bersuara riang. Kereta dipandu menuju ke restoran Mc D berdekatan. Haziq tersenyum. Terpujuk sikit rajuknya.

2 comments:

Anonymous said...

ngeeee... ada n3 baru..

harap2 begitulah ye norman... berubahlah engkau wahai suami maisara..

belajarlah erti tanggungjawab... tak kemana pun pompuan semua tu.. balik2 kau juga yang habis duit... kau mungkin cuma dapat body jelah.. dosa tu.. dosa... tapi moga2 lah kau bukannya orang yang
penzina...

ishhh.. selisih malaikat 44...

dah ada isteri pun masih nak cari yang lain...

tak paham aku...

Unknown said...

cite ni terhenti di sini je ke? tak de sambungan?

ANDA SUKA