BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Thursday, May 19, 2011

rahsia hati hanim 19

Aizad mengeluh untuk kali ke berapa pun dia tidak pasti. Handset ditangan masih ditenung. Sudah beberapa hari dia cuba menghubungi Linda namun hampa. Entah kemana Linda menghilang. Kiki sendiri tidak tahu. Pening. Masalah yang dihadapinya makin banyak. Projek terbaru syarikatnya menghadapi masaalah. Entah siapa dalangnya. Dia sedar ada konspirasi untuk menjatuhkan dirinya. Masaalah dengan Hanim juga masih belum selesai. Hatinya makin sakit bila Hanim terus berdegil.

Suka atau tidak, kini Hanim sudah mula bekerja. Opah juga tidak menghalang. Opah dan keluarganya izinkan sahaja asalkan dapat membahagiakan Hanim. Opah juga siap menasihati dirinya lagi. Kononnya dengan bekerja, Hanim mungkin akan lebih gembira. Masanya akan lebih terisi dari duduk di rumah.

Aizad meraup rambutnya yang sudah mula panjang. Papa juga sudah mula bising melihat wajahnya yang tidak terurus itu. Apa nak buat, dia tiada masa memikirkan diri sendiri. Fikirannya hanya tertumpu pada masaalah syarikat dan misteri kehilangan Linda. Hubungan Zahir dan hanim yang makin rapat juga menggusarkan hatinya. Ada rasa tidak senang di situ. Cemburukah dia? Layakkah dia untuk cemburu? Ya.Dia berhak untuk cemburu. Hanim isterinya. Miliknya dan akan selamanya menjadi miliknya.

…………………………………………………………………………………………………….

Hanim merenung Amar yang sudah tertidur dalam pelukannya. Sudah beberapa hari dia mula bekerja. Amar langsung tak mahu berenggang dengan dia sebaik kakinya melangkah dalam rumah. Anak kecil itu asyik merengek. Rindukan uminya mungkin.

“Maafkan umi sayang…” Hanim cium pipi Amar yang tembam. Kak Pah ada beritahu, Amar menangis pagi-pagi, mencari Hanim. Puas dipujuk barulah ok. Kasihan anaknya ini. Tapi dia tak ada pilihan. Dia perlu bekerja. Dia tak mahu ambil sebarang risiko. Yang penting dia mesti kukuhkan hidupnya untuk Amar. Hanim tak rela kehilangan Amar.

Hanim juga sedar, Aizad merajuk padanya. Namun dia buat tak peduli. Malas nak fakir dan layan rajuk lelaki itu. Sikap Aizad juga agak dingin dengannya. Lelaki itu juga lebih kerap termenung. Entah apa yang difikirkannya. Hanim biarkan sahaja. Bergaduh dengan Linda agaknya.

……………………………………………………………………………………………………….

Lelaki itu termenung di hadapan meja kerjanya. Foto-foto yang berselerak dibiarkan. Matanya terpejam. Memikirkan sesuatu. Maklumat yang diberitahu oleh pekerjanya membuatkan hatinya sedikit bimbang. Entah mengapa jauh disudut hati dia bimbangkan wanita itu. Wanita yang amat dibencinya.

Panggilan telefonnya juga tidak dijawab. Namun hatinya sedikit lega bila wanita itu tidak lagi bertemu Aizad. Tidak lagi mengganggu rumah tangga Hanim. Sekerang-kurangnya hatinya tenang kini. Hanim sudah ada di depan matanya. Dengan itu lebih mudah untuk dia terus melindungi Hanim. Hanim juga sudah nampak ceria. Sudah mula tersenyum riang. Mata itu juga sudah bersinar ceria. Tidak lagi sayu dan suram seperti dahulu.

“Along dah jumpa adik mak. Along janji akan buat adik bahagia dan senyum selalu. Along sayangkan mak dan adik,” lelaki itu t ersenyum. Tebayang wajah mak. Ada air mata yang mengalir. Pantas jarinya mengesat air mata itu. Tak mahu nampak lemah. Dia lelaki. Dia harus kuat untuk keluarganya. Seperti janjinya pada mak, dia akan terus lindungi adik.

……………………………………………………………………………………………………….

Linda terduduk lemah. Tidak daya untuk melangkah. Akhirnya dia hanya mampu merebahkan tubuh di situ sahaja. Cuba untuk memejamkan mata, berharap rasa loya ini akan berkurangan. Penuh renik sudah membasahi dahi. Bunyi pintu dibuka juga dibiarkan sahaja.

Tengku Lukman melangka masuk. Berkerut dahinya melihat ruang tamu yang berselerak. Tidak dikemas. Matanya meliar. Memandang sekeliling. Keadaan rumah yang sunyi seolah tiada penghuni. Langkahnya laju ke bilik utama. Bilik itu gelap, dengan malas, dia melangkah ke balkoni. Menarik langsir agar cahaya matahari dapat menyiari bilik itu. Pintu gelangsar juga dibuka.

Matanya akhirnya terpaku pada sekujur tubuh yang terbaring dilantai berhampiran toilet. Perlahan tubuh itu dihampiri. Wajah itu pucat sekali. Dengan cermat, akhirnya tubuh itu di angkat lalu dibaringkan atas katil. Terasa haba panas dari tubuh itu. Menggeleng perlahan. Kalaulah dia tak datang? Bagaimana agaknya?

Tengku Lukman membasahkan tuala lalu diletakkan di dahi Linda. Dia juga sudah menghubungi rakannya. Farida seorang doctor. Rasanya itu lebih baik. Dia tak mahu searang cerita mengenainya keluar diakhbar. Walaupun wajah itu pucat dan sedikit tidak terurus rasanya orang lain masih boleh mengenali wanita itu. Linda. Siapa yang tak kenal. Wajahnya terpampang dimana-mana. Model popularlah katakan.

……………………………………………………………………………………………………….

Tengku Lukman mengeluh perlahan. Wajah Linda yang masih tidur direnung. Kata-kata Farida membuatkan tubuhnya longlai. Linda hamil. Masaalah besar. Patutkah kandungan itu digugurkan? Tengku Lukman serba salah. Kalaulah mummy tahu, mahu mummynya kena serangan jantung. Pasti rancangan pertunangannya dengan Tengku Nellysa kacau bilau jadinya. Malah ini juga akan mengancam rancangan penggabungan syarikatnya dan syarikat Teguh Holding milik keluarga Tengku Nellysa.

Linda tersedar. Berkerut dahinya bila melihat dirinya siap terbaring atas katil sedangkan tadi dia terbaring dilantai. Tidak daya untuk terus melangkah. Tubuhnya benar-benar lemah. Tangannya mengusap prlahan perutnya. Ada sedikit senyuman terukir. Dia sedar walaupun tidak berjumpa doctor namun kelewatan teman baiknya itu menyakinkan dirinya. Sedar ada nyawa lain dalam perutnya.

“Dah sedar?” tegur Tengku Lukman. Dingin sahaja suaranya. Linda tersentak. Entah sejak bila lelaki itu berada di sini.

“Dah..” jawab Linda lemah. Tak mahu ambil sebarang risiko. Tahu kepantangan lelaki itu. Tidak suka pertanyaannya sepi tanpa jawapan.

“Aku dah panggil doctor. Ubat atas meja tu makan. Peti ais pun dah aku penuhkan. Ingat jangan lupa makan. Kalau ada apa-apa call aku. Aku balik dulu,” Tengku Lukman tegas bersuara. Linda sekadar mengangguk. Lega bila lelaki itu ingin beredar. Tidak betah rasanya bila lelaki itu ada bersama.

Sebaik tubuh Tengku Lukman hilang dari pandangan, Linda bangun dengan perlahan. Ubat di atas meja di ambil. Direnungnya ubat-ubat itu tanpa perasaan namun riak wajahnya berubah bila menyedari sesuatu. Lelaki itu pasti sudah tahu. Apa tindakan lelaki itu? Wajah Tengku Lukman yang tanpa riak tadi menakutkan Linda. Lelaki itu bisa sahaja melakukan apa yang diingininya. Berbagai kemungkinan bakal terjadi. Linda panic. Bagaimana jika dia kehilangan baby… tak boleh. Cukuplah sekali dia hilang Aizad. Kini dia tidak boleh hilang baby…

……………………………………………………………………………………………………….

Opah termenung jauh memikirkan rumah tangga cucunya itu. Bukan dia tak sedar hubungan dingin Aizad dengan Hanim. Walaupun mereka nampak mesra dihadapannya namun tak mudah untuk tipu mata tuanya. Kasihan Amar, satu-satunya cicik yang dia ada. Anak kecil itu yang jadi mangsa pertelingkahan umi dan papanya. Geram opah.

“mak fikir apa tu sampai berkerut-kerut dahi tu?” tegur Puan Nora. Dari tadi dia lihat dahi ibu mertuanya itu berkerut macam memikirkan masalah berat je.

“Aku fikirkan pasal anak menantu kamu Nora oii… apalah nak jadi. Sorang kekanan, sorang kekiri yang jadi mangsanya Amar. Sian cicik aku ni,” Opah meluahkan perasaan. Tubuh kecil Amar dipeluk sayang. Puan Nora mengeluh.

“Mereka dah besar mak, kalau kecil boleh juga saya tangan-tangankan,” Tuan Faruk bersuara. Bukan dia tidak risau tapi baginya Hanim dan Aizad udah cukup dewasa untuk menilai kehidupan meraka. Sudah cukup matang untuk berfikir.

“Sebab dah cukup besarlah semua ni jadi. Mak rasa dah tiba masanya kita masuk campur. Sampai bila nak biar depa ikut kepala depa aja. Nak menangkan ego masing-masing,” opah bersuara tegas. Geram dia dengan Hanim dan Aizad. Makin sibuk dengan hidup masing-masing. Sibuk menjungjung ego yang tinggi melangit hingga mengabaikan Amar.

“Ikut suka maklah. Saya dah malas nak masuk campur. Jadi apa-apa nanti kita pula disalahkan. Depa dah cukup besar nak fakir baik buruk. Bukannya budak-budak lagi. Dah jadi mak dan ayah orang dah..” keluh Puan Nora pula. Rungsing dia bila memikirkan masaalah anak menantunya itu. Tuan farok juga hanya mengangkat bahu. Ikut suka opahlah. Janji rumah tangga anak menantunya aman damai seperti dahulu. Itu doanya saban waktu.

。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。

Tengku Nellysa menghempas tubuh genitnya ke atas sofa. Geram bila Lukman membatalkan temujanji mereka dan lelaki it uterus hilang tanpa di kesan. Geramnya. Tengku Ara merenung wajah di hadapannya yang masam mengcuka.

“Nelly kenapa ni? Muka masam macam ni? Gaduh dengan Luke ya?” tegur Tengku Ara lembut. Memujuk.

“Mak Engku… Nelly geram la dengan Luke. Janji nak lunch dengan Nelly. Puas Nelly tunggu. Tiga jam tau… tebal dah muka Nelly. Malu. Dia tak datang. Pesan kat Jay je. Tu pun nasib Nelly telefon Jay, kalau tak dah macam orang bodo je Nelly tercongok kat situ” adu Tengku Nellysa. Geram.

“Dia ada hal lah tu. Tak sempat beritahu Nelly. Dah, jangan tarik muka macam tu. Dah tak cantik Mak Engku tengok,”

“Hal apa? Agaknya asyik berkepit dengan budah Hanim tu jelah,” Tengku Nellysa bersuara geram. Manataknya tadi ketika call office, Suria beritahu Hanim bercuti dan Lukman pula hilang tanpa dikesan. Mesti diaorang ada skandal.

“Hanim? Siapa tu?” soal Tengku Ara. Kali pertama mendengar nama itu disebut.

“PA baru Luke. Sejak budak tu ada, asyik berkepit dengan Luke je. Nelly pun dah dengar macam-macam gosip tentang dia orang,” Tengku Nellysa bersuara sedih. Manataknya, perhatian Lukman 24 jam pada PA dia tu jer. Langsung tak pedulikan dia.

“Khabar angin je tu, jangan Nelly ambil hati pula. Walau apapun terjadi Mak Engku Cuma nak Nelly je jadi menantu Mak Engku,” pujuk Tengku Ara. Dia pasti akan siasat hal itu. Dia tak akan biarkan sebarangan perempuan menghampiri anaknya itu. Hanya Tengku Nellysa sahaja yang layak jadi menantu keluarga mereka.

3 comments:

blinkalltheday said...

wahh,est2..skrg sy lebih trtarik dgn kisah luq dan lida plk..serius na tau..rasanye linda totally dah berubah..sian kt linda..teka teki dh trjawab..suke la watak luq..btl ke luq bncikan linda??hope sgt linda dgn luq nti..die ptt diberi peuang..dahlah pegnent..luq la punye pasal!!

Anonymous said...

linda n tengku luq tu da kawin ke?apa hbungan tngku lug n hanim?

IVORYGINGER said...

Luke n linda tu ada hubungan scandal klu dah kahwin xdenya linda nak kacau Aizad mau dibunuh Luke terus. kan??? kan??? Rsnya Luke dah mula sayang linda wlaupun dia geram linda kacau rumah tangga adik dia. Sblm ni wlaupun suka Luke balas blik perbuatan Linda tp rasa kesian tu masih ada sbb Linda kena belasah hari2x. Dah skrg mngandung lak. Hope Luke btanggungjawab la. Tu ank dia jgk. Kahwin la ngan Linda. Linda pun cam dah mula insaf. Dia dah sayang kandungan dia. Hope dia xkacau hidup Aizad n bterus terang la ttg hidup dia sbenar kat AIzad. Biar Aizad sedar mn kaca n mana permata. Sbb 2 ekor ni xpernah nk sedar2x org yg bsama depa masa susah n senang adalah Hanim n Luke. Tp kan ada lg sorg perempuan jahat muncul la. bakal tunang luke n mummy dia. mesti ada halangan plak dlm hidup linda n luke. lagi satu kisah perpisahan luke ngan adik dia yg belum terurai. sapa mak luke sebenar n mummy dia tu???

ANDA SUKA