BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, May 4, 2011

kasih selamanya 14

maaf jika n3 ni tak memuaskan hati anda semua.... sekadar meluahkan rasa rindu pada Aiman, Rina dan Risyam... salam sayang untuk anda yang mengikuti perjalanan kisah cinta mereka



Risyam tergamam bila menerima panggilan dari Aiman. Qaseh kemalangan. Wajahnya pucat. Tak percaya. Baru pagi tadi mereka berbual. Qaseg riang bercerita mengenai anak-anaknya yang makin mesra dengan Aiman. Tentang lelaki itu yang sudah dapat menerima keputusannya. Segera Risyam memandu ke hospital. Doanya hanya satu. Moga wanita itu selamat. Keretanya makin meluncur laju. Terasa begitu lambat keretanya bergerak.

Risyam terus menekan minyak. Wajah Qaseh terbayang di ruang mata. Hatinya makin pedih mendengar tangisan Naqib dan Naqisya di talian sebentar tadi. Menyesal kerana tidak dapat mengikut mereka beriadah walaupun sudah berjanji. Tanpa sedar meter kereta sudah menginjak ke angka 160k/m dan sebaik tiba di satu selekoh keretanya tidak dapat di kawal lagi. Risyam hanya mampu bertawakal apabila keretanya sudah berpusing dan akhirnya merempuh sebatang pokok. Pandangannya gelap.

……………………………………………………………………………………………………

Aiman terkedu bila doctor memberitahu keadaan Rina yang cedera parah. Rina berada dalam keadaan koma. Pedih hatinya melihat keadaan anak-anaknya yang menangis sambil memanggil mama mereka. Anak-anaknya dipeluk penuh kasih apath sebentar tadi dia diberitahu mengenai kemalangan yang menimpa Risyam. Tidak tahu bagaimana harus mengkhabarka berita itu pada anak-anaknya. Doanya agar lelaki itu selamat.

“Man, Rina macam mana?” soal Amalina sebaik nampak kelibat adiknya itu.

“Kak Lin… Rina selamat tapi kecederaan Rina agak parah. Rina koma,” Aiman memberitahu. Amalina terduduk.

“Ya Allah…” Ucap Datin Khamisah. Tidak percaya dengan apa yang di dengarinya.

“Kak Lin dengar Risyam…”

“Aiman tahu tapi budak-budak tak tahu lagi. Aiman tak nak mereka tahu. Tak nak mereka makin sedih,” Aiman bersuara pantas. Tidak ingin anak-anaknya tahu mengenai Risyam. Cukuplah mereka bersedih dengan apa yang menimpa Rina.

Kak Lin tolong tengokkan kembar ni dulu ya,” pinta Aiman. Amalina mengangguk. Setelah memujuk anak-anaknya untuk tinggal bersama-sama Amalina, Aiman melangkah pergi. Ada urusan lain yang menantinya. Dia risaukan Risyam. Entah bagaimana keadaan lelaki itu.

Aiman terkaku saat diberitahu Risyam tidak dapat diselamatkan. Bukan ini pintanya. Biarpun dia kurang menyenangi kehadiran lelaki ini dalam keluarganya namun bukan ini pengakhiran yang dia ingini. Tangisan ibu Risyam menyentap rasa hatinya. Lalu tubuh tua itu dihampiri.

“Mak cik, takziah saya ucapkan. Sabar…” hanya itu yang mampu dia luahkan. Wanita itu sekadar mengangguk. Itu yang cuba dia lakukan. Bersabar. Cuba untuk redha dengan kehilangan Risyam. Namun dia tak sekuat itu. Hanya Risyam anak lelakinya. Kini dia sudah tak punya tempat bergantung. Selepas kematian suaminya, tanggungjawab menjaga keluarga itu digalas Risyam.

“Hanya dia anak lelaki makcik…dia tempat kami bergantung… makcik…” Cik Mun tak mampu bersuara. Sayu hatinya. Selepas kematian suaminya, kini Risyam pula menyusul.

“Mak cik sabarlah. Biar saya yang uruskan semuanya. Mak cik jangan bimbang,” janji Aiman. Tahu selama ini keluarga itu bergantung penuh pada Risyam. Risyam tonggak keluarga itu dan kini atas rasa kemanusiaan, dia yang akan menggalas tanggungjawab itu. Tambahan pula dia terhutang budi dengan keluarga tersebut. Tanpa mereka, tak mungkin Rina mampu jadi sekuat ini.

“Mak cik lupa, bagaimana keadaan Qaseh?” soal Makcik Mun. aiman terdiam. Ingatannya kembali pada Rina yang sedang bertarung dengan maut.

“Rina koma, masih di ICU,” hanya itu yang terluah. Peritnya rasa hati bila mengenangkan keadaan Rina. 24 jam ini sangat kritikal. Dia hanya mampu berdoa agar Rina selamat. Tak sanggup rasanya untuk kehilangan Rina. Mak cik Mun terdiam. Sedih mengenangkan Qaseh. Doanya wanita itu selamat.

………………………………………………………………………………………………………..

Urusan pengebumian Risyam berjalan dengan lancer. Amir dan Amirah adik Risyam masih memeluk erat tubuh ibu mereka. Makcik Mun masih menangis. Aiman hanya memandang. Tahu kesedihn dihati makcik Mun.

“Makcik, Amir dan Mira sabar ya. Insyaallah abang akan Bantu apa yang patut. Saya dah tempah catering untuk majlis tahlil malam ni,”

“Terima kasih. Mak cik tak tahu macammana nak balas…”

“Tak perlu makcik, budi makcik sekeluarga menjaga Rina dan anak-anak saya lebih besar berbanding ini. Tak terbalas rasanya,” luah Risyam.

“keadaan kak Qaseh macammana abang Aiman?” Tanya Amir. Teringat kemalangan yang menimpa Qaseg namun mereka masih belum berkesempatan untuk melawat.

“Alhamdulilah, Kakak Qaseh kamu makin stabil. Cuma tak tahu bila dia akan sedar. Doctor sendiri tidak tahu bila kakak kamu akan sedar,” Aiman bersuara lirih. Sayu hatinya melihat keadaan tubuh Rina yang berselirat dengan segala jenis wayar. Mujurlah Rina berjaya melepasi detik kritikal itu.

“Kami tupang simpati bang. Naqib dan Qisya macammana? Mereka ok ke?” soal Mira pula bila menyedari Naqib dan Naqisya tiada.

“Masih lagi sedih. Buat masa ni kakak dan mama abang yang jaga mereka. Abang masih tak beritahu hal ini pada mereka. Abang tak sampai hati. Tak sanggup tengok mereka sedih…”

“Tak apa, mak cik faham. Mereka pnu masih sedih denga keaadan Qaseh. Lepas ni bawalah mereka ke mari. Sunyi rasanya bila mereka tak ada…” Mak cik Mun bersuara sayu.

“Insyaallah Makcik,” janji Aiman. Suka atau tidak, dia perlu juga berterus terang dengan anak-anaknya. Pagi tadi pun mereka sudah mul menyol mengapa abah tak datang tengok mama. Serba salah Aiman hendak menjawab. Mujurlah jawapan yang di beri memuaskan hati mereka tapi sampai bila? Aiman mengeluh lagi……….

2 comments:

Zass said...

kesian kat risyam.. tapi memang dah ajalnya agaknya dan ajalnya berada ditangan author! tul tak?

hehehe...

mungkinkah qaseh amnesia??

Anonymous said...

hmmm....kalo qaseh amnesia...mesti aiman akan kawin ngan qaseh supaya hidup anak2 die terjamin...

ANDA SUKA