BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, April 20, 2011

rahsia hati hanim 15

Hanim senyum sahaja pagi itu. Gembira. Entah mengapa dia menyukai Zila, sepupu Zahir. Hmm… bagus juga. Bolehlah dia jadikan Zila sebagai alas an menolak Zahir. Entah mengapa hatinya tiada rasa pada Zahir walaupun diakui lelaki itu baik. Soal hati, tiada siapa boleh memaksa. Bayangan Khaer juga makin menghilang. tiada lagi rindu pada lelaki itu.

Namun Hanim makin risau bila bayangan seseorang mula menghantuinya. Malunya. Takut jika dia perasan sendiri. Namun perhatian dan lirikan mata itu membuatkan hatinya berdebar. Seolah –olah jantungnya akan melantun keluar. Dup dap dup dap bila berhadapan. Parah betul.

Hanim mengeluh bila melihat sejambak bunga di atas meja. Bunga lagi namun bagaikan ada kelainan hari ini. Bunga lily putih, bukan seperti selalu bunga ros. Cantiknya. Hanim teruja. Pantas jambangan itu di ambil ada sekeping kad terselit di situ.


Untuk kamu yang manis
Moga hari ini akan menceriakan kamu

Ikhlas,
MR X
(Yang selalu mencintai kamu)

“Mr X?” Hanim mengerut dahi. Berfikir. Siapa? Mana lelaki ini tahu dia suka bunga lily. Bunga lily itu di pandang lagi.

“Hmm… cantiknya bunga. Bertuah badan…” Usik Salbiah. Matanya turut memandang jambangan bunga di tangan Hanim.

“Ish… Kak Sal janganlah cakap macam tu. Kak Sal tahu siapa yang letak bungan ni?” Tanya Hanim.

“Mona yang letak, tadi ada budak hantar. Kenapa? Bukan Encik Zahir ke yang bagi?” soal Kak Sal pula.

“Bukan, Mr X yang bagi. Entah siapalah Mr X tu?,” jawab Hanim. Ada keluhan di situ. Entah siapalah pula Mr X ni. Takut juga memikirkan pelbagai kemungkinan. Manalah tahu Mr X ni gila ke takpun psiko ke? Tak ke bahaya tu.

“Bertuah jadi orang cantik ni. Ramai peminat…” Salbiah berkata. Tawanya meletus bila melihat gaya Hanim seperti hndak muntah tu. Ada-ada je budak ni.

“Hanim ni cantik ke? Kalau cantik dah lama Hanim kahwin Kak Sal, Khaer pun takkan tinggalkan Hanim…” jawab Hanim. Sayu bunyinya. Salbiah terdiam.

“Jangan ambil hati. Kak Sal gurau je. Siapa kata Hanim tak cantik? Kalau tak cantik tak adalah Encik Zahir yang hensome tu terkejar-kejar. Siap berumah tangga kat sini jer, haa… panjang umur dia,” Salbiah memujuk. Wajahnya makin berseri melihat langkah Zahir yang menghampiri mereka bersama sejambak bunga dan sekotak coklat. Hanim hanya mengeluh. Ingatkan lelaki itu takka datang. Tak reti putus asa betulla.

“Hai sayang… asal ni? Nampak muka abang je terus mendung?” soal Zahir dengan lagak machonya. Bunga di tangan di suakan pada Hanim. Hanim sekadar pandang jer. Tak rasa nak ambil pun. Lagipun dia alahan dengan bunga ros. Salbiah pantas beredar dari situ. Tak mahu kacau daun.

“Kenapa ni? Sampai hati Nim tak ambil bunga ni. Susah payah saya beli tau…”

“Saya tak suruh belipun. Lagipun saya alah dengan bunga ni. Pi lah bawa jauhjauh bunga ni sebelum Hanim bersin,” Hanim berkata selamba. Zahir terkedu. Alah? Patutlah… cepat-cepat dia beri bunga tu pada Maria yang kebetulan lalu di situ.

“Hmm… napa tak beritahu sayang I ni alah pada bunga ros? Errkkk bunga ni siapa bagi?” soal Zahir bila terperasankan sejambak bunga di atas meja Hanim. Ada rasa cemburu di hati. Hanim sekadar menjungkit bahu.

“Entah, peminat Hanim kot. Malas lah nak ambil tahu. Encik Zahir ni datang kenapa?” Tanya Hanim. Tangannya sibuk menyusun dokumen di atas meja. Mana yang urgent di letakkan atas sekali.

“Saja… rindukan hanim. Lagipun I nak jelaskan pada Hanim antara I dan Zila tak ada apa-apa. Zila tu dah macam adik I je. Lainlah Hanim, ratu hati I,”

“Huh… ada saya peduli? Tak kisah pun. Kalau betulpun taka pa. lagi saya suka,” jawab hanim. Matanya ralit pada skrin computer. Banyak kerja hari ni. Zahir terkulat-kulat disitu. Ada rajuk di hati bila Hanim seolah-olah tidak memperdulikannya. Kecil hati… nak merajuklah macam ni. Agak-agak si cantik manis tu nak pujuk tak???

“Z, kau ni tak de kerja ker? semedang duk berumah tangga kat opis aku jer?” tegur Aizad. Ada rasa tidak senang dalam nada suaranya. Tak suka pekerjanya di ganggu. Wajah Hanim yang masam mengcuka tu di pandang. Tetap manis di pandang. Tersenyum.

“K lah aku balik dululah. Dah orang tak sudi,” jawab Zahir. Ada nada rajuk pada suaranya.

“OK… kirim salam kat Zila tau. Kalau kahwin nanti jangan lupa jemput,” Hanim bersuara. Hati Zahir makin sakit. Alahai…. Sedihnya bila orang tak sudi.

Aizad sekadar memandang Zahir yang berlalu dari situ. Ada senyuman di bibirnya melihat gelagat Zahir. Tak kemana rajuk sahabatnya itu. Esok lusa baiklah tu.

“Hanim, esok malam temankan saya ke Majlis makan malam Jaya Holding. Minggu depan awak kena booking hotel 4 hari 3 malam dan tiket flight ke Langkawi. Awak ikut sama,” arah Aizad tegas. Berkerut dahi Hanim.

“Saya kena ikut? Kita dua orang j eke?” Tanya Hanim serba salah. Tak mahulah. Seram tau.

……………………………………………………………………………………………………….

Hanim akur juga. Dengan sepasang gaun hitam yang dihadiahkan Aizad, Hanim melangkah kea rah lelaki itu. Aizad tersenyum melihat Hanim. Cantik. Mak juga tersenyum melihat Hanim. Dalam hati, senang sekali dengan Aizad. Jauh di sudut hati, dia percayakan lelaki itu. Aizad dengan begitu gentleman sekali meminta izinnya untuk membawa Hanim keluar. Malah Aizad juga pandai mengambil hati dan hormatkan orang tua.

Hanim melambaikan tangan pada mak sebelum kereta yang dipandu Aizad beredar dari laman rumah. Hanim mengerling sekilas lelaki disebalah. Kacaknya. Debaran di dada usah dikata. Rasa macam jantung ni nak melantun keluar je. Haruman yang dipakai lelaki itu menggetar jiwa. Alahai… terjatuh cintakah aku. Hanim menggeleng. Cuba dijauhkan apa yang dirasa.

“Kenapa geleng-geleng kepala ni?” tegur Aizad. Bukan dia tak sedar dari tadi hanim curi-curi pandang dia, kemudian menggelengkan kepala. Aneh betul sikap setiausahanya malam ini.

“Tak ada apa-apa,” jawab hani. Aiseh… macammanalah boleh kantoi ni. Ingatkan lelaki ni focus memandu. Malunya. Aizad di sisi tersenyum. Cantiknya Hanim apatah lagi bila kedua-dua pipi tu dah memerah. Malulah tu.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim memandang suasana majlis yang agak membosan kan itu. Makanan yang diambil juga di pandang sepi. Aizad entah hilang kemana. Hanim cukup tiddak gemar ke majlis begini. Selalunya lelaki itu ditemani Linda. Agaknya betul kot gosip yang melanda. Kisah cinta mereka telah berakhir. Itu yang Aizad beria-ia menyuruh dia temankan.

Mata Hanim meliar mencari bayangan Aizad. Rasa tak selesa pula apatah lagi bila menyedari sepasang mata yang merenung dia sedari tadi. Wajah kacak lelaki yang merenunginya itu di pandang sekilas. Wajah itu seperti pernah dilihatnya. Namun dia lupa di mana.

“Assalamualikum…” tegur satu suara. Hanim pantas menoleh. Wajah lelaki yang merenungnya tadi sudah berada di depan mata. Lelaki itu tersenyum memandangnya.
“Tak jawab salam berdosa tau…” sambung lelaki itu bila Hanim sekadar diam terpaku memandangnya.

“Jawab dalam hati…” jawab Hanim dingin.

“Saya Tengku Lukman. Selalu orang panggil Ku Luke jer…” lelaki itu memperkenalkan diri. Tubuhnya dilabuhkan pada kerusi di sebelah Hanim. Hanim sekadar memandang. Malas nak ambil tahu.

“Ye, ada saya kisah. Kita tak kenalkan? Jadi lebih baik awak beredar dari sini,” Hanim bersuara dingin. Matanya memandang sekeliling. Berharap Aizad hadir menyelamatkannya dari renungan lelaki dihadapannya ini. Seram. Terasa sejuk tubuh badan. Renungan itu sukar ditafsirkan.

“Well, kita tengah berkenalan lah ni. Awak Hanim kan?” Tanya lelaki itu sambil tersenyum. Sedar Hanim tidak menyenangi dirinya.

“Mana tahu nama saya ni? Tak sangka ada juga yang kenal saya?” Hanim bersuara. Matanya memandang wajah itu. Cuba mencari jika mengenali lelaki itu. Rasanya tidak. Inilah kali pertama mereka bersua.

“Hanim lupa kot. Tapi taka pa. kita kenallah semula,” jawab lelaki itu. Ramah. Senyuman masih terukir di wajahnya. Akhirnya pencariannya hampir berakhir.

“Hai Ku Luke? Bila You balik?” Aizad menegur. Ada rasa tidak senang di situ. Tidak suka kehadiran lelaki itu. Bukannya dia tidak kenal Tengku Lukman. Playboy terkenal. Pantang tengok perempuan cantik mulalah nak jual minyak.

“Hmm… I balik dah dua minggu. Sampai hati You tnggalkan si cantik manis ni sorang-sorang. Jadi I temankan lah,” Jawab Tengku Lukman. Matanya masih memandang hanim yang nampak serba salah.

“Rasanya I dah ada, so You boleh pergi. Lagipun dah lewat. Kami beredar dulu,” Aizad menarik tangan Hanim untuk beredar dari situ. Tengku Lukman sekadar tersenyum melihat telatah Aizad dan hanim.

“Lain kali jangan layan orang yang tak kenal,” Aizad bersuara sebaik kereta meluncur laju meninggalkan perkarangan hotel. Hanim sekadar membeku. Tak habis lagi bebelan Aizad padanya. Sebaik sahaja mereka menjauhi Tengku Lukman, Aizad terus membebel. Bermacam-macam nasihat di beri. Seperti seorang ayah yang takut anak gadisnya di lari orang pula. Hai… macam-macam hal. Hanim sekadar diam. Malas melawan. Nanti makin panjang pula bebelan lelaki itu.

0 comments:

ANDA SUKA