BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Tuesday, April 26, 2011

rahsia hati hanim 16 (part 2)





Hari terus berlalu, dengan sekali lafaz, sah sudah Hanim menjadi isteri Aizad. Emak memeluk Hanim gembira. Tenang hatinya. Andai esok lusa, dia tutup mata. Hanim sudah ada tempat berpaut. Hanim sekadar tersenyum melihat kegembiraan emak. Alhamdulilah, dia dapat membahagiakan emak di sisa-sisa hidupnya. Dua minggu lagi emak akan menjalani pembendahan jantung. Syukur sekali lagi bila Aizad membantu. Lelaki itu yang menanggung segala kos pembendahan emak. Aizad telah banyak menabur budi padanya. Entah bila dia dapat membalas budi lelaki itu. Hanim berazam untuk menjadi isteri yang baik. Akan dia cuba mencintai lelaki itu seadanya.

...................................................................................................................................................................

Imbas kembali tamat
(Masa kini)


Aizad menolak pintu bilik. Matanya terpaku pada wajah Hanim yang tidur. Tangan itu memeluk album. Berhati-hati Aizad mengambil album di tangan Hanim. Matanya terpaku pada gambar-gambar pernikahan mereka. Ada kesan air mata di pipi Hanim. Teringat cerita-cerita opah dan mama. Adakan Hanim sudah ingat semula?

Aizad cuba bertenang. Saat ini pasti tiba jua. Saat di mana ingatan Hanim pulih semula. Segala kemungkinan harus dia hadapi. Salah diri sendiri. Dia yang melukakan hati Hanim. Tak dapat dia bayangkan jika mama dan opah tahu apa yang terjadi. Pasti mama dan opah turut membencinya. Mujur Hanim tidak pernah memberitahu opah dan mama apa yang berlaku.

Hanim tersedar. Dapat dirasakan kehadiran seseorang. Orang yang dinantinya. Matanya bertaut dengan pandangan Aizad. Hanya seketika. Tidak mampu menentang mata lelaki itu. Setiap kali melihat wajah itu, hatinya terhiris. Luka makin dalam. Apatah lagi bila mendapat tahu seminar yang dihadiri lelaki itu sudah tamat dua hari yang lalu. Rasanya dia tahu mengapa lelaki itu tidak pulang.

“Sorry kalau abang ganggu Hanim tidur,” Aizad akhirnya bersuara. Bosan dengan suasana sepi lagi dingin antara mereka. Hanim sekadar diam. Wajah tanpa perasaan. Wajah itu yang amat ditakuti Aizad. Bila Hanim begitu, rasanya dia sudah dapat jawapan. Hanim sudah ingat semula.

“Lambat balik? Hanim Call office, setiausaha abang beritahu sepatutnya abang balik dua hari lalu, ”
Hanim bersuara akhirnya. Senyuman sinis terukir diwajahnya bila melihat wajah Aizad yang serba salah itu. Rupa orang telah membuat salah. Begitulah.

“A..aba..abang...” lidah Aizad kelu.

“Abang jumpa Lindake? Hairan Hanim. Waktu abang bujang dulu, tidak pula dia terkejar-kejarkan abang? Sanggup pula buat perjanjian bodoh tu... sekarang menyesal? Abang pun sama? Dayus,”

“Hanim,” jerit Aizad. Wajahnya memerah. Marah. Hanim tidak pernah selancang ini mulutnya. Apa yang berlaku?

“Kenapa? Abang marah? Kalau abang marah Hanim lagi marah. Hanim tak nak jadi perempuan bodoh lagi. Hanim akan perjuangkan hak Hanim. Biar apa yang berlaku, Amar hak Hanim,” hanim bersuara tegas. Dia sudah letih mengalah. Hanya berserah pada takdir. Kini tidak lagi. Beberapa hari ini dia sudah puas berfikir. Hidupnya biar dia tentukan. Bukan Aizad ataupun Linda yang tentukan. Nekad.

“Tapi abang jangan bimbang. Hanim takkan beritahu abah, mama dan opah pasal rancangan bodoh abang tu. Sekurang-kurangnya rfancangan bodoh abang tu boleh buat mak Hanim gembira dan Hanim ada Amar. Itu sudah memadai,” hanim masih lagi tersenyum. Wajahnya tenang. Wajah Aizad yang keruh itu dipandang. Tiada lagi cinta pada lelaki itu. Yang tinggal hanyalah kemarahan. Luka yang amat dalam.

...................................................................................................................................................................

Linda terduduk di satu sudut. Darah yang mengalir di tepi bibir dikesat. Wajah lelaki itu dipandang. Ada rasa gerun di hati. Lelaki itu tersenyum memandangnya. Senyuman yang amat menakutkan. Tali pinggang ditangan lelaki itu dipandang. Berbirat tubuhnya menerima penangan lelaki itu. Akhirnya tali pinggang itu di campak. Tubuh Linda yang lemah itu di humban atas katil.

Hanya air mata mengalir lesu menangisi nasib diri. Tubuhnya terus di cium bertalu-talu. Kasar. Lelaki itu hanya ketawa bila Linda menjerit kesakitan. Hatinya puas. Setelah puas, Linda ditinggalkan begitu sahaja. Beberapa not unggu dilontar ke wajah Linda yang masih menangis.

“Inilah akibatnya kalau ingkar arahan aku? Kau ingat kau bijak? Jangan sesekali kau hampiri mereka. Kalau tak lebih teruk padahnya? Sedarlah, kau tak layak. Kau hanya layak sebagai pelacur jer?” lelaki itu ketawa. Puas hatinya.
Linda melihat sahaja lelaki itu pergi meninggalkannya. Selimut di tarik. Memvbaluti seluruh tubuhnya. Pasti Kiki Akan membebel lagi. Tahu sekarang kariernya makin musnah. Dirinya dicop tidak berdisiplin. Selalu mungkir janji. Namun dia terpaksa jua. Bagaimana dia boleh muncul dengan tubuh badan lebam di sana sini. Wajah yang bengkak.

Dia tiada pilihan. Tidak tahu untuk mengadu pada siapa. Lelaki itu telah berjaya memerangkapnya. Jika dia mengadu pada polis atau sesiapa, gambar-gambar dirinya tanpa seurat benang akan tersebar. Pasti ayahnya akan kena serangan jantung. Kariernya musnah dan paling penting Aizad akan membencinya. Siapa yang inginkan dia lagi. Gadis yang telah ternoda, dirinya terasa amat kotor. Linda terus menangis, menyesali nasib diri.

...................................................................................................................................................................

Zahir tergamam mendengar cerita mengenai kemalangan yang menimpa Hanim. Pedih rasa hati. Tak habis-habis masalah menimpa Hanim. Selepas pemergiannya ke UK setahun lalu, mereka terputus hubungan. Dia berharap Hanim akan bahagia. Tidak menyangka perkara ini yang terjadi.

Zahir meraup wajahnya. Rambut yang semakin panjang dibiarkan sahaja. Handset ditangan di tenung. Ingin menelefon hanim namun dia serba salah. Bimbang jika Hanim langsung tidak ingat padanya. Menurut mama, Hanim hilang ingatan. Parah betul. Akhirnya dia nekad. Kunci kereta diambil.

...................................................................................................................................................................

Puan Nora tersenyum melihat kelibat Zahir. Sudah lama Zahir tidak datang melawat mereka. Dengarnya anak muda itu ke UK melanjutkan pelajaran. Zahir merupakan sahabat Aizad yang paling rapat. Namun hubungan itu agak renggang beberapa tahun kebelakangan ini. Dia sendiri tidak tahu mengapa.

“Auntie sihat? Zad mana? Sunyi je rumah ni?” soal Zahir. Hairan juga mana semua orang dalam reumah ni pergi. Kelibat Hanim juga tidak keliahatan.

“Aizad dengan Hanim kat atas. Amar dengan merekalah. Uncle kamu keluar, hari minggu macamni main golf jelah kerjanya. Duduklah, kejap auntie panggil Aizad,” ramah puan Nora bercerita. Zahir mengangguk. Matanya memandang susun atur rumah itu. Tidak banyak yang berubah. Matanya terpaku pada gambar hanim. Cantiknya wajah itu di pelamin Cuma satu yang kurang. Mata itu tidak bercahaya. Nampak suram dan sayu sekali.

“Z, bila kau balik? Tak beritahupun?” soal Aizad. Tersenyum lebar melihat sahabatnya itu.

“Baru je balik. Aku dengar Hanim kemalangan. Tu yang aku datang,” jawab Zahir. Aizad terdiam mendengar kata-kata Zahir. Bertahun telah berlalu, namun masih tak mampu mengubah rasa cinta Zahir pada Hanim. Terselit rasa kurang senang dalam hati Aizad. Ada rasa cemburu yaqng datang menyapa.

“A’ah, hanim kemalangan hari tu. Sekarang dah sihat. Rasanya iungatan hanim pun makin pulih,” aizad bercerita. Zahir yang mendengar, tersenyum. Lega bila Hanim tidak apa-apa.

“Abang Z, bila sampai?” Hanim bersuara teruja. Tersenyum lebar melihat Zahir. Makin kacak lelaki itu. Zahir turut tersenyum. Dia bangun lalu menghampiri hanim. Langsung tak pedulikan Aizad. Matanya hanya pada hanim.

“sampai semalam. Lepas mama cerita Hanim kemalangan abang terus datang. Risau abang. Ni Amar ke? Dah besar Amar sekarang. Makin comel,” Zahir bersuara ceria. Amar yang berada dalam dukungan Hanim di agah. Amar memaut erat tubuh hanim bila Zahir ingin mendukungnya.

“Sombong Amar sekarang. Dah lupa abah Z dia erk? Dulu abah Z yang azankan dia tau,” zahir bersuara. Aizad menghampiri mereka. Tidak senang Zahir rapat dengan keluarganya.

“Manalah Amar ingat, abah Z ni. Dulu Amar baby lagila. Abah Z la, pi jauh-jauh. Tak teman Amar sampai Amar pun lupa,” jawab Hanim. Zahir ketawa. Aizad berdehem. Tak suka dia ank tirikan dalam perbualan Hanim dengan Zahir.

“Abang kenapa? Sakit tekak ke?” tanya Hanim selamba. Zahir yang mendengar ketawa besar. Aizad menjeling Zahir, tak senang dengan sahabatnya itu. Zahir buat tak tahu. Hairan juga melihat hanim yang terlebih mesra melayannya. Wajah Aizad yang keruh itu di pandang. Ada yang tak kena rasanya. Aizad cemburu... hmm.. sesuatu yang baik tu.

“Asyik berborak je, jom kak Tipah dah siapkan minum petang. Banyak yang boleh kita cerita nanti,” puan Nora mengajak mesra. Zahir tersenyum. Akur dengan ajakan Puan Nora. Hanim juga melangkah riang. Amar di serahkan pada Latipah. Aizad hanya diam terpaku di situ. Terpana dengan sikap baru hanim. Mesra betul dengan Zahir. Zahir apalah lagi. Makin ceria. Dia sahaja makan hati. Geram. Kalau tak kenangkan keluarganya ada disini, pasti sudah lebam muka Zahir dia kerjakan.

“Abang tak mahu minum sekali ke? Kesian abang Z datang nak jumpa abang buat tak tahu je?” hanim bersuara. Tidak mahu Puan Nora sedar konflik antara meraka. Lambat-lambat Aizad mampir. Hatinya sakit sepanjang minum petang. Panas. Kemanjaan Hanim, layanan mesranya pada Zahir membakar hatinya. Rasa cemburu terasa menggila dalam dada. Cuba disabarkan hati. Lepas ini ada perhitungan antaranya dengan Zahir. Yang pasti bukan disini. Bukan di hadapan Hanim. Hanim miliknya dan tak mungkin hanim akan dia lepaskan.

...................................................................................................................................................................

Hanim mencium pipi Amar yang sudah tidur. Matanya juga sudah mengantuk. Aizad masih lagi berdiri di balkoni. Entah apa yang lelaki itu buat disitu. Malas nak ambil tahu. Aizad hanya diam sahaja sepanjang makan malam. Dingin sahaja dengan semua orang.

Aizad melangkah masuk. Matanya merenung hanim yang sudah menarik selimut. Ingin melelapkan mata.

“jangan tidur lagi. Ada yang perlu kita selesaikan. Abang solat dulu, lepas ni kita bincang,” Aizad mengarah tegas. Hanim sekadar mencebik. Entah apa yang penting sangat sampai Aizad menghalangnya tidur. Matanya memandang Aizad yang sudah ke bilik air.

Mengeluh. Badannya terasa letih namun dia tetap akur. Matanya sekilas melihat Aizad yang sudah mengankat takbir. Menunaikan solat Isya’. Mungkin dengan solat, mampu mengurangkan rasa marahnya pada Hanim. Menenangkan hatinya yang bergelora. Berharap ketenangan dalam perbincangan bersama-sama Hanim nanti.


jangan lupa komen tau. enjoyyy

Friday, April 22, 2011

rahsia hati hanim 16

Entah mengapa kereta yang dipandu Aizad semakin perlahan. Tersengguk-sengguk. Pantas lelaki itu memberi signal ketepi. Elok sahaja kereta itu ke tepi, enjin mati. Hanim memandang Aizad yangagak panik. Matanya memandang sekeliling. Gelap dan sunyi. Tiada kereta yanglalu lalang juga. Aizad masih berusaha menghidupkan enjin. Berpeluh juga dahilelaki itu. Hanim juga kelihatan resah.

“Kereta mahal macam ni boleh rosak juga ke?” luah Hanim. Aizad yang mendengar sekadar menjeling. Malas nak layan.Yang penting hidupkan dulu enjin kereta. Keadaan sekitar yang sunyi sepi dan gelap itu juga amat menakutkan. Seram juga rasanya. Inilah padah, marahka nHanim dia terus memandu tanpa arah. Hanim juga sekadar diam melayan fikiran.Langsung dia tak sedar entah dimana mereka berada.
“Encik kita kat mana ni?” Hanimbertanya. Ada resah pada suaranya.
“Entah saya pun tak tahu. Awak tunggu dalam kereta. Kunci pintu. Jangan keluar walau apapun terjadi. Saya nak periksa enjin kejap,”arah Aizad. Hanim sekadar angguk. Sebaik Aizad keluar,terus pintu di kunci.
Setelah memeriksa enjin, Aizad mengetuk cermin. Hanim pantas membuka lock pintu. Tiada apa yang rosak. Entahapa yang tak kena. Aizad mengeluh. Dirinya bukan arif sangat mengenai hal ini.Telefon dikeluarkan. Macam manalah dia boleh lupa. Hampa. Tiada talian. Entah ceruk mana mereka berada sehingga line telefon juga tiada. Hanim di sebelah hanya diam.
“saya tak tahu apa yang rosak.Telefon pun tak der line. Kita tunggulah sekejap, manalah tahu ada orang lalu,” ucap Aizad.
“Lama lagi ke? Takkan kita nak dudukdalam ni?” tanya Hanim. Tak selesa pula berdua sahaja dengan Encik Aizad. Sesekali matanya merenung Aizad. Wajah itu nampak keletihan.
“Tak ada pilihan. Sekurang-kurangnya selamat sikit. Kat luar tu entah apa yang ada. Nyamuk banyak pulak tu,” jawabAizad. Mula menguap. Matanya sudah rasa memberat. Jam sudah hampir pukul satu pagi.

Hanim diam. Matanya memandang Aizad yang sudah mula terlentok. Lelaki itu sudah mulai tidur. Letih barangkali.Hanim juga sudah keletihan. Hanya mampu berdoa agar ada yang sudi menghulurkan bantuan. Cepatlah siang. Rasa tidak sedap hati pula bila berdua begini. Dalam lamunannya yang panjang akhirnya Hanim terlena jua.
。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。
Ketukan di cermin kereta menyedarkan Aizad. Hanim masih lagi tidur. Elok terlentok di bahunya. Jam ditangan dikerling. Pukul 2.45 pagi. Agak lama juga mereka tertidur. Ketukan dari luar makin kuat. Terdengar juga suara beberepa orang yang tidak beberapa jelas. Perlahan dia mengejutkan Hanim yang tertidur. Terpisat-pisat Hanim bangun. Matanya masih lagi mengantuk. Masih mamai. Aizad menurunkan sedikit cermin. Kelihatan beberapa orang lelaki yang berkopiah dan serban. Salam yang diberi di jawab perlahan.

Wajah Aizad dan Hanim pucat bila lelaki itumemperkenalkan diri. Terperangkap. Tiada bicara yang terluah. Lidah kelu untuk berbicara. Tidak tahu bagaimana nak diterangkan bila lelaki-lelaki itu amat tegas. Salah mereka. Berdua-duaan ditempat sunyi dan boleh mencurigakan siapa sahaja.

………………………………………………………………………………………

Suasana sunya menyelubungi kediaman Tuan Farok dan Puan Nora. Hanim hanya tunduk. Diam tanpa suara. Emak juga diam. Tangannya memeluk bahu Hanim. Tangisan Hanim juga masih belum berhenti. Menyesal pun sudah tidak guna.

“Bukan salah sesiapa. Cuma Hanim dan Zad berada di tempat dan masa yang salah. Bukan pinta kami semua ini terjadi,” terang Aizad. Opah yang mendengar sekadar mencebik. Benci benar. Entah-entah memang budak perempuan ni rancang semua ini. Nak pikat cucunya. Nak bolot semua hartanya.

“Masalahnya apa kamu berdua buat kat situ? Tu bukan jalan balik rumah kamu?” sembur Puan Nora. Tidak pernah dalam keturunannya di timpa musibah begitu.
“Sudahlah Nora. Apapun benda dah jadi. Sekarang papa nak kamu berkahwin. Lagi cepat lagi bagus. Papa nak kamu nikah dua minggu lagi. Kes ni pun papa dah uruskan,” Puan Faruk bersuara. Matanya memandang wajah-wajah di hadapannya.

“Huh… awak cakap senanglah. Yang malu keluarga kita. Entah siapa-siapa awak nak kahwinkan dengan anak awak.” Puan Nora membantah.

“Betul. Mak tak setuju. Entah apa niat perempuan ni. Manalah tau dia sengaja nak perangkap Aizad,” Opah juga tidak bersetuju. Matanya memandang wajah Hanim dan ibunya penuh kebencian.

“Encik, saya pun tak nak kahwin dengan Encik Aizad, Lagipun Encik Aizad kan dah ada pilihan sendiri,” Hanim bersuara akhirnya. Semua yang berada di situ memandang hanim. Tak mahu kahwin. Berkerut dahi Aizad dan Tuan Farok. Puan Nora dan opah tersenyum.

“Tak boleh Hanim. Apapun terjadi kamu berdua kena kahwin. Majlis tu dua minggu lagi. Kamu tak perlu risau. Papa akan uruskan segalanya. Hanim dah ada sijil kursus kahwin? Kalau tak ada hujung minggu ni pergi dengan Aizad,” Tuan Farok bersuara tegas. Baginya Hanim wanita yang baik. Dia senang dengan pekerjanya itu. Yakin, suatu masa nanti opah dan Nora isterinya dapat menerima Hanim.

“Tapi…” Hanim tak jadi meneruskan kata bila melihat jelingan tajam Aizad. Emak sekadar mengangguk. Bersetuju. Lagipun demi masa depan Hanim juga. Bimbang hatinya jika kisah ini tersebar. Biarpun hanim tak bersalah, namun pada pandangan masyarakat anaknya tetap bersalah.

Setelah kata sepakat diambil, Hanim akur juga. Aizad hanya tersenyum. Senyuman yang penuh misteri. Entah apa yang lelaki itu fikirkan. Bagai ada rahsia yang tersembunyi. Lelaki itu juga menerima segalanya tampa bantahan. Hairan hanim. Sedangkan dia tahu taste lelaki itu selama ini. Perempuan sepertinya langsung tiada dalam senarai.

Senarai kekasih Aizad semuanya seksi, bergaya, jelita, sosfikated dan terdiri dari kalangan keluarga berada. Setaraf dengan kedudukan keluarga lelaki itu sendiri. Entah mengapa kini dia yang dipilih. Pening. Berharap benar Hanim, Aizad akan membantah. Hampa bila lelaki itu akur sahaja. Hendak atau tidak, dua minggu lagi dia akan bergelar isteri kepada lelaki itu. Mimpi ngerinya telah bermula. Doanya agar ada sinar dalam perkahwinannya nanti.

…………………………………………………………………………………………

Masa semakin menganjak. Hari yang dia takuti juga semakin hampir. Tiada sesiapa yang tahu. Sengaja Hanim minta perkara ini dirahsiakan dahulu. Malas hendak melayan pertanyaan yang akan muncul nanti. Bukan Aizad yang akan diasak dengan beribu pertanyaan yang merimaskan. Tapi dia yang kena hadapinya. Hanya Salbiah yang tahu. Pada Salbiah dia meluahkan kegusaran hatinya. Sedar keluarga Aizad tidak menyenanginya. Hanya Tuan Farok sahaja yang berlembut.

Aizad? Memikirkan lelaki itu Hanim pening. Sikapnya sering berubah-ubah. Adakalanya lelaki itu amat mesra sekali sehingga dia tergoda. Tetapi ada ketikanya lelaki itu lebih dingin dari kutub utara. Sering buat Hanim serba salah. Sering buat dia terfikir apa yang ada di fikiran lelaki itu. Dimana letaknya kedudukannya di hati lelaki itu.

…………………………………………………………………………………………..

Zahir menghampiri Hanim. Wajahnya muram. Berita yang didengarinya amat melukakan hati. Wajah hanim yang redup itu dipandang. Tiada lagi sinar pada mata Hanim. Sinar yang memukaunya selama ini. Yang ada hanya kekeliruan. Ketidakpastian.

Mengapalah ada sahaja musibah yang menghalang cintanya. Dia tiada pilihan. Terpaksalah dia melepaskan Hanim. Akhirnya Hanim akan jadi milik sahabat baiknya. Sedih, pedih hatinya biarlah dia tanggung. Doanya agar Hanim bahagia. Itu sudah memadai baginya.

“Tahniah,” Ucap Zahir. Kotak yang berbalut cantik diserahkan pada Hanim. Wajah Hanim kelihatan terpinga-pinga melihat Zahir. Sudah agak lama Zahir tidak muncul dihadapannya.

“Untuk apa?” Tanya Hanim kembali. Wajah Zahir yang sedih itu dipandang. Mata lelaki itu sayu merenungnya.

“Abang doakan awak bahagia… abang balik dulu. Kalau Hanim ada masalah atau apa sahaja, hubungi abang. Abang akan tetap sokong Hanim,” ucap Zahir sebelum berlalu. Hatinya tidak kuat untuk terus berhadapan dengan Hanim. Ini akhirnya kisah cinta dia…

Wednesday, April 20, 2011

rahsia hati hanim 15

Hanim senyum sahaja pagi itu. Gembira. Entah mengapa dia menyukai Zila, sepupu Zahir. Hmm… bagus juga. Bolehlah dia jadikan Zila sebagai alas an menolak Zahir. Entah mengapa hatinya tiada rasa pada Zahir walaupun diakui lelaki itu baik. Soal hati, tiada siapa boleh memaksa. Bayangan Khaer juga makin menghilang. tiada lagi rindu pada lelaki itu.

Namun Hanim makin risau bila bayangan seseorang mula menghantuinya. Malunya. Takut jika dia perasan sendiri. Namun perhatian dan lirikan mata itu membuatkan hatinya berdebar. Seolah –olah jantungnya akan melantun keluar. Dup dap dup dap bila berhadapan. Parah betul.

Hanim mengeluh bila melihat sejambak bunga di atas meja. Bunga lagi namun bagaikan ada kelainan hari ini. Bunga lily putih, bukan seperti selalu bunga ros. Cantiknya. Hanim teruja. Pantas jambangan itu di ambil ada sekeping kad terselit di situ.


Untuk kamu yang manis
Moga hari ini akan menceriakan kamu

Ikhlas,
MR X
(Yang selalu mencintai kamu)

“Mr X?” Hanim mengerut dahi. Berfikir. Siapa? Mana lelaki ini tahu dia suka bunga lily. Bunga lily itu di pandang lagi.

“Hmm… cantiknya bunga. Bertuah badan…” Usik Salbiah. Matanya turut memandang jambangan bunga di tangan Hanim.

“Ish… Kak Sal janganlah cakap macam tu. Kak Sal tahu siapa yang letak bungan ni?” Tanya Hanim.

“Mona yang letak, tadi ada budak hantar. Kenapa? Bukan Encik Zahir ke yang bagi?” soal Kak Sal pula.

“Bukan, Mr X yang bagi. Entah siapalah Mr X tu?,” jawab Hanim. Ada keluhan di situ. Entah siapalah pula Mr X ni. Takut juga memikirkan pelbagai kemungkinan. Manalah tahu Mr X ni gila ke takpun psiko ke? Tak ke bahaya tu.

“Bertuah jadi orang cantik ni. Ramai peminat…” Salbiah berkata. Tawanya meletus bila melihat gaya Hanim seperti hndak muntah tu. Ada-ada je budak ni.

“Hanim ni cantik ke? Kalau cantik dah lama Hanim kahwin Kak Sal, Khaer pun takkan tinggalkan Hanim…” jawab Hanim. Sayu bunyinya. Salbiah terdiam.

“Jangan ambil hati. Kak Sal gurau je. Siapa kata Hanim tak cantik? Kalau tak cantik tak adalah Encik Zahir yang hensome tu terkejar-kejar. Siap berumah tangga kat sini jer, haa… panjang umur dia,” Salbiah memujuk. Wajahnya makin berseri melihat langkah Zahir yang menghampiri mereka bersama sejambak bunga dan sekotak coklat. Hanim hanya mengeluh. Ingatkan lelaki itu takka datang. Tak reti putus asa betulla.

“Hai sayang… asal ni? Nampak muka abang je terus mendung?” soal Zahir dengan lagak machonya. Bunga di tangan di suakan pada Hanim. Hanim sekadar pandang jer. Tak rasa nak ambil pun. Lagipun dia alahan dengan bunga ros. Salbiah pantas beredar dari situ. Tak mahu kacau daun.

“Kenapa ni? Sampai hati Nim tak ambil bunga ni. Susah payah saya beli tau…”

“Saya tak suruh belipun. Lagipun saya alah dengan bunga ni. Pi lah bawa jauhjauh bunga ni sebelum Hanim bersin,” Hanim berkata selamba. Zahir terkedu. Alah? Patutlah… cepat-cepat dia beri bunga tu pada Maria yang kebetulan lalu di situ.

“Hmm… napa tak beritahu sayang I ni alah pada bunga ros? Errkkk bunga ni siapa bagi?” soal Zahir bila terperasankan sejambak bunga di atas meja Hanim. Ada rasa cemburu di hati. Hanim sekadar menjungkit bahu.

“Entah, peminat Hanim kot. Malas lah nak ambil tahu. Encik Zahir ni datang kenapa?” Tanya Hanim. Tangannya sibuk menyusun dokumen di atas meja. Mana yang urgent di letakkan atas sekali.

“Saja… rindukan hanim. Lagipun I nak jelaskan pada Hanim antara I dan Zila tak ada apa-apa. Zila tu dah macam adik I je. Lainlah Hanim, ratu hati I,”

“Huh… ada saya peduli? Tak kisah pun. Kalau betulpun taka pa. lagi saya suka,” jawab hanim. Matanya ralit pada skrin computer. Banyak kerja hari ni. Zahir terkulat-kulat disitu. Ada rajuk di hati bila Hanim seolah-olah tidak memperdulikannya. Kecil hati… nak merajuklah macam ni. Agak-agak si cantik manis tu nak pujuk tak???

“Z, kau ni tak de kerja ker? semedang duk berumah tangga kat opis aku jer?” tegur Aizad. Ada rasa tidak senang dalam nada suaranya. Tak suka pekerjanya di ganggu. Wajah Hanim yang masam mengcuka tu di pandang. Tetap manis di pandang. Tersenyum.

“K lah aku balik dululah. Dah orang tak sudi,” jawab Zahir. Ada nada rajuk pada suaranya.

“OK… kirim salam kat Zila tau. Kalau kahwin nanti jangan lupa jemput,” Hanim bersuara. Hati Zahir makin sakit. Alahai…. Sedihnya bila orang tak sudi.

Aizad sekadar memandang Zahir yang berlalu dari situ. Ada senyuman di bibirnya melihat gelagat Zahir. Tak kemana rajuk sahabatnya itu. Esok lusa baiklah tu.

“Hanim, esok malam temankan saya ke Majlis makan malam Jaya Holding. Minggu depan awak kena booking hotel 4 hari 3 malam dan tiket flight ke Langkawi. Awak ikut sama,” arah Aizad tegas. Berkerut dahi Hanim.

“Saya kena ikut? Kita dua orang j eke?” Tanya Hanim serba salah. Tak mahulah. Seram tau.

……………………………………………………………………………………………………….

Hanim akur juga. Dengan sepasang gaun hitam yang dihadiahkan Aizad, Hanim melangkah kea rah lelaki itu. Aizad tersenyum melihat Hanim. Cantik. Mak juga tersenyum melihat Hanim. Dalam hati, senang sekali dengan Aizad. Jauh di sudut hati, dia percayakan lelaki itu. Aizad dengan begitu gentleman sekali meminta izinnya untuk membawa Hanim keluar. Malah Aizad juga pandai mengambil hati dan hormatkan orang tua.

Hanim melambaikan tangan pada mak sebelum kereta yang dipandu Aizad beredar dari laman rumah. Hanim mengerling sekilas lelaki disebalah. Kacaknya. Debaran di dada usah dikata. Rasa macam jantung ni nak melantun keluar je. Haruman yang dipakai lelaki itu menggetar jiwa. Alahai… terjatuh cintakah aku. Hanim menggeleng. Cuba dijauhkan apa yang dirasa.

“Kenapa geleng-geleng kepala ni?” tegur Aizad. Bukan dia tak sedar dari tadi hanim curi-curi pandang dia, kemudian menggelengkan kepala. Aneh betul sikap setiausahanya malam ini.

“Tak ada apa-apa,” jawab hani. Aiseh… macammanalah boleh kantoi ni. Ingatkan lelaki ni focus memandu. Malunya. Aizad di sisi tersenyum. Cantiknya Hanim apatah lagi bila kedua-dua pipi tu dah memerah. Malulah tu.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim memandang suasana majlis yang agak membosan kan itu. Makanan yang diambil juga di pandang sepi. Aizad entah hilang kemana. Hanim cukup tiddak gemar ke majlis begini. Selalunya lelaki itu ditemani Linda. Agaknya betul kot gosip yang melanda. Kisah cinta mereka telah berakhir. Itu yang Aizad beria-ia menyuruh dia temankan.

Mata Hanim meliar mencari bayangan Aizad. Rasa tak selesa pula apatah lagi bila menyedari sepasang mata yang merenung dia sedari tadi. Wajah kacak lelaki yang merenunginya itu di pandang sekilas. Wajah itu seperti pernah dilihatnya. Namun dia lupa di mana.

“Assalamualikum…” tegur satu suara. Hanim pantas menoleh. Wajah lelaki yang merenungnya tadi sudah berada di depan mata. Lelaki itu tersenyum memandangnya.
“Tak jawab salam berdosa tau…” sambung lelaki itu bila Hanim sekadar diam terpaku memandangnya.

“Jawab dalam hati…” jawab Hanim dingin.

“Saya Tengku Lukman. Selalu orang panggil Ku Luke jer…” lelaki itu memperkenalkan diri. Tubuhnya dilabuhkan pada kerusi di sebelah Hanim. Hanim sekadar memandang. Malas nak ambil tahu.

“Ye, ada saya kisah. Kita tak kenalkan? Jadi lebih baik awak beredar dari sini,” Hanim bersuara dingin. Matanya memandang sekeliling. Berharap Aizad hadir menyelamatkannya dari renungan lelaki dihadapannya ini. Seram. Terasa sejuk tubuh badan. Renungan itu sukar ditafsirkan.

“Well, kita tengah berkenalan lah ni. Awak Hanim kan?” Tanya lelaki itu sambil tersenyum. Sedar Hanim tidak menyenangi dirinya.

“Mana tahu nama saya ni? Tak sangka ada juga yang kenal saya?” Hanim bersuara. Matanya memandang wajah itu. Cuba mencari jika mengenali lelaki itu. Rasanya tidak. Inilah kali pertama mereka bersua.

“Hanim lupa kot. Tapi taka pa. kita kenallah semula,” jawab lelaki itu. Ramah. Senyuman masih terukir di wajahnya. Akhirnya pencariannya hampir berakhir.

“Hai Ku Luke? Bila You balik?” Aizad menegur. Ada rasa tidak senang di situ. Tidak suka kehadiran lelaki itu. Bukannya dia tidak kenal Tengku Lukman. Playboy terkenal. Pantang tengok perempuan cantik mulalah nak jual minyak.

“Hmm… I balik dah dua minggu. Sampai hati You tnggalkan si cantik manis ni sorang-sorang. Jadi I temankan lah,” Jawab Tengku Lukman. Matanya masih memandang hanim yang nampak serba salah.

“Rasanya I dah ada, so You boleh pergi. Lagipun dah lewat. Kami beredar dulu,” Aizad menarik tangan Hanim untuk beredar dari situ. Tengku Lukman sekadar tersenyum melihat telatah Aizad dan hanim.

“Lain kali jangan layan orang yang tak kenal,” Aizad bersuara sebaik kereta meluncur laju meninggalkan perkarangan hotel. Hanim sekadar membeku. Tak habis lagi bebelan Aizad padanya. Sebaik sahaja mereka menjauhi Tengku Lukman, Aizad terus membebel. Bermacam-macam nasihat di beri. Seperti seorang ayah yang takut anak gadisnya di lari orang pula. Hai… macam-macam hal. Hanim sekadar diam. Malas melawan. Nanti makin panjang pula bebelan lelaki itu.

Tuesday, April 19, 2011

Cerpen : Rindu terhenti (Part 1)

Hidup ini sangat aneh. Hari ini kita jatuh cinta, esok putus cinta. Cinta bagaikan tiada makna. Sering kita berfikir, dialah yang dicari selama ini tapi hakikatnya bukan dia. Sakit lagi hati bila dilukai. Pedihnya tetap sama walaupun sudah beberapa kali kita melaluinya. Aneh bukan, biarpun sakit kita tetap ingin dicintai dan mencintai. Biarpun hati sering dilukai namun tetap degil. Tetap ingin mencintai dia. Dia yang tidak pernah mengerti.

Maisara mengeluh. Sukarnya memahami hati. Potret Haikal dipandang. Rindunya pada Haikal tidak pernah terhenti. Biarpun telah berkali-kali lelaki itu melukai hatinya. Hatinya sakit bila mengetahui sekali lagi kecurangan Haikal. Tapi dia tahu walau sejauh manapun Haikal pergi, lelaki itu tetap akan kembali ke sisinya dan dia dengan senang hati akan memaafkan setiap kesalahan lelaki itu.

Biarlah apa kata kawan-kawannya. Dia tidak peduli. Biarlah mereka kata dia bodoh, degil atau apa sahaja. Yang penting lelaki itu tetap dicintainya. Lelaki itu cinta pertamanya. Walaupun mereka bersatu atas pilihan keluarga, namun lelaki itulah yang mampu menghadirkan rasa debar didadanya. Rasa yang tidak pernah dialaminya sebelum ini.

“Mai... kenapa muka sedih ni? Kal buat hal lagi?” Nora bertanya. Melihat wajah Maisara yang keruh sudah dapqat di agak apa penyebabnya. Sudah berbuih mulutnya menasihati Maisara agar bertegas dengan Haikal, namun sahabatnya tetap degil.

Maisara sekadar mengeluh. Tidak perlu diberikan jawapan pasti Nora sudah dapat meneka. Hanya senyuman hambar di berikan.

“sampai bila kau nak macam ni? Sampai bila nak mengabdikan diri pada yang tak pernah nak menghargai. Sampai bila Mai. Aku yang lihat pun rasa letih, rasa putus asa. Aku sayngkan kau. Aku tak nak hidup kau sia-sia begitu sahaja,”

“Aku tahu, mungkin semua orang fikir aku bodoh. Diam sahaja melihat suami sendiri mengejar perempuan lain. Aku tak mampu Nora. Aku tak mampu nak fikir bagaimana nak hidup tanpa dia,” jawab Maisara lemah.

“Kalau macam tu, kau kena perjuangkan cinta kau. Dapatkan cinta dia. Buat dia sedar kehadirean kau. Buat dia rasa dia takkan dapat hidup tanpa kau,” nora berkata tegas. Maisara terdiam.

“Bagaimana?” soal Maisarah. Matanya memandang wajah Nora yang bersinar-sinar. Pasti ada yang dirancangnya. Bukan setahun dua dia kenal Nora.

...................................................................................................................................................................

Haikal melangkah lemah memasuki ruang tamu. Suasana sunyi sepi. Tiada suara Maisara mahupun Haziq. Kemana mereka pergi. Cuba mengingati sekiranya Maisara memberitahunya untuk keluar. Tiada. Hari ini rasanya tiada langsung mesej atau panggilan telefon dari Maisara.

‘biarlah...’ fikir Haikal. Buat apa peningkan kepala memikirkan Maisara. Nanti baliklah. Badannya terasa letih. Yang penting mandi dan kemudian dia akan keluar lagi. Sudah berjanji dengan Tina untuk keluar malam ini.

“Kal dah balik?” tegur satu suara. Langkah Haikal terhenti. Wajah mama muncul di balik ruang dapur.

“Mama buat apa kat sini? Mai mana?” tanya Haikal. Tidak sedar kehadiran mamanya.

“Mai telefon mama beritahu dia kena pergi kursus. Gantikan kawan dia. Tu yang mama datang tapi mama tak boleh lama,” terang mama. Ada rasa aneh bila melihat wajah Haikal yang kelihatan keliru. Sepertinya tidak tahu apa-apa.

“Kursus?” Haikal mengerutkan dahi.

“A’ah. Dua minggu. Mama kena pergi rumah kak Hanum kamu. Dia jangka bersalin minggu ni. Haziq mama tak bawa. Kamu jagalah anak kamu tu. Rasanya tak ada masalah. Malam je kamu jaga dia, siang hantar nursery,” Puan Zaidah memberitahu selamba. Tersenyum melihat wajah anaknya yang berkerut seribu. Tahu apa yang ada difikiran Haikal.

“Mama tak boleh ke bawa Haziq. Takkan mama nak tinggalkan cucu mama tu dengan Kal. Kal manalah tahu nak jaga,” jawab Haikal resah.

“Tak boleh Kal, kamu kan tahu kakak kamu tu tinggal kat Sarawak. Mama pergi ni pun tak tahu bila nak balik. Rasanya mama nak stay kat rumah kakak kamu sehingga dia habis pantang. Takkanlah nak bawa Haziq. Nanti susah pula kamu nak datang ambil dia. Diakan anak kamu, bukan orang lain. Dua minggu jer,”

Haikal terdiam. Mengeluh. Masaalah besar. Kenapalah waktu macam ni Maisara kena kursus. Dua minggu pulak tu. Pening. Nampak gaya date dengan Tina terpaksalah di batalkan. Hampa.

“Ok lah, kalau dag macam tu. Bila mama nak pergi Sarawak?” soal Haikal.

“Tiket mama malam ni. Kal hantarkan mama K,” jawab Puan Zaidah. Wajahnya ceria sahaja. Haikal sekadar mengangguk lemah.

...................................................................................................................................................................

Pagi itu kelam kabut Haikal bersiap. Manataknya selalunya Maisarah akan sediakan semuanya. Dari baju, tali leher hinggalah stokin. Dia tinggal sarung jer. Dengan Haziq yang merengek pagi ni. Anak kecil itu menangis je dari tadi. Tak selesa agaknya. Selalu mama akan mandikan dia dengan air panas. Papa hanya mandikan dia dengan air sejuk.

Kelam kabut Haikal menyarungkan baju Haziq. Rambut Haziq disikat ala kadar. Sudah lewat. Mujurlah dia bekerja dengan company ayahnya. Tiada masalah. Lagipun abahnya pasti mengerti kelewatannya hari ini bukan di sengajakan.

Bakul Haziq di masukkan ke dalam kereta. Haziq hanya diam. Akur sahaja arahan papanya. Haziq agak takut dengan papanya itu. Papa juga jarang meluangkan masa bersamanya. Haziq diam sahaja. Kalau dengan mama, sudah riuh mulutnya bercerita dan menyanyi. Opah kata mama kena kerja jauh. Nanti baru mama balik. Haziq sudah mulai rindukan mama. Anak kecil berusia tiga tahun itu jarang berjauhan dengan mamanya.

“Anak papa kenapa diam je?” soal Haikal. Serba salah pula melihat wajah muram anak terunanya itu. Susu yang di bancuh pagi tadi masih dalam pegangan Haziq. Masih tidak di minum lagi.

“Ziq rindu mama. Bila mama balik?” Haziq bersuara perlahan.

“Kenapa? Tak best tinggal dengan papa?” tanya Haikal. Tangannya menggosok perlahan kepala Haziq. Anak kecil itu hanya diam. Menunduk sedih. Botol susu di tangan dipandang sepi. Papa bancuh tak sedap.

Monday, April 18, 2011

rahsia hati hanim 14


Hanim tahu sejauh manapun dia mengelak, hari itu sampai jua akhirnya. Mujur mak menerima berita itu dengan baik. Dia cuba menguatkan hati, tak mahu kelihatan lemah di hadapan mak. Mungkin sudah takdir, tiada jodohnya bersama-sama Khaer.

Mak hanya diam apabila keluarga Khaer datang memutuskan pertunangan mereka secara rasmi. Hari ini berakhirlah cinta mereka yang bertahun bersemi. Hanim pasrah. Paling penting mak ada disisinya. Biarlah orang nak kata apapun, asalkan dia dan mak tahu siapa dirinya itu sudah memadai.

Dia akui terdengar juga soseh-soseh jiran tetangga bila berita pertunangannya yang putus tengah jalan tersebar. Macam-macam perkara timbul. Namun dia biarkan sahaja. Letih nanti diamlah mereka. Tapi diakui benar juga kata mereka, usia pertunangan yang terlalu lama mungkin telah membosankan Khaer. Memudarkan rasa cinta lelaki itu untuknya.

Salbiah yang mendengar berita itu hanya mampu menasihatkan Hanim. Dia tahu Khaer bukanlah lelaki terbaik untuk Hanim. Sudah beberapa kali dia terserempak Khaer bersama seorang wanita. Gelagat mereka mesra sekali. Bagaikan pasangan yang sedang asyik dilamun cinta. Cuma dia tidak sampai hati untuk memberitahu Hanim. Lega akhirnya pertunangan Hanim dengan Khaer putus akhirnya. Bukan niatnya mendoakan perpisahan diantara mereka Cuma jauh di sudut hatinya, dia tahu Khaer bukanlah lelaki yang baik untuk Hanim. Hanim layak mendapat seseorang yang lebih baik dari Khaer. Seseorang yang tulus mencintainya.


………………………………………………………………………………………………………..

Masa semakin pantas beredar. Hanim makin sibuk dengan tugas-tugas pejabat yang makin bertambah. Bertambah lagi satu gangguan dari Zahir yang kononnya kawan baik Encik Aizad. Banyak pula masa lelaki itu berumah tangga di pejabat ini. Bosan Hanim bila hari-hari terpaksa mengadap muka Zahir. Walaupun wajah lelaki itu kacak (sejuk mata memandang) namun sikap lelaki itu membuatkan hanim pening.

Sikap Encik Aizad juga agak pelik kebelakangan ini. Mesranya lain macam sahaja. Walaupun lelaki itu sudah jarang marah-marah namun renungan dari mata redup milik Encik Aizad membuatkan Hanim tidak senang. Seram sejuk tubuhnya bila dipandang begitu.

Kakitangan di pejabat juga perasan perubahan bos mereka itu. Pelbagai spekulasi dan gosip bertiup kencang apatah lagi bila terdengar ura-ura perpisahan Encik Aizad dengan Linda model terkenal itu. Linda juga sudah lama tidak datang ke office mereka. Lagilah Hanim tak senang hati apabila namanya turut dikaitkan sebagai punca perpisahan mereka.

Geramnya Hanim bila mendengar khabar tersebut. Macamlah dia gatal sangat. Huh… singa jadian tu. Tak ingin Hanim. Makin sakit hatinya bila Encik Aizad makin mesra pula dengan dia. Sibuk je mengikutnya ke hulu ke hilir. Pantang hanim hilang depan mata, mulalah dia mencari. Macam mengiakan sahaja gosip-gosip panas yang melanda. Sakitnya hati.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim menarik muka sebaik melangkah keluar dari pantry. Kelihatan Zahir dengan selambanya duduk di meja Hanim. Bibir lelaki itu tersenyum lebar melihat kelibat Hanim. Baru satu malam tidak melihat wajah comel ini, Zahir sudah mula merindu. Wajah gadis itu yang masam tidak dihiraukan. Tetap manis dimatanya.

“Encik Zahir nak apa ni? Pagi-pagi buta dah datang sini. Encik Aizad tak masuk lagi,” Hanim bersuara tidak puas hati. Rimas bila mata lelaki itu asyik merenungnya.

“Tak ada apa-apa. Abang rindu kat pujaan hati abang jer… Nim tak rindu kat abang ke?” Zahir bersuara menggoda. Matanya dikelip-kelipkan. Comellah kononnya.

Hanim yang mendengar tersedak. Air milo yang di minum tersembur mengenai wajah Zahir yang berada dihadapannya. Nak termuntah Hanim mendengar Zahir membahasakan dirinya abang. Geli gelman tubuhnya. Erk…

Zahir pantas mengambil tisu. Di lap wajahnya yang penuh dengan milo. Hanim hanya diam kaku dihadapannya. Mujurlah hanya milo suam, kalaulah panas… tak dapat nak bayangkan. Comelnya… hatinya memuji. Langsung tidak ada marah. Makin jatuh cinta adalah bila melihat wajah Hanim.

Hanim yang kaku akhirnya ketawa. Habis wajah dan kemeja Zahir terkena air milo. Berbintik-bintik kemeja itu kotor dengan percikan milo dari mulut Hanim. Bukan salah Hanim, lelaki itu yang pandai-pandai membahasakan dirinya abang sampai hanim tersedak. Hanim hanya membiarkan lelaki itu membersihkan dirinya tanpa rasa bersalah.

“Baju Encik Zahir tu dah kotor. Baik Encik balik tukar baju. Lagipun Encik Zahir ni menyemakkan pandangan mata saya jer… dah la tengah banyak kerja ni,” Hanim berkata selamba. Zahir hanya mendengus. Di sabarkan hati. Dia melangkah pergi. Tak apa, lepas tukar baju boleh datang lagi… pujuk hatinya.

………………………………………………………………………………………………………..

“Darling nape muka you macam rumah tak siap nieh?” Aizad bertanya. Berkerut dahinya memandang wajah Hanim yang memuncung dan Zahir yang masih tersengih-sengih di hadapannya.

“Apa darling-darling. Encik Aizad dan kawan Encik ni ada masalah jiwa apa? Hari-hari menyakitkan hati saya je kerjanya. Menganggu saya macam dah tak ada kerja lain. Dah la kerja saya banyak, kalau tak siap Encik membebel pulak kalah mak saya. Dah arr saya nak balik. Jemu tengok muka encik berdua yang konon hensomelah sangat tu. Menyampah…” sembur Hanim. Dah la hatinya geram melayan karenah Zahir sekarang Encik Aizad pula. Pantas tangannya mencapai handbag di dalam laci. Terus melangkah meninggalkan dua jejaka yang terkebil-kebil memandangnya itu.

“Eh!!! Nak pi mana tu? Surat yang saya suruh taip dah siap ke?” Tanya Aizad.

“Tak siap. Sekarang saya nak balik. Tak ada mood tengok muka Encik berdua ni. Surat tu Encik buatlah sendiri,” jawab hanim selamba. Malas nak layan.

“Hanim nak kemana ni?” tegur Maria. Hairan juga melihat Hanim siap bawa handbag. Nak balik apa.

“Balik. Boring tengok beruk dua orang tu,” jawab Hanim. Maria sekadar menggeleng. Tak faham. Matanya memandang wajah dua jejaka kacak di tepi meja Hanim. Masing-masing bermuka blur. Hendak ketawa, tapi rasa tak sampai hati pula. Tak percaya juga melihat keberanian Hanim. Berani betul Hanim. Maria jadi kagum pula.

。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。

Hanim melangkah riang bersama Mak ke pasaraya. Shopping barang dapur. Lega, hanya hujung minggu sahaja dia mampu bernafas tanpa gangguan Zahir dan Aizad. Jauh di sudut hati, Hanim pelik juga dengan sikap Aizad. Baiknya bukan main lagi. Hanim ingat Aizad akan mengamuk bila dia masuk office pagi itu lepas kes dia balik awal semalam. Tetapi lelaki itu hanya tersengih sahaja malah siap bagi sejambak bunga ros merah tanda minta maaf.

Sayang sekali, Hanim tidak boleh langsung dekat dengan bunga ros. Mulalah dia bersin. Alahan. Di berikan bunga itu pada semua staff termasuklah Encik Zahir. Akibatnya lelaki itu merajuk ataupun kecil hati dengannya (rasa-rasa Hanimlah). Bukan niat Hanim, hendak di terangkan lelaki itu buat tak layan sahaja. Serba salah jadinya. Tapi baik juga begitu. Kuranglah sedikit gangguan yang Hanim terima.

“Anak mak ni kenapa? Rasanya hanya jasad Nim je yang jalan sebelah mak,” tegur mak. Bukan dia tidak perasan, kebelakangan ini Hanim kerap termenung. Entah apa yang menganggu fikiran Hanim.

“Tak ada apa-apa mak. Hanim ok ja. Jomlah kita pergi bahagian makanan basah. Hanim teringin nak makan ketupat sotong lah mak,” Hanim bersuara riang. Tidak mahu mak susah hati.

“Ok, jom” ajak Mak. Mereka melangkah bersama. Sesekali kedengaran tawa Hanim dan Mak. Tanpa disedari sepasang mata asyik memerhatikan mereka. Terasa bertuahnya dia hari ini. Hanim nampak simple dan comelje dengan jeans dan tshirt. Nampak seperti anak sekolah. Hanim juga nampak manja dan keanak-anakan.

。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。

Zahir tersenyum lebar melihat Hanim. Tidak siasia dia memaksa diri bangun awal datang ke sini. Rupa-rupanya hari ini hari bertuahnya. Hari ini dia bertemu dengan pujaan hatinya dan bakal mertuanya. Gembiranya.

Kalau susah sangat nak pikat Hanim, dia akan gunakan strategi pikat dulu orang tua gadis pujaannya. Moga-moga cerahlah peluangnya. Hanim nampak mesra dan gembira di sisi wanita tersebut. Mereka sedang asyik berbual sambil memilih sayur-sayuran segar.

“Assalamualaikum…” Zahir menegur pujaan hatinya. Hanim berpaling. Wajahnya berubah keruh melihat Zahir yang tersenyum lebar dihadapannya itu. Bencinya. Mana sahaja dia pergi, ada sahaja gangguan. Stalker apa lelaki ni. Seram Hanim memikirkan kemungkinan itu.

“Waalaikummussalam… anak ni siapa? Kawan Hanim ke?” soal Mak pada jejaka yang asyik tersengih aje dari tadi. Mata tu pula hanya memandang wajah Hanim. Hanim hanya membiarkan sahaja. Malas nak layan.

“Ya, makcik. Saya Zahir. Kawan Hanim…” dan bakal menantu makcik. Sambung Zahir dalam hati/ gila nak cakap macam tu depan hanim. Mahu dibaling sayur di tangan padanya. Lagipun tak naklah nampak dia gelojoh sangat depan bakal mak mertua.

“Kawan Hanim. Dah lama ke kenal Hanim?”

“Lama tu taklah lama. Mak cik beli barang ke? Selalu datang sini?” Tanya Zahir ramah. Senyuman masih lagi menghiasi wajahnya. Wajah Hanim yang masam mengcuka itu di pandang. Semakin di pandang semakin manis pula wajah itu. Makin terpikat hatinya.

“SElalu tu taklah selalu. Zahir pun selalu datang sini? Beli barang jugakke?” Hanim memcebikkan bibir. Benci. Tak suka mak melayan Zahir dengan mesra.

“Abang…” kedengaran satu suara. Zahir menepuk dahi. Bengang. Ada je yang kacau daun. Hanim tersenyum sinis.

“Abang Z pergi mana? Puas Zila cari tau…” Zila terus memaut tangan Zahir. Wajah Zahir yang bengang itu tidak dipedulikan.

“Makcik, Hanim kenalkan ini adik Zahir. Zila nama dia,” Zahir memperkenalkan Zila walau jauh disudut hati tidak ingin dia kenalkan Zila pada gadis pujaannya itu.

“Abang ni, Zila bukan adik abanglah. Zila ni sepupu abang Z tau,” jawab Zila. Tidak puas hati. Wajahnya dimasamkan. Hanim dan mak terpinga-pinga. Ingin ketawa pun ada melihat tubuh Zila yang terliuk lentok itu. Bagaikan tak ada tulang pula.

“Apapun Zila ni dah macam adik saya makcik. Bukan apa, saya nikan anak bongsu. Teringin pula nak ada adik,” Zahir tersenyum melihat wajah Zila yang sudak masam mencuka. Tangannya menepis tangan Zila yang tak tau duduk diam itu, gatal.

“Apapun, tetap boleh kahwin kan makcik,” Zila tersenyum lebar.

“Betul tu Cik Zila. Sepupu dengan sepupu boleh kahwin. Cik Zila ni girlfriend Encik Zahir ke? Bila nak Kahwin? Kalau nak kahwin nanti jangan lupa jemput saya.,” Hanim berkata ramah. Senyuman Zila pula makin lebar. Hanya Zahir tersenyum kelat. Zila ni mengganggu sahaja. Entah apa yang bakal mak mertua dia fikirkan nanti. Habis peluang dia hari ini. Geramnya apatah lagi bila melihat senyuman Hanim. Gembira betul Hanim. Siap offer nak tolong buatkan hantaran lagi. Bengang. Entah mengapa hari yang begitu indah ini menjadi mimpi ngerinya.

Tuesday, April 5, 2011

rahsia hati hanim 13

semoga anda semua terhibur dengan n3 ini... jom kita imbas kembali kisah Hanim dan Aizad sebelum mereka berkahwin. semoga terhibur....




“awalnya anak mak balik? Kata dah lama tak jumpa?” soal mak sebaik melihat Hanim. Hanim tersenyum.

“Hanim rasa tak sihat sikit. Kepala ni pening. Tu yang Khaer bagi Hanim balik awal. Kebetulan Khaer ada hal sikit tadi,” jawab Hanim.

“Oh, tak pa lah. Hanim pergi berehat dulu tapi kenapa bercermin mata hitam dalam rumah ni?” pelik pula mak lihat Hanim bercermin mata hitam dalam rumah.

“Tadi mata Hanim silau waktu memandu. Tak perasan pula Hanim pakai sampai dalam rumah. Mak Hanim masuk bilik dululah… penat sangat,” jawab hanim. Pantas Hanim berlalu ke dalam bilik. Hanim menarik nafas lega. Pintu bilik di kunci. Hanim memandang wajahnya di cermin. Mata Hanim sembab. Teruk Hanim menangis tadi.

Hanim duduk atas katil. Matanya merenung cincin di jari manisnya. Cincin pertunangan, lambing cinta Khaer dan dirinya. Cincin di jari di usap perlahan sebelum ditanggalkannya. Cincin ini sudah tidak layak di jarinya. Hanim tahu mungkin esok lusa keluarga Khaer akan datang memutuskan pertunangan mereka. Itu yang lelaki itu sms padanya tadi.

Hanim gusar. Tidak tahu bagaimana hendak beritahu mak. Hanim takut kesihatan mak akan terganggu. Tentu mak sedih. Sedih mak, luka lagi Hanim. Namun Hanim tidak ada pilihan. Buat apa di rayu pada yang tak sudi. Jika ini takdirnya Hanim reda. Mungkin Khaer bukanlah lelaki terbaik untuknya.

………………………………………………………………………………………………………..

Salbiah merenung Hanim yang melangkah lemah ke mejanya. Wajah itu begitu muram sekali. Tubuh itu nampak lesu. Tiada senyuman terukir di bibir Hnaim saat dia menya pa tadi. Mengapa? Semalam gadis itu begitu gembira memberitahu ada date dengan tunang tercinta. Bibir itu pula sepanjang masa tersenyum.

“Hanim ok tak ni? Kak Sal tengok muka tu pucat je? Kenapa? Ada masalah?” soal Salbiah bertubi-tubi. Bukan apa, hari ni Hanim nampak lain. Lain sangat-sangat. Hanim yang kak Sal kenal seorang yang sangat periang dan ceria selalu. Jarang dia lihat wajah Hanim sedih. Malah kena marah dengan Encik Zaid a.k.a Encik singa jadian tu pun Hanim cool je. Malah boleh ketawa lagi.
“Hanim ok je. Kak Sal jangan bimbang lah,” jawab Hanim. Wajahnya cuba diceriakan.

“Kalau Hanim cakap macam tu tak apalah. Tapi Kak Sal nak Hanim tahu, kalau ada apa-apa Kak Sal sedia mendengar,” ucap Salbiah. Mengalah. Tidak guna memaksa. Sampai masa pasti Hanim akan bercerita juga. Hanim itu adik sepupunya. Tak mungkin dia tidak perasan riak wajah hanim. Kak Sal tahu walaupun wajah itu tersenyum, namun senyuman itu bagai dipaksa. Mata itu juga tidak bersinar seperti biasa. Ada kesedihan di situ.

“Jangan bimbanglah Kak Sal. Hanim sihat dan ok jer. Ok lah Kak Sal Hanim nak siapkan kerja dulu, sampai singa jadian tu nanti kalau kerja tak siap habislah hanim…” Hanim meminta diri. Otaknya ligat merancang jadual kerjanya.

“Ha.. pergilah siapkan kerja Hanim. Nanti masuk bos kesayangan Hanim tu meroyan pula tengok Hanim tak siap kerja yang dia bagi tu,” Salbiah tersenyum. Tahu sangat perangai Aizad yang mudah naik angin tu. Sikap lelaki itu jauh berbeza dengan Tuan Farok yang sentiasa tersenyum dan bertolak ansur dengan staf-stafnya. Encik Aizad pula sangat serius dan agak sombong dengan para pekerja.

…………………………………………………………………………………………………….

Hanim tersentak mendengan intercom berbunyi. Tegas suara Aizad menyuruhnya masuk ke bilik lelaki itu. Kecut perut Hanim. Entah apa yang akan di marah lelaki itu. Pintu bilik Aizad di ketuk perlahan. Kedengaran suara Aizad menyuruhnya masuk. Dalam keadaan serba salah hanim menapak masuk juga ke bilik itu.

Wajah Aizad yang serius merenungnya di pandang sekilas. Takut Hanim menentang sepasang mata yang merenungnya tajam. Ada kemarahan di wajah lelaki itu. Hanim memandang kertas kerja yang baru disiapkan tadi.

“Macammana You buat kerja? Salah sana sini. Buat balik?” suara Aizad kuat menengkin. Geram dengan hasil kerja Hanim. Kerja yang senang macam ni pun salah sana sini. Pantang bagi dia jika ada pekerja yang cuai.

“Maaf Encik Aizad. Saya..”

“Maaf, maaf… itu sahaja yang awak tahu,” potong Aizad sebelum sempat Hanim menghabiskan ayatnya. Hanim terdiam. Tahu tidak guna bersuara. Memang salahnya. Hanim mengambil semula dokumen tersebut. Tanpa suara dia bangun. Ingin melangkah keluar dari bilik yang amat menyesakkan nafasnya itu.

“Ha… ada saya suruh awk keluar?” Aizad bertanya garang. Hanim kembali duduk. Terkejut. Hanim kembali menikus. Tanpa suara. Telinganya bagaikan telah lali dengan herdikan lelaki itu. Aizad terus membebel. Hampir setengah jam Hanim terpaksa mendengar ceramah free dari ketuanya itu mengenai etika bekerja. Lega, akhirnya lelaki itu menyuruhnya keluar.

“Kenapa tu Hanim?” Salbiah menyoal. Lama juga Hanim berada dalam bilik Aizad tadi.

“Biasalah Kak Sal. Hanim silap taip. Banyak ejaan yang salah. Apalagi, membebellah singa jadian tu,” jawab Hanim. Salbiah tersenyum. Tahu sangat dengan sikap Encik Aizad. Setakat ini hanya Hanim yang mampu bertahan.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim merenung skrin computer di hadapannya. Pandangannya kosong. Salbiah hanya memandang. Ingin di tegur namun rasa serba salah pula. Pandangan Salbiah beraleh pada jari jemari Hanim. Terkejut. Baru perasan yang jari itu kosong. Berkerut dahinya apatah lagi bila mendengar keluhan Hanim.

“Tak baik mengeluh…” Salbiah bersuara akhirnya. Bosan melihat wajah Hanim yang sedih itu. Tidak-tidak habis mengeluh.

“Kak Sal…” Hanim tersenyum hambar. Terkejut juga di tegur Kak Sal.

“Sal, Hanim tak nak lunch ke?” soal Maria. Salah seorang pekerja di situ. Di belakang Maria berdiri Mona si penyambut tetamu. Selalunya mereka berempat lunch bersama.

“Nak pergilah ni, nak ajak cik adik yang bersedih ni je..” jawab Salbiah.

“hari ni Nim tak ada seleralah. Kak Sal, Kak Mar n Mona pergi jelah. Nim nak habiskan kerja,” Hanim bersuara perlahan.

“Kenapa ni? Selalunya Hanim yang paling berselera. Demam ke?” Maria bertanya prihatin. Tangannya menyentuh dahi Hanim. Tak panas pun.

“Hanim sihat, Cuma tak de mood. Lagipun Hanim ingat nak diet,” jawab hanim.

“Diet apanya, awak tu dah cukup comel macam ni. Kurus nanti tak cantik,” sampuk satu suara. Serentak mereka berempat menoleh. Masing-masing kaku. Hensome nya…. Bisik hati masing-masing melihat lelaki yang berdiri di hadapan bilik En Aizad.

“Kenapa berdiri macam patung nieh?” Aizad bertanya. Matanya memandang wajah-wajah dihadapannya itu. Lelaki yang berad di sebelahnya hanya tersenyum. Apalagi, makin terpukaulah wanita-wanita di hadapan mereka.

‘kacaknya… geramnya tengok lesung pipit lelaki ni. Siapa dia?’ bisik hati Hanim. Matanya masih terpaku pada wajah kacak dihadapannya. Hanim turut tersenyum bila lelaki itu tersenyum namun senyuman itu berakhir bila memandang wajah Encik Aizad @ singa jadian yang memandangnya. Pandangan tidak puas hati. Hanim tertanya sendiri. Apa salah aku…….
“Errr.. Encik Aizad nak keluar ke?” Tanya Maria.

“Habis tu takkan saya nak jadi penunggu kat sini kot…” jawab Aizad tegas. Apatah lagi bila melihat gelagat pekerjanya yang terlopong memandang Zahir, sahabatnya. Macam tak pernah tengok lelaki hensome, lepastu mulalah nak merenyam.

Hanim yang mendengar hanya diam. Sesekali dia berbalas pandang dengan lelaki di sebelah Aizad. Hanim melihat senyuman sinis lelaki itu. Berbahang hatinya melihat senyuman itu.

‘Kerek betul… macamlah hensome sangat…’ bisik hati Hanim. Padanlah berkawan dengan singa jadian tu. Hanim pantas menarik tangan Salbiah dan Maria. Mona yang masih tersengih-sengih itu turut di tarik tangannya oleh kak Sal. Malas berlama-lama di situ. Nanti banyak pula songeh Aizad. Ada je kerja yang hendak di beri pada Hanim.

“Kenapa dengan staff kau tu?” Tanya Zahir. Kelakar juga melihat telatah staff Aizad. Macam-macam hal.

“Biasalah, pantang tengok lelaki hensome,” jawab Aizad malas. Zahir merupakan sahabat baiknya. Baru sahaja pulang dari US.

“Oh… tapi yang pakai baju kurung pink tu comel. Siapa tu?” Tanya Zahir. Terbayang wajah gadis manis bertudung tadi.

“Setiausaha aku. Kau jangan kacau dia pulak. Budak baik tu,”

“Wow!!! Sejak bila citarasa kau berubah nieh. Dulu bukan semua setiausaha kau mesti anggun, seksi bergaya, up to date…”

“Dahlah… dia je yang boleh tahan dengan angin aku. Kira oklah tu. Kerja pun bagus,” Aizad bersuara. Malas nak layan perangai Zahir. Pantang nampak perempuan cantik. Zahir hanya mengangkat bahu. Tahu Aizad tidak berminat mengenai hal itu. Masih banyak masa lagi nak berkenalan dengan gadis itu. Zahir tersenyum sendiri. Mula merangka idea memikat gadis comel itu.

Friday, April 1, 2011

pengunguman

pada semua pengunjung blog hana...

hana mungkin kiv dulu kasih selamanya coz hana ingat nak selesaikan dulu rahsia hati Hanim (RHH)

maaf ya yang menunggu cerita-cerita kat blog ni... Insyaallah Hana akan continue semua cerita satu persatu


1) Rahsia Hati Hanim

2) Kasih selamanya

3) Razif n Zahlia

4) Aira Safikah

5) Seindah Kasih Zalika

semua ikut turn ya...

maaf sekali lagi ;)

p/s : jika anda ada komen atau ingin meluahkan rasa x puas hati sila pm hana k...

rahsia hati hanim 12

Puan Nora dan opah saling berpandangan. Mata masing-masing masih memandang Hanim yang duduk menyendiri di taman. Di tempat kesukaannya suatu ketika dahulu. Wajah itu kelihatan sayu sahaja. Entah apa yang menganggu. Aizad sudah dua hari outstation.

“Nora, pergilah pujuk Hanim tu. Mak tak senang tengok dia macam tu. Rasa tak sedap hatilah pula,” Opah mengarahkan menantunya itu. Puan Nora serba salah. Bukan tidak mahu memujuk namun gaya Hanim itu mengingatkan dia sesuatu.

Sejak pulang dari Alor Star hari tu Hanim tak pernah duduk keseorangan di sudut taman tersebut. Hanim seakan lupa mengenai tempat kesukaannya itu. Kini Hanim mula menghabiskan masa di tempat tersebut. Hanim sudah pulihkah? Puan Nora berteka-teki sendiri.

Dengan langkah perlahan, Puan Nora menghampiri Hanim. Hanim masih jauh termenung. Ada air mata di pipi Hanim. Wajah Hanim begitu sayu sekali. Mata yang bersinar itu kelihatan redup. Entah apa yang merunsingkan Hanim beberapa hari ini. Hanim lebih banyak menyendiri.

“Nim…” tegur Puan Nora. Tangannya menyentuh bahu Hanim lembut. Hanim tersentak. Matanya terpaku pada tubuh Puan Nora yang berdiri dihadapannya. Air mata dipipi segera dikesat.

“Mama…” Hanim tersenyum memandang wajah Puan Nora yang sudah melabuhkan punggung disisinya.

“Apa yang Hanim sedihkan sangat? Beberapa hari ni Hnaim asyik termenung je? Hanim rindukan Aizad ke?” soal Puan Nora. Matanya masih memandang wajah Hanim.

“Tak ada apa lah Ma… Hanim Cuma sedih ingatkan arwah mak…” dan sikap abang… sambung Hanim dalam hati. Tidak mungkin akan dia luahkan pada ibu mertuanya itu. Biarlah menjadi rahsianya sahaja.

“Sabarlah Hanim… Yang pergi tetap akan pergi. Kita yang tinggal ni hanya mampu doakan mereka di sana. Semoga arwah Mak Hanim ditempatkan dikalangan orang-orang soleh,” pujuk Puan Nora.

“Itulah doa Hanim siang dan malam mama. Hanim harap mak pergi dalam keadaan aman dan bahagia. Hanim harap mak tak risaukan hidup Hanim lagi,” jawawab Hanim. Matanya merenung jauh. Terbayang wajah mak tersenyum bahagia di hari perkahwinannya. Hari yang tak mungkin akan dia lupa.

“Dah la tu, jom masuk. Petang ni Aizad balikkan?”

“a’ah… abang balik petang ni,” jawab Hanim. Dia melangkah masuk ke dalam rumah bersama-sama Puan Nora.

“Umi…” jerit Amar sebaik melihat kelibat Hanim. Anak kecil itu berlari kea rah Hanim. Sebaik tiba diahadapan hanim, tubuh Hanim terus di peluk.

“Anak umi…” Hanim terus mendukung Amar. Amar ketawa girang bila didukung uminya. Puan Nora hanya ketawa melihat telatah Amar. Opah yang meliat turut tersenyum. Lega sedikit hatinya melihat senyuman Hanim.

。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。

“You dah nak balik ke?” Linda bertanya. Matanya merenung Aizad. Aizad hanya mengangguk. Masih emandang laut lepas. Percutian ini memang dirancang.

“I kena balik. I risaukan Hanim dan Amar. Lagipun I tak mahu parent I bising nanti,” jawab Aizad. Sesekali matanya merenung handset di tangan.

“Janganlah balik lagi. Temankan I. lagipun kerja I tak habis lagi. Lusa baru habis. I bosan kalau You tak ada,” pujuk Linda. Hanya saat ini sahaja mereka boleh duduk berdua macam ini. Tampa gangguan sesiapa.

“You tahukan, I malas nak dengan mama I bising-bising. Kejap lagi I nak balik. Apa-apahal nanti I call you,”

Linda menarik muka masam. Tahu tak guna memujuk. Aizad tetap akan pulang. Baru hari ini sahaja mereka dapat menghabiskan masa berdua dan kini lelaki ini terpaksa pulang. Pulang kepangkuan isterinya. Hati Linda makin sakit.

“Dah, jangan nak tarik muka. Dah tak cantik. Nanti makin bertambah pula kedut kat muka you tu,” Aizad bersuara akhirnya. Malas hendak melayan rajuk Linda. Penat menghadiri seminar selama dua hari pun belum habis dan kini terpaksa melayan rajuk Linda pula. Dia letih. Terlalu letih. Apatah lagi bila mendapat panggilan dari mama mengenai keanehan sikap Hanim. Kini dia tidak sabar untuk pulang. Bimbang perkara yang amat di takutinya terjadi.

“You dah tak sayang I lagikan? Sampai hati kata muka I berkedut. Yelah wife you tu kan muda belia. I ni dah tua…” Linda bersuara sedih. Aizad mengeluh.

“I sayang You lah baby, kalau tak I dah balik semalam lagi. Tapi You kenalah faham keadaan I. Dulu You yang cabar I kan. You yang kata tak kisah. Jadi You kenalah faham. I dah ada keluarga. My wife perlukan I sekarang. Tapi I nak You ingat satu benda. You still my love, my baby. You cinta pertama I…” pujuk Aizad. Tangannya mengelus wajah Linda. Air mata yang mengalir di kesat. Linda tersenyum hambar.

“I tahu, dan jika I tahu macam ni jadinya I takkan sekali tinggalkan You. I takkan pernah lepaskan You… I menyesal sangat…” tangis Linda.

“Dahl ah, jangan nangis lagi. Baby I ni tak cantik bila nangis. I dah nak balik kejap lagi jadi I nak habiskan masa kita dengan suasana gembira. I tak senang hati tau nak tinggalkan You dalam keadaan sedih-sedih ni,” pujuk Aizad. Linda tersenyum.

“Ok lah, I tak merajuk lagi. Jom kita shoping. Semalam I ada tengon satu rantai. Cantik sangat tau…” Linda berkata gembira.

“Ok.. apa sahaja untuk You…” Aizad tersenyum. Lega bila mood Linda sudah berubah.

………………………………………………………………………………………………………..

Lelaki itu membaling gelas ditangannya. Geram. Perempuan itu degil betul. Maklumat dari orang suruhannya benar-benar membuatkan dia bengang. Kalaulah perempuan itu dihadapannya saat ini, teruk dia kerjakan. Tangannya meraup kasar rambutnya. Ketukan di pintu mengejutkannya.

“Ku OK?” soal Salina setiausahanya. Dia hanya mengangguk. Matanya memandang wajah setiausahanya yang masih berdiri di pintu.

“Saya ok Sally. Suruh cleaner datang bersihkan kaca sekejap lagi,” jawabnya tenang. Tidak mahu pergolakan dalam dirinya di baca oleh setiausahanya. Akhirnya Salina akur. Wanita itu meninggalkan dia bersendirian.

Dia mengambil kunci kereta di laci dan melangkah keluar. Saat ini dia perlu bersendirian. Tanpa pamitan dia terus keluar. Pandai-pandailah Sally nanti. Tangannya mendail handset. Memberi arahan pada orang suruhannya. Dia akan pastikan perempuan itu menerima akibat dari perbuatannya. Perempuan itu tak akan terlepas.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim merenung satu persatu potret wajah mak yang tersenyum bahagia. Ada rindu yang tidak terucap di situ. Seandainya mak masih ada, Hanim tak mungkin akan kesepian begini. Hanim menangis. Luka di hatinya kian dalam. Mak… hanim tak tahu bagaimana hendak bercerita tentang lara di hati. Hanim tak ada sesiapa lagi. Hanim tak nak menyusahkan Kak Sal.

Hanim tak tahu bagaimana hendak meneruskan perkahwinan yang penuh kepura-puraan ini. Hanim terlalu letih untuk terus berlakon. Berlakon yang hidupnya sangat bahagia. Hanya Amar sahaja sumber kekuatan Hanim. Tanpa Amar Hanim sendiri tidak tahu bagaimana hendak meneruskan hidup.

Hanim bersyukur mak pergi dalam keadaan aman. Mak tak perlu risaukan Hanim lagi. Pada Mak, Aizad seorang lelaki yang baik, menantu yang sempurna. Seoarang suami yang mampu melindungi Hanim.

Kalaulah mak tahu kebenarannya, Hanim tak dapat bayangkan. Hanim bersyukur mak pergi dahulu. Sekurang-kurangnya mak tak tahu kebenarannya. Kebenaranya yang amat menyakitkan. Betapa murahnya maruah Hanim pada Aizad. Hanim amat terluka. Terluka bila mengetahui segalanya hanyalah satu pertaruhan…

………………………………………………………………………………………………………
imbas kembali


Beberapa tahun dahulu



Hanim tersenyum riang memerhatikan wajahnya di cermin. Hari ini dia akan bertemu Khaer. Sudah hamper sebulan mereka tidak bertemu. Kesibukan lelaki itu membataskan pertemuan mereka. Setelah berpuas hati dengan dandanannya, hanim melangkah riang keluar dari bilik. Bibirnya menyanyi-nyanyi riang.

Mak yang melihat Hanim yang riang pada hari itu tersenyum. Sudah beberapa minggu wajah Hanim monyok sahaja. Lega bila hari ini Hanim kembali ke sifat asalnya. Riang dan lincah. Wajah yang bersolek rapi itu direnung penuh kasih.

“Anak mak cantikl sangat hari ni nak kemana?” soal Mak. Jarinya mengelus rambut Hanim.

“Hanim nak keluar sekejap. Nak jumpa Khaer. Bolehkan mak?” Hanim bersuara manja. Mak sekadar mengangguk. Khaer merupakan teman lelaki Hanim sejak sekolah menengah lagi. Hubungan itu kini makin erat dengan ikatan pertunangan lima bulan yang lalu.

“Boleh, tapi balik cepat tau…” Mak tersenyum. Hatinya bahagia melihat kebahagiaan anaknya itu. Hanimlah satu-satunya lambing cintanya bersama Arwah Zahrin. Satu-satunya zuriat mereka. Hanimlah penawar, Hanimlah racun.

“Terima kasih mak, Hanim pergi dulu. Sayang mak…” Hanim bersuara riang. Pipi mak di cium sebelum melangkah keluar. Mak hanya tersenyum. Manja.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim tergamam mendengar bicara Khaer. Terasa seluruh dunianya gelap. Khaer hanya tenang tanpa riak bersalah. Tidak menyangka semudah itu Khaer memutuskan hubungan mereka yang telah bertahun terbina. Sampainya hati lelaki itu. Bagaimana Hanim ingin khabarkan pada mak sedangkan perkahwinan mereka akan berlangsung tiga bulan dari sekarang.

“Awak, tidak adakah lagi cara untuk kita pulihkan hubungan ini? Takkan semudah itu awak putuskan hubungan kita? Apa salah saya?” Hanim bertanya tenang. Tak akan sekali dia menitiskan air mata di hadapan lelaki itu.

“Maaf Nim, sayang I pada You dah pudar. Mungkin cinta kita sekadar cinta monyet sahaja,” jawab Khaer. Hanim terkedu. Tanpa kata, Hanim terus bangun meninggalkan tempat itu. Tidak guna merayu pada yang tak sudi. Biarlah jika itu pilihan Khaer. Yang dirisaukan sekarang hanyalah mak. Apatah lagi kesihatan mak tidak begitu memuaskan saat ini. Mak yang lebih penting.

Air mata yang di tahan akhirnya berderai juga membasahi pipi. Perit hatinya. Luka yang amat dalam. Semudah itu bagi Khaer menamatkan perhubungan mereka. Cinta mereka yang bertahun sekadar cinta monyet bagi lelaki itu. Kejamnya…

………………………………………………………………………………………………………..

ANDA SUKA