BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, August 25, 2010

KASIH SELAMANYA 2


“Ibu janganlah fikirkan sangat, Lin yakin satu hari nanti Aiman akan ok juga. Lin yakin, Aiman tak pernah marahkan ibu. Dia Cuma merajuk jer. Lin juga yakin Rina akan kita temui juga. Malaysia ni bukannya besar sangat” pujuk Amalina.

“Ibu tak tau nak buat apa lagi Lin. Sampai bila keluarga kita nak macam ni? Ibu rasa bersalah sangat pada Rind an Aiman. Kalaulah ibu tak turutkan rasa hati…”

“Ibu, dah lah tu. Jangan salahkan diri lagi. Lin tak nak ibu muram macam ni. Sakit nanti macammana? Dah jom turun makan. Budak-budak tu dah lama tunggu. Mereka rindu betul pada ibu” Amalina pantas meminpin ibunya ke tingkat bawah. Dari jauh sudah kedengaran suara anak-anaknya. Bising betul tapi dia senang begitu. Sekurang-kurangnya rumah ni taklah sepi sangat.

Datin Khamisah tersenyum melihat telatah cucu-cucunya itu. Terlupa seketika masalah yang dihadapinya.

“Anip, baby janganlah bising sangat” tegur Amalina pada anak-anaknya.

“Opah…” jerit Anip dan baby. Pantas mereka berlari mendapatkan Datin Khamisah. Tubuh tua itu mereka peluk. Datin Khamisah menghadiahkan ciuman pada pipi kedua-dua cucunya itu.

“Baby rindu betul kat opah”

“Anip pun sama”
“Opah pun rindu kat Anip dan baby. Kenapa lama tak jenguk opah?”

“Mama dan papa tu asyik busy jer. Tak dapat bawa baby gi rumah opah” balas Baby riang.

“Ya? Cian cucu opah. Jom makan. Tok Mah masak sedap tau hari ni” ajak Datin Khamisah. Amalina hanya memerhati. Sedikit lega melihat wajah ibunya yang sudah agak ceria.

………………………………………………………………………………………………..

Amalina hanya melihat adiknya yang sedang termenung. Langsung tidak menghiraukan kehadirannya. Makanan yang dihidangkan juga tidak terusik. Anak-anaknya di biarkan menonton tv di ruang rehat.

“Sampai bila Man nak macam ni? Man tak kesiankan ibu? Papa? Kalau Man tak kesiankan mereka, Man kesiankan lah diri Man. Tengoklah Man tak terurus langsung. Rambut dan jambang tu bila nak cukur. Rimas akak tengok” Aiman hanya diam. Dibiarkan sahaja leteran Amalina. Puas nanti, berhentilah mulut Amalina. Mereka hanya tahu bercakap, hanya dia yang tahu sengsara hatinya bila kehilangan Rina. Bukan salah mereka, silap dirinya sendiri. Diri sendiri yang tak teguh pendirian.

………………………………………………………………………………………………..

Rina menolak troli yang sarat dengan barang-barang keperluan mereka sekeluarga. Suasana di Tesco hari ini agak lengang. Masih waktu pejabat. Dia senang membeli belah waktu begini. Tidak perlu bersesak-sesak dengan orang ramai. Naqib dan Naqisha ditinggalkan di nursery. Nursery yang dibina atas usaha sendiri. Gembira, akhirnya impian untuk membuka nursery Nur Qaseh tertunai sudah.

“Cikgu Qaseh” Rina pantas berpaling ke satu arah bila mendengr namanya di panggil. Siapa? Matanya terpandang satu wajah comel yang sedang melambai ke arahnya.

“Kazrina, buat apa kat sini?” Tanya Rina pada pelajarnya itu.

“Ikut mama shopping. Abang pun ada” jawab Kazrina. Matanya menunjukkan ke satu arah.

“Baby… kat sini rupanya. Puas mama cari” tiba-tiba terdengar suara seorang wanita dalam nada panic.

“Maaf cik anak saya ni nak……” kata-kata wanita itu terhenti kala terpandang wajah Rina. Rina juga tergamam. Tidak menduga akan ada pertemuan antara mereka lagi.

“Rin…” wanita tersebut pantas memeluk Rina.

“Kak Lin…” Rina juga membalas pelukan Amalina. Rindunya pada Amalina yang baik hati dan sentiasa melindunginya dalam keluarga Datin Khamisah.

“mama kenal dengan cikgu Qaseh ke?” soal Anip. Kazrina a.k.a Baby hanya diam. Terpinga-pinga melihat gelagat mama dan cikgunya itu.

“Kenal, salam dengan Acu Rin saying” pinta Amalina pada anak-anaknya.

“Acu Rin?” Bany bertanya pelik. Begitu juga dengan Anip. Tak mengerti mengapa mamanya memanggil cikgu Qaseh Acu Rin.

“Ya, Acu Ri. Acu Rink an isteri Pak cu Man,” balas Amalina. Rina yang mendengar rasa tidak tenang. Ada resah yang melanda.

“Jom Rin, kita ke KFC depan tu. Banyak yang Kak Lin nak bualkan dengan Rin. Setelah lima tahun, jumpa juga akak dengan Rin. Syukur pada Allah. Aiman mesti suka” Amalina bersuara gembira. Rina serba salah mendengar permintaan Amalina. Tak sampai hati pula hendak menolak.

“Baiklah, tapi Rin kena bayar barang-barang ni dulu”

“Jom, Kak Lin pun nak bayar barang-barang ni juga” balas Amalina sambil menunjukkan trolinya yang sudah penuh.

…………………………………………………………………………………………….

“Macammana hidup Rin sekarang?” soal Amalina. Matanya sesekali memerhati anak-anaknya yang sedang enak menjamu selera.

“Baik, macam yang kak Lin lihat. Biasa je. Tiada apa yang berubah” balas Rina.

“Rin tak rindu pada kami semua? Mana Rin pergi selama ni? Puas kami cari Rin tau”

“Cari Rin? Untuk apa? Rin malas nak cari masalah Kak Lin. Itu pilihan abang. Biarlah. Rin doakan dia bahagia dengan pilihan hatinya. Siapalah Rin…” Amalina mengeluh mendegar kata-kata Rina.

“Rin tak tau, sepanjang lima tahun ini banyak yang berubah. Rin jangan ingat Aiman bahagia sepanjang lima tahun ni. Aiman juga sengsara Rin. Baliklah. Kesian Aiman. Puas dia cari Rin selama ni” Rina sekadar tersenyum sinis. Untuk apa lagi Aiman mencarinya. Bukankah lelaki itu yang membuangnya. Meninggalkannya.

“Untuk apa Kak Lin. Itu pilihan dia sendiri. Rin balik dulu. Rin minta Kak Lin rahsiakan pertemuan kita. Cukuplah setakat ini sahaja. Rin tak nak ada hubungan lagi dengan Aiman. Hati Rin masih lagi sakit. Masih lagi luka. Maafkan Rin. Rin balik dulu. Assalamualaikum” Rina pantas berlalu. Amalina hanya mampu memandang. Ternyata lima tahun ini telah banyak mengubah kehidupan mereka. Doanya agar Rina bahagia dengan kehidupannya.

1 comments:

Anonymous said...

Sedih....tapi menarik.

ANDA SUKA