BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Monday, July 19, 2010

RAHSIA HATI HANIM 6


Hanim membuka matanya. Terasa perit matanya menahan cahaya yang menyilau. Matanya memandang sekeliling. Aneh. Dimana dia kini. Hospital? terkejut melihat keadaannya dengan kaki kiri bersimen. Tangan yang berbalut dan kepalanya sangat sakit.

"Nim dah sedar?" tiba-tiba satu suara menegurnya. Matanya memandang wajah dihdapannya. Siapa. Wanita itu segera keluar memanggil jururawat. Tidak lama kemudian Salbiah masuk. Hanim tersenyum lega melihat Salbiah.

"Kak Sal, apa yang terjadi? Kenapa Hanim boleh ada kat sini?" tanya Hanim keliru.

"Hanim tak ingat? Hanim kan kemalangan. Sudah semiggu Hanim tak sedar," Balas Salbiah. Matanya memandang wajah Hanim yang kelihatan keliru. Hanim ni ok ke tak?

Dr Rahman dan beberapa orang jururawat masuk kebilik tersebut. Salbiah keluar, memberi ruang mereka memeriksa Hanim.

Opah melangkah perlahan ke arah Salbiah. Hatinya gembira mendengar Hanim sudah sedar. Puan Nora juga gembira.

“Sal macam mana Hanim?” Tanya opah tidak sabar.

“Sal tengok dia ok je Cuma Hanim macam keliru sedikit. Apapun kita tunggu apa kata doctor,” Puan nora lega mendengar kata-kata Salbiah. Pantas dia menelefon Aizad dan suaminya mengkhabarkan berita tersebut.

………………………………………………………………………………………………………..

Hanim merenung wajah-wajah di hadapannya. Siapa mereka? Kawan Kak Sal kot, teka Hanim sendiri. Tapi wajah perempuan yang kelihatan anggun di hadapannya itu seperti pernah dilihat Tapi dia lupa dimana. Lama wajah itu direnungnya, mencari nama pemilik wajah tersebut di celah-celah memorinya. Oppss… tu bukankah Puan Nora, isteri Tuan Farok majikannya dan ibu Encik Aizad. Hanim terperanjat bercampur hairan. Kenapa keluarga majikannya berada di sini. Di dalam bilik wad yang di huninya.

“Hanim sihat?” opah bertanya. Tangannya mengelus lembut rambut Hanim. Hanim yang masih terpinga-pinga hanya diam. Keliru. Siapa pula perempuan tua ni? Hanim bertanya sendiri. Matanya pantas mencari wajah Salbiah. Salbiah yang menyedari keadaan Hanim memandang wajah itu kehairanan. Mengapa? Bukankah selama ini Hanim sangat merindui opah. Kini bila bertemu Hanim seolah-olah tidak mengenali opah pula.

“Sihat tapi nenek ni siapa? Kita pernah kenalke? Kenapa pula Puan Nora ada di sini?” Terkejut semua bila mendengar pertanyaan Hanim. Masing-masing memandang sesama sendiri. Latipah yang sedang membuka pintu juga tergamam. Amar yang berada dalam dukungan meronta-ronta untuk melepaskan diri apabila terpandang wajah Hanim. Latipah menurunkan Amar, anak kecil itu terus berlari kea rah Hanim. Hanim makin keliru. Ni siapa pula? Matanya silih berganti merenung Latipah dan Amar. Amar memandang wajah Hanim, tangannya di depakan agar Hanim mengankatnya. Salbiah yang melihat mengangkat anak kecil itu ke atas katil. Di dudukkan bersebelahan Hanim.

“mi…mi…” Amar bersuara perlahan. Tangan kecilnya memeluk Hanim. Pipi hanim di cium bertalu-talu. Hanim memeluk anak kecil itu perlahan. Matanya memandang Salbiah penuh tanda tanya.

Saturday, July 17, 2010

RAZIF N ZAHLIA 3

Zahlia merenung wajah mengharap kak Zue. Serba salah. Dalam dilema. Kak Zue mengajaknya ke kampung bakal tunangnya. Alasannya, Kak Zue segan hendak pergi sendiri kerana adiknya Sheila yang telah berjanji untuk ikut sama tidak dapat pergi.

"Yelah, Lia temankan. Tak yah lah akak buat muka macam tu. tak cantik pun" pantas tubuh Zahlia di peluk Zueraida. Gadis itu menjerit keriangan.

"Akak ni kenapa happy sangat. Lia cuma setuju nak ikut jer" balas Zahlia. Hairan melihat tingkah Zueraida.

"Bukan apa, akak bukannya suka sangat nak ke sana. Segan pun ada. Lagipun mak Razif tu cerewek sangat" terang Zueraida. Dia memang tidak berapa menyukai bakal ibu mertuanya itu. Mujur Zahlia ingin ikut, kalau tidak boleh mati kutu dia kat sana.

"Kampung bakal tunang akak tu kat mana?"

"perak. Lia ikut je lah. best tau. Suasana dia nyaman danm cantik. kak Zue suka" Zueraidah ketawa. terbayang pemandangan desa yang sangat indah. Tak sabar nak ke sana. Maklumlah Zueraidah dibesarkan di bandar. Sejak rapat dengan Razif, dia mulai jejak kaki ke desa. kelakar bukan? apa nak buat. Atuk di kedua-dua belah pihak ayah dan ibunya juga orang bandar.

"Perak... Tak lah jauh manapun. Lia pun pernah tinggal kat sana waktu kecil-kecil dulu.Papa lia pun orang Perak. Tapi kami dah lama tak balik sana sejak opah meninggal"

"Ye ke? akak ingatkan Lia orang Kedah," balas Zueraida.

"Mama Lia orang kedah, papa orang Perak. kampung abang Razif area mana?"

"Kamunting, Kenapa? Lia dulu tinggal area mana?"

"Samalah" balas Zahlia. Hatinya terkenang kembali kenangan semasa kecilnya. kenakalan Ika dan Boy. Along yang suka membulinya... Ahh rindunya pada kenangan itu. Sekarang mesti along yang gemok dan suka membulinya sudah besar. Boy yang comel tu pun agaknya dah besar. teringat saat Boy menangis saat mereka berpindah. Boy dan Eka. betapa rapatnya hubungan mereka. Tidak seperti hubungannya dengan Along, abang Boy. asal bertemu asyik bercekau sahaja. macam anjing dan kucing. pantang silap sikit, ada aje yang ingin digaduhkan.

ANDA SUKA