BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Tuesday, May 18, 2010

RAHSIA HATI HANIM 4

“Hanim yakinke nak memandu ni?” Salbiah bertanya. Agak ragu-ragu kerana dia tahu Hanim sudah lama tidak memandu.

“Ye lah, Kak Sal ni takut sangat. Hanim ok je. Lama atau tak, Hanim dah ada lesen pun kak…” balas Hanim tertawa. Salbiah hanya menggeleng. Tahu benar sudah hampir dua tahun Hanim tidak memandu.

“Akak Cuma risau jer, last Hanim memandu, Hanim kemalangan…”

“Akak, please jangan citer pasal tu lagi. Kalau boleh Hanim nak lupakan kisah tu” balas Hanim. Ada nada pilu dalam suaranya. Ya kemalangan yang hampir meragut nyawanya dengan Amar. Amar… mengingati nama itu mengundang rindu yang amat dalam sekali. Amar, jantung hatinya. Terbayang seraut wajah itu, wajah yang tak mungkin akan dilupainya.

“Kalau nak pergi, pergilah sekarang. Lagipun dah petang benar nie”

“Ok, Hanim pergi dulu, kejap jer. Janganlah kak Sal bimbang k” balas Hanim. Enjin kereta dihidupkan. Salbiah memandang hingga kereta yang dipandu Hanim hilang dari pandangan. Entah mengapa hatinya tidak enak. Ada resah yang tidak diketahui apa puncanya. ‘Ya Allah lindungilah Hanim’ doanya.

………………………………………………………………………………………………………..

Prangg

Latipah segera ke bilik opah bila terdengar bunyi kaca pecah. Dia mengeluh lega bila mendapati opah tidak apa-apa. Cuma gelas yang pecah.

“Opah tunggu kejap ya, Tipah ambil penyapu. Jangan gerak tau nanti kena kaca pulak” Latipah terus beredar. Opah masih lagi terpaku. Entah bagaimana gelas dalam pegangannya terlepas dan pecah.

Latipah pantas membersihkan kaca yang bertaburan dengan berhati-hati. Opah telah dibaringkan di atas katil. Tidak mahu opah tercedera. Teruk dia dimarahi Puan Nora jika tahu emaknya tercedera. Panjang bebelannya nanti.

“Kenapa kak Tipah?” tiba-tiba satu suara menegur. Latipah menarik nafas panjang. Terkejut. Pantas dia menoleh. Aizad rupanya.

“Tak ada apa-apa, Cuma opah terpecahkan gelas. Aizad dari mana? Amar mana?” Tanya Latipah. Tangannya masih lagi membersihkan serpihan kaca.

“Amar kat bawah. Dengan mama. Tadi Aizad bawa Amar jumpa doctor. Dua tiga hari ni asyik merengek jer,” Balas Aizad.
“Ye ker? Demam agaknya Amar tu?” balas Latipah. Tahu sejak beberapa bulan ini kesihatan Amar tidak begitu memuaskan.

“Macam tulah Kak Tipah. Opah sihat?”

“Opah macam yang Aizad tengoklah. Kejap sihat,kejap tidak..” balas Latipah perlahan. Ada rasa sayu pada suaranya. Kesian Amar dan opah. Aizad hanya mengeluh. Entah salah siapa ini terjadi. Silap dirinya kah? Entahlah…

0 comments:

ANDA SUKA