BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, March 24, 2010

hc9

“kenapa papa termenung? Papa cepatlah masak, Fia lapar ni?” desak Sofea bila melihat Danish masih termangu-mangu memandang telur dan roti dihadapannya. Danish tersentak, dipandangnya Sofea.

“papa tak tahu masaklah Fia, kita breakfeast kat kedai lah dulu ok? Makan roti canai nak?” pujuk Danish, penuh pengharapan agar Sofea bersetuju. Anak kecil itu pantas menggeleng. Wajahnya tidak puas hati.

“Fia tak nak, Fia nak roti telur macam mamacu masak juga,”bentak Sofea. Sudah ada aliran air jernih menuruni pipinya. Danish kalut, akur akhirnya dengan desakan sikecil. Sofea sudah tersenyum.

“Fia kenalah tolong papa, mula-mula mamacu buat apa?” Tanya Danish pada Sofea. Akhirnya siap jugalah roti telur yang diingini Sofea atas usaha mereka berdua walaupun pada permulaannya ada tiga keeping roti hangit… Danish tersenyum puas, akhirnya berjaya juga. Matanya merenung ruang dapur, berselerak, ibarat dilanggar garuda. Pinggan mangkuk yang diguna penuh disingki, percikan minyak dan tumpahan telur penuh atas dapur. Sofea juga ikut memandang ruang dapur itu, teringat mamacunya tidak suka dapur yang berselerak dan kotor.

Eka memandang sekeliling, kepalanya masih lagi sakit. Digagahkan juga diri bangun. Cuba mengingati apa yang berlaku. Dia bingkas bangun bila fikirannya sudah mengingati apa yang berlaku. Mana Sofea? Haziq? Dia panic. Segera melangkah keluar dari bilik tidurnya. Kakinya melangkah ke ruang dapur apabila terdengan suara Sofea dan Danish dari ruang itu.

Eka hampir pengsan memandang ruang dapur yang berselerak, kelihatan Danish dan Sofea sedang berkejaran. Ada sisa-sisa telur di lantai. Sofea ketawa riang sambil tangannya membaling telur kearah papanya. Niat mereka untuk mengemas dapur menjadi sebaliknya pula. Eka beristifar dalam hati, kepalanya bertambah pusing bila memandang dapurnya.

Tawa Sofea terhenti bila menyedari kehadiran mamacunya. Danish yang kehairanan melihat reaksi Sofea turut memandang kearah yang sama. Terpaku. Matanya merenung wajah Eka yang kelihatan terkejut, wajah yang sedia pucat itu bertukar merah tiba-tiba. Geram. Manataknya, malam tadi dapurnya begitu bersih ditinggalkan dan kini……..

"eh, you.. dah sara... oppss dah.. ehh bila you bangun? I tak perasanpun," ujar Danish, serba salah apatah lagi bila melihat wajah Eka yang memerah, menahan marah mungkin. Sofea sudah bersembunyi di belakang papanya. takut dimarahi mamacu barangkali. Eka masih lagi mendiamkan diri. tidak tahu bagaimana untuk bereaksi, marah atau sebaliknya, yang pasti perasaannya berbaur saat itu, ada rasa marah, sedih dan bahagia... bahagia??? bahagia melihat kemesraan Sofea dan Danish. sudah lama dia tidak melihat kemesraan yang begitu... ada rasa sayu tiba-tiba... bila terkenangkan keakraban Sofea dan walidnya... ada rasa rindu yang menggamit hatinya...

Danish merenung wajah Eka yang sayu, dia menghampiri Eka. tanpa sedar Eka telah berada dalam pelukannya. menangis... Eka menghamburkan segala kelukaannya selama ini. Sedih kehilangan Kak Lia dan Abang Razif, dan yang paling melukakan ialah dia telah kehilangan Rie. Tanpa niat dia telah melukakan lelaki itu, lelaki pertama yang bertakhta dihatinya, yang masih lagi dicintainya sehingga kini... dan mungkin juga selamanya...... Danish masih lagi diam, tidak tahu bagaimana nak memujuk Eka. Hairan, apa yang terjadi? mengapa Eka begitu sedih sekali... Sofea, terpinga-pinga bila melihat mamacunya menangis. Akhirnya, anak kecil itu turut menangis sama... rasa bersalah memenuhi ruang hatinya. mamacunya menangis kerana dia nakal barangkali, itu yang difikirnya. Danish semakin tidak tentu arah.

"Ehhh... papa..." tiba-tiba Sofea menghentikan tangisannya. dia merenung wajah mamacu dan papanya. mata anak kecil itu bersinar riang... Danish terpinga-pinga, Eka juga begitu. Hanya kedengaran esakannya. matanya turut memandang wajah Sofea yang tiba-tiba ketawa. kenapa??? Danish dan Eka terpinga-pinga.......

"Pia? kenapa ketawa tiba-tiba ni?" tanya Danish, Eka masih lagi dalam pelukannya, hanya tangisannya sahaja sudah reda.

"mamacu dan comot, look papa... muka mamacu dah kena calit ngan telur... baju mamacu pun dah kotor..." pantas Danish memandang Eka, akhirnya dia turut ketawa melihat wajah Eka yang sudah comot. Eka merenung Danish dan Sofea yang sedang ketawa. mukanya memerah kembali. geram...

"dahlah tu... kalau Pia ketawa lagi mamacu tak nak kawan dengan Pia... tak nak masak lagi..." Eka pura-pura merajuk. pantas Sofea menghentikan tawanya. segera menghampiri mamacunya, reaksinya seperti takut-takut. Danish ketawa melihat aksi Sofea.

"mamacu, janganlah marah Pia... bukan Pia yang kotorkan dapur. papa yang ajak Pia main baling-baling telur. kalau mamacu nak marah, marah papa... kita denda papa suh kemas dapur k,"ujar Sofea dengan aksi manjanya.

"apa pulak papa yang salah, Pia yang baling roti kat papa dulu... sape yang suh maak roti telur? Pia yang paksa papakan? jadi Pia yang salah tau..." ujar Danish, bibirnya memungcung. pura-pura merajuk. Sofea serba salah, matanya merenung mamacu dan papanya.... siapa yang perlu diikutkan...

Eka masih lagi buat muka selamba walaupun sudah sakit perutnya menahan tawa, lucu melihat wajah Sofea, ditambah lagi wajah Danish yang pura-pura merajuk. hilang macho lelaki itu...

0 comments:

ANDA SUKA