BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, March 24, 2010

hc7

Eka merenung wajah dihadapannya, pertemuan yang tak terduga. Kelu lidahnya untuk berbicara.Wajah itu masih seperti dahulu, pandangan matanya masih penuh dengan kasih sayang namun tubuh itu sudah agak susut. Eka serba salah, Sofea disebelah masih lagi enak menikmati abc. Eka macam tak percaya, desakan Sofea untuk menikmati abc akan menemukan dia dengan wajah yang dirinduinya dalam diam.
“Eka apa khabar? Rie tengok Eka dah kurus sedikit. Jaga badanke?” Tanya Rie sambil ketawa. Namun kedengaran canggung bunyi tawa itu. ada rasa nyilu disudut hati. Ohh.. hati tabahlah.
Eka masih lagi mendiamkan diri. Sedar tawa Rie itu begitu hambar, menutup duka disudut hati. Pedih. Itulah yang dirasainya sekarang. Masa tak mungkin akan kembali seperti dulu. Ada rasa sebak yang bertandang apatah lagi pertemuan ini di sebuah tempat yang menyimpan banyak nostalgia pada mereka berdua. Kenangan yang sungguh indah, warna-warna ceria zaman remaja… tika cinta mula berputik dan kini semuanya sudah berlalu. Mereka bukan lagi pasangan uda dan dara, gelaran yang diberi kepada mereka oleh rakan-rakan… pasangan ideal kata teman-teman bak belangkas. Siapa sangka takdir yang tersirat. Mereka hanya ditakdirkan untuk bertemu, jatuh cinta tetapi bukan untuk bersama.
“mamacu, Fia dah habis makan. Jomla kita balik,” mereka tersentak. Suara Sofea menyedarkan mereka ke alam realiti.
“Fia dah nak balik? Tak nak temankan uncle makan ke?”Tanya Rie. Tak sanggup rasanya melepaskan wanita pujaannya pergi jauh. Sedar Eka dihadapannya itu bukan miliknya lagi tapi mengapa hati ini masih begitu degil, walau berkali-kali diberitahu gadis itu sudah menjadi milik orang namun hanya itu dambaan hatinya… tiada lagi yang lain. Hatinya sudah diserah pada gadis itu dan tak mungkin diambilnya kembali… hanya gadis itu layak memiliki cintanya. Biarlah apa kata masyarakat sekeliling, yang pasti dia akan terus menanti… seandainya ada jodoh antara mereka, dan itulah doanya siang malam. Sedar itu semua adalah salah tapi dirinya tak mampu. Semakin ingin dilupakan, semakin wajah itu melekat dihati.
“tak apalah Rie, Eka balik dulu. Nanti risau pulak orang kat rumah tu?” ujar Eka meminta diri. Rie sekadar mengangguk. Matanya memandang sayu langkah Eka bersama Sofea sehingga bayangan mereka menghilang.

Danish merenung halaman rumah menrtuanya itu. Dia agak kekok sikit bila berada disitu. Haziq masih lagi tidur. Sofea danb Eka entah mana perginya. Dia tersentak apabila telefon bimbitnya berbunyi. Segera menekapkan telefon itu ke telinga. Wajahnya berubah apabila mendengar tengkingan dari sipemanggil. Ibu… seperti biasa tidak menyukai keluarga mertuanya, apalagi meledaklah kemarahannya apabila tahu dia berada di rumah mertuanya. Entah siapalah yang memberitahu. Terpaksa akur dengan kemahuan ibu agar mereka pulang hari itu juga, jika tidak terpaksalah mendengar bebelan ibu sepangjang hari. Huh… dia benar-benar bosan dengan karenah ibu yang serasanya semakin berubah, tidak lagi seperti dahulu, ibu seorang yang begitu memahami.

Setelah kepulangan Eka dan Sofea, segera dia menyuruh Eka mengemas semua barang. Terpaksalah Eka memberikan alasan pada orang tuanya mengapa mereka terpaksa pulang hari itu juga. Dia tahu Eka tidak puas hati dengan tindakannya. Biarlah… si kecil Sofea memberontak, anak kecil itu menangis tidak ingin pulang, masih lagi ingin tinggal bersama datuk dan neneknya. Masih lagi tidak puas bermanja dengan mereka. Tapi apa harus dia lakukan, arahan ibu harus diikuti jika tidak… terpaksalah dia mendengar bebelan ibu sepangjang berada di rumah mertuanya. Silap-silap ibu merajuk, lain pulak ceritanya. Ibu bukanlah seseorang yang mudah dipujuk. Huh sukarnya…

********

Hening pagi itu dikejutkan dengan tangisan Haziq. Anak kecil itu menangis, Eka tak tahu apa yang harus dilakukan. Sofea turut berada disisinya, matanya sudah kuyu, menahan kantuk. Danish masih belum balik, entah kemana perginya. Eka semakin risau apabila menyedari tubuh kecil itu agak panas. Si kecil demam. Makin bingung. Melihat jam di dinding, hampir dua pagi. Ya Allah… apa yang harus aku lakukan. Tanpa berfikir panjang, Eka pantas mengambil beberapa dokumen dan kunci kereta. Sebelah tangannya mengdukung Haziq manakala sebelah lagi memimpin Sofea ke kereta. Dia nekad.

Eka memandu dengan berhati-hati, sedar dirinya tidak beberapa cekap memandu apatah lagi memandu diwaktu malam sebegini. Dia hanya mampu berserah. Sofea sudah tertidur di seat belakang, manakala Haziq sudah berhenti menangis namun si kecil itu kelihatan agak gelisah dalam tidurnya. Sudah beberapa klinik dilalui, semuanya tutup. Dia berharap agar ada klinik yang beroperasi 24 jam. Syukur, dihadapan terdapat sebuah klinik yang masih lagi beroperasi.

Eka pantas mendukung Haziq ke kaunter pendaftaran. Sofea hanya mengekor dari belakang dan terus merebahkan diri di sofa yang tersedia di ruang menunggu. Eka membiarkan sahaja. Haziq menangis tiba-tiba. Menambahkan kalut di hati Eka. Badannya semakin panas. Segera dia di benarkan masuk menemui doctor yang bertugas. Sempat dititipkan pesanan kepada jururawat yang bertugas di kaunter pendaftaran agar memerhatikan Sofea yang sedang nyenyak tidur.

Eka lega apabila doctor yang merawat Haziq mengatakan anak kecil itu tidak apa-apa. Tiada apa yang perlu dirisaukan. Dia memandu pulang, matanya merenung jam yang sudah menghampiri pukul empat pagi. Teringat pandangan aneh doctor yang bertugas ketika dia memberitahu dia memandu seorang diri sebentar tadi. Doctor itu sekadar menggeleng, mungkin tertanya-tanya kemana pergi suaminya… biarlah… yang pengting haziq selamat. Anak kecil itu sudah tidur seperti kakaknya.

Eka memakir keretanya dibelakang kereta Danish. Mengintai jam di tangan, pukul 4.30 pagi. Huh… dia benar-benar letih. Segera dikejutkan Sofea, tersentak apabila melihat pintu utama dibuka. Danish menghampirinya dengan wajah yang serius. Dibiarkan sahaja. Sofea pantas berjalan memasuki rumah. Eka mengdukung Haziq dan terus melangkah masuk. Tidak mempedulikan Danish yang memangdangnya sedari tadi. Lelaki itu turut melangkah masuk. Ada kemarahan diwajah itu.
“kau kemana? Pukul empat lima pagi baru balik. Dah lah bawa budak-budak, tak minta izin aku, dah tu tak tinggalkan pesanan pulak tu. kau ingat aku tunggul kat rumah ni?” Danish terus menghamburkan kemarahannya sebaik sahaja mereka berada di dalam rumah. Eka terkejut melihat sikap Danish itu. Haziq yang sedang tertidur terjaga mendengar suara tengkingan Danish, lantas ledakan tangisan Haziq menguasai suasana. Terkial-kial Eka memujuk Haziq. Mujur Sofea sudah tertidur di sofa. Langsung tidak menyedari apa yang terjadi

0 comments:

ANDA SUKA