BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Wednesday, March 24, 2010

hc4

“kenapa bu, kita tak dapat hak penjagaan anak-anak abang Razifke?” Tanya Danish pada Puan Salbiah. Puan Salbiah sekadar menggeleng, tidak sampai hati memberitahu perkara sebanar pada Danish. Danish hanya membiarkan sahaja ibunya, segera dia meminta izin untuk ke biliknya. Dia sedar ibunya seperti menyembunyikan sesuatu daripadanya. Arghh…… biarlah, sampai waktunya pasti ibunya akan bercerita juga.

************

Eka merenung wajah dihadapannya. Wajah itu penuh keriangan. Sudah agak lama mereka tidak berjumpa sejak lelaki itu bekerja. Wajah itu masih seperti dahulu, matanya masih lagi bersinar, penuh kasih sayang. Sudah lama mereka berkenalan malah hubungan mereka mulai serius sejak dari sekolah rendah lagi, ketika harijadinya yang ke dua belas lelaki itu meluahkan perasaannya… tak mungkin dia akan melupakan saat-saat itu…

“apa yang buat Eka tersenyum ni? Boleh Rie kongsi sama?” Tanya jejaka itu sambil mencuit hidung Eka. Eka sekadar menggeleng, masih lagi merenung wajah di hadapannya sehinggakan lelaki itu resah.
“tahulah Eka rindukan Rie, tapi janganlah renung Rie sampai nak tersembul biji mata tu,”
“tak ada ape, Cuma Eka teringat ada orang tu tergagap-gagap, lepas tu muka dia merah, bila nak luah perasaan pada Eka. Kelakar betul bila Eka ingatkan wajah orang tu…” Eka ketawa riang dan akhirnya terdengar jeritannya apabila Rie menarik pipinya, geram dikenakan oleh kekasih hati. Namun dia lega, akhirnya Eka ketawa jua. Setengah jam yang lalu, Eka kelihatan muram. Gadis itu kelihatan sepoerti ada masalah. Rie faham, mungkin Eka masih bersedih dengan kehilangan kak Lia, tambahan pula Eka sangat rapat dengan kak Lia.
“ohhh… pandai nak kenakan Rie, dahla jom kita pergi tempat biasa nak? Dah lama rasanya tak makan abc (ais batu campur) Mak Jah depan sekolah tu. Teringat ada budak nangis bila duit dia hilang waktu nak beli abc… arghh…” dan kini kedengaran jeritan Rie pula apabila Eka mencubit lengannya.
“ohh… pandai nak kenakan Eka balik, tapi kalau duit Eka tak hilang, Eka takkan kenal Rie…” ujar Eka, teringat kembali saat pertama kali mereka bersua. Ketika itu dia berada dalam tahun tiga manakala Rie di tahun enam. Detik itulah permulaan bagi segalanya, dari sekadar abang dan adik angkat… akhirnya terangkat… Indahnya saat itu. Mereka terus melangkah, sesekali kedengaran tawa riang tika mengimbau saat-saat indah bersama.

Sofea menerpa ke arah Eka tika dia melangkah menuju ruang tamu, anak kecil itu merengek manja meminta dirinya didukung. Pantas Eka memaut tubuh kecil itu dan membawanya naik ke bilik.
“Fia dah makan? Nenek ke atuk yang suapkan?” tanya Eka, pada si kecil yang berbaring selesa di atas katil.
“Fia tak makan lagi, tadi nenek dan atuk suruh makan tapi Fia nak ucu yang suapkan. Ucu pergi mana? Nape ucu tinggalkan Fia? Ucu nak pegi macam umi dan walidke?” Tanya si kecil petah. Tersentak Eka mendengar pertanyaan si kecil. Pantas diua menghampiri si kecil dan memeluk tubuh itu penuh kasih sayang…
“Ucu keluar jumpa kawan. Sape kata ucu nak tinggalkan Fia? Ucu takkan tinggalkan Fia dan baby Haziq walau apapun terjadi, ucu janji…” ujar Eka, ada sebak dalam suaranya. Anak kecil itu dipeluk erat. Kasihan…… maafkan ucu Fia

0 comments:

ANDA SUKA