BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Sunday, March 28, 2010

HC17

Eka menunggu giliran untuk bertemu dengan doktor, Hari ini dia keseorangan. Danish ada urusan yang tidak dapat dielakkan. haziq dan Sofea ditinggalkan bersama-sama datuknya. Sejak dia hamil, Haziq dan Sofea lebih kerap bersama papa dan datuk mereka kerna dia mengalami alahan yang agak teruk, malah badannya juga agak lemah dan dirinya mudah pitam.

Tubuhnya terasa longlai menerima khabar dari doktok Azizah. Terkejut. Berharap ianya hanya mimpi, namun hampa. Apa yang perlu dilakukannya? Jalan apakah yang harus dipilih. Oh Tuhan, mengapa masih lagi ada duka kala aku meniti hari-hari bahagia yang Kau kurniakan. Patutlah tubuhnya agak lemah kebelakangan ini. Tabahkanlah diri ini. Mama janji sayang, walau apapun yang berlaku, mama tetap akan lahirkan sayang... bisik Eka perlahan sambil mengusap perutnya yang sudah memboyot itu. Air mata dipipi, dikesat. Sudah membuat keputusan, segalanya akan dirahsiakan demi anak ini.

********************************************************************

Erin tersenyum bahagia bila kini dirinya sudah sah menjadi tunangan orang. Yakin, pilihannya kali ini tepat. Hanya lelaki itu ditakdirkan untuknya. Cintanya juga semakin utuh buat lelaki itu. Kehadiran lelaki itu telah mengubat luka dihatinya malah hidupnya juga kembali berseri. Bersyukur. Malah, tidak sampai empat bulan lagi, dirinya akan bergelar isteri kepada jejaka pilihan hati. Sikap ambil berat, bertanggungjawab dan kasih sayang lelaki itu telah menjerat hatinya.

Erin tersenyum bila melihat nama pemanggil di telefon bimbitnya. Segera dia menjawab panggilan itu.

"Hello, sayang tengah buat apa tu? tengah membelek cincin tunang kitake?"

"Ishh.. tak adalah, cuma tengah berfikir. Ada hikmah yang tersembunyi diatas apa yang berlaku. rasa macam mimpi je.."

"Yakinlah, sayang tak bermimpi, kini diri sayang milik abang. Ikutkan hati nak kahwin malam ni jugak ta.."

"Ye ke? lelaki bukannya boleh percaya... depan kita cakap lain, belakang kita..."

"Itu lelaki lain, bukan abang. Dalam hidup abang hanya ada dua wanita sahaja yang abang cintai... sayang dan ibu abang..."

"Ok... kita tengok nanti... abang sayang kena letak phone. mama dah panggil tu..."

"Ok... night sayang... mimpikan abang tau n jangan lupa kirim salam kat mak mertua abang yer," balas si pemanggil. Erin tersenyum riang. bahagia rasanya. Pasti, hanya lelaki itu sahaja yang bertakhta dihati...
Menghitung hari kelahiran si kecil merupakan detik yang paling mengembirakan Danish. Terasa setiap saat amat beharga. Tak sabar rasanya menanti kelahiran cahaya mata mereka yang pertama. Dirinya juga sudah semakin berubah, lebih bertanggungjawab. Tak sangka, takdir telah menemukan mereka, dan dia telah mensia-siakan banyak waktu, mujurlah tak terlewat. Danish berjanji akan membahagiakan Eka dan anak-anaknya. Semoga cahaya yang menyinari hidup mereka akan terus bergemerlapan dihalaman cinta mereka.

Eka merenung Danish yang tertidur di ribaannya. Wajah itu diusap lembut. Siapa sangka, dia akan jatuh cinta pada lelaki itu. Pelbagai dugaan telah mereka tempuh, mujurlah masih ada sinar yang menerangi jalan yang penuh liku ini. Tidak sampai hati rasanya untuk memusnahkan kebahagiaan mereka. Cintanya terlalu utuh untuk lelaki itu, dan kerna itu dia sanggup bekorban. tahu Danish dan semua ahli keluarganya sudah tidak sabar menanti kelahiran permata pertama mereka. Dia tak sanggup menghampakan mereka. Sudah banyak persiapan menyambut orang baru Danish sediakan. Malah Danish juga suka membelikan baju padanya. Katanya Eka nampak comel sangat ketika hamil.

Luekimia? banarkah? Bagaikan tak percaya. Dugaan apakah ini? Terasa tak berdaya untuk menghadapinya. Bolehkah dia bertahan sehingga tempoh kelahiran? Bagaimana reaksi danish jika mengetahui perkara ini? mama dan papa? Mereka pasti akan bersedih, dan dirinya tak berdaya melihat insan-insan kesayangannya bersedih. Biarlah dirinya sendiri menanggung derita ini. Sekurang-kurangnya jika takdir tidak menyebelahinya... anak ini menjadi lambang kasih sayangnya... tanda cintanya yang tidak berpenghujung buat Danish. Anak ini akan mengantikannya menemani Danish dihari yang akan datang. Eka pasrah jika itu takdirnyaErin tersenyum memandang ke arah tunag tersayang. hari ini mereka berjanji untuk brjumpa dengan seseorang yang sangat istimewa. Erin masih lagi berdebarm entah apa penerimaan insan yang ingin ditemuinya. Adakah mereka akan kecewa ataupun gembira dengan pilihan hatinya. Tangan Erin tiba-tiba digemgam oleh tunangnya, seolah-olah dapat merasai debar hatinya kala itu. Tersenyum ke arah tunang tersayang.

"Rin rasa berdebar la pulak... Entahla tiba-tiba rasa takut nak tengok reaksi mereka.

"Ish... tak de apalah. Saya ada, buata apa awak nak takut lagi?"

"Boleh cayake? manalah tahu jumpa kekasih hati terus lupa kita kat sebelah,"

"Berapa kali abang nak bagi tahu sayang, dia tu memori silam, dah takde kena mengena dengan kisah kita... tapi awak masa depan sayam, orang yang paling saya cintai selepas ibu saya,"

"Entahla, kadang-kadang Ris takut sangat. Macammana kalau kisah kita akan berakhir macam dulu? Rin takut untuk kecewa sekali lagi,"

"Jangan bimbang, selagi ada jodoh dan cinta awak pada saya, saya akan terus pertahankan hubungan kita. Itu janji saya... Walaupun awak bukan yang pertama, tapi awaklah insan terakhir yang saya cintai..." erin tersenyum, yakin dengan kata-kata lelaki disebelahnya itu. Berdoa agar ditetapkan hati mereka, agar rasa cinta ini tidak akan berubah malah akan terus bersemarak dikamar hati...

'I Love U' tidak perlu berkata-kata kerana sinar mata mereka telah memancarkan bahasa hati masing-masing. Benarkah cinta pertama itu cinta sejati? Mungkin dulu mereka berpendapat begitu tapi sekarang mereka yakin... cinta pertama hanya mengajar mereka erti cinta yang sebenar,Jika bernasib baik percintaan itu akan berjaya... jika tidak akan dijadikan pedoman untuk menempuh episod cinta yang mendatang. Tak semestinya cinta ke dua tau seterusnya tak seindah cinta pertama, malah mungkin lebih indah dari itu...
Erin
tersenyum memandang Danish yang kaku dihadapannya. Tahu, lelaki itu tentu pelik bila dia datang bertandang. Serba salah, Danish tak tahu samaada untuk menjemput
Erin
masuk atau tidak. Eka pula sedang sibuk memasak di dapur. Akhirnya, Danish menjemput juga
erin
masuk. Danish bertambah terkejut melihat seorang lelaki yang emakin menghampiri mereka. Apa makna semua nie? Keliru... namun dijemput juga tetamu-tetamunya duduk. Kemudian, segera dia ke dapur.

"Hmmm... sayang kita ada tetamu...,"Danish memberitahu Eka, agak serba salah. Berkerut dahi Eka bila melihat reaksi Danish. Tetamu? siapa yang datang sehingga suaminya kelihatan resah sekali. tangannya yang sedang memotong sayur terhenti.

"Siapa bang? jemputlah mereka masuk, yang abang tercegat kat dapur ni kenapa? kata ada orang datang, pergilah layan,"

"Abang minta maaf, abang tak jemputpun mereka datang," balas Danish. masih lagi serba salah. Tak tahu apa reaksi Eka jika tahu siapa tetamu mereka.

"Ish abang nie, dah orang nak datang biarlah. Siapa yang datang sebenarnya sampai suami Eka yang tersayang ni berpeluh-peluh dan resah semacam jer nieh?" tanya Eka, tangannya sudah memaut leher danish mesra. Danish memaut tubuh isterinya. tersenyum, semenjak hamil Eka menjadi lebih manja dengannya.

"
Erin
dan Rie yang datang..." bisik Danish perlahan di telinga Eka. Terasa kaku tubuh Eka yang berada dalam pelekannya. Tahu Eka juga pasti terkejut dan hairan, seperti dirinya. Entah apa motif
Erin
dan rie datang bersama-sama? Sejak bilakah mereka saling mengenali?

"Eka tak apa-apa?" tanya Danish agak riau bila Eka mendiamkan diri agak lama.

"Abang jangan bimbang, merekakan tetamu kita. Abang pergilah ke depan dulu. Tak baik tinggalkan tetamu lama-lama tau..." balas Eka sambil merenggangkan pelukannya. Danish akur. Sempat mencium pipi Eka sebelum melangkah ke ruang tamu. Eka sekadar tersenyum. Segera dia mematikan api dapur, kari ayam yang mengelegak di tutup separuh dengan tudung periuk. Segera membancuh air minuman untuk tetamu. Bingka ubi baki sarapan pagi tadi dikeluarkan. Setelah siap semuanya, dia melangkah ke ruang tamu sambil menatang dulang minuman. Bersedia dengan segala kemungkinan.
Eka tersenyum melihat tetamunya. Danish pula brwajah serius, sesekali matanya menjeling Rie yang sedang leka memandang Eka.
Erin
pula berlagak biasa. Tahu, Rie hanya ingin mempermainkan Danish. Matanya bertaut dengan mata Eka, bingkas
Erin
bangun dan mengambil dulang dari Eka. Tak sampai hati melihat keadaan Eka. Wajah Eka nampak pucat tapi berseri-seri mukanya.

"Takpalah Rin, Eka boleh bawa lagi dulang nie,"

"Tak susah Eka, lagipun Eka nampak macam tak sihat je? Susah benar Rin tengok Eka berjalan, termengah-mengah," balas
Erin
sambil ketawa. Mesra, seolaholah antara mereka tidak ada permusuha sebelum ini.

"Macam nilah Rin, perut ni makiin membesar. kadang-kadang nak bangun pun tak larat dibuatnya," balas Eka sambil duduk disebelah Danish. Danish tersenyum ke arah isterinya. Hatinya dipagut hairan meihat betapa mesranya hubungan Eka dan
Erin
. Rie pula kelihatan selamba. Matanya bertentang dengan
Erin
, ada cahaya cinta yang terpancar.

"Kami datang ni nak minta maaf..." Rie memulakan bicara setelah suasana sepi menghuni suasana.
Erin
hanya tersenyum. Mengangguk bila matanya bertaut dengan Eka. Berkerut dahi Eka memikirkannya. Maaf? Untuk apa?

"Maaf? Tapi untuk apa?" tanya Danish tanpa sabar.

"Kerana kami, hubungan you dan Eka agak keruh. Bukan niat I dan
Erin
untuk memecahbelahkan rumah tangga you dan Eka tapi kami cuma nak sedarkan you dan Eka betapa kamu berdua saling mencintai antara satu sama lain," terang Rie pangjang lebar. Eka dan Danish terkejut... jadi selama ni...

"Tapi macam mana Rie dan
Erin
..." tanya Eka pula. Hairan, bagaimana Rie dan
Erin
saling mengenali antara satu sama lain.

Rie pun memulakan cerita bagaimana dia bertemu
Erin
ketika hatinya sedang terluka. Sesekali Erin turut mengiyakan kata-kata tunang kesayangannya. Eka dan Danish bertambah terkejut bila Rie dan
Erin
memberitahu mereka telahpun mengikat tali pertunangan. Walaupun begitu, Danish dan Eka turut gembira menerima berita tersebut. Bersyukur, akhirnya
Erin
dan Rie telah menemui cinta sejati masing-masing. Hidup ini anehkan? penuh dengan kebetulan yang tak terduga. Mereka berbual mesra, tiada lagi perselisihan faham dan salah sangka.

********************************************************************

Eka menyikat rambutnya, terkedu bila melihat banyak rambutnya yang gugur. Tidak tahu apa perasaannya kala itu. Hatinya begitu sedih sekali. Sedar, sejak kebelakangan ini rambutnya sudah banyak yang gugur. Mujur Danish tidak bertanya. Segera helaian rambut yang gugur itu di ambil dan dimasukkan ke dalam plastik. Bimbang jika Danish melihatnya. Pasti suaminya akan bertanya dan kehairanan. Sudahlah beberapa hari yang lalu Danish menegur mukanya yang semakin pucat dan tubuhnya yang semakin lemah... tergamam dia... tiada jawapan yang dapat diberi... mujur Danish tak memanjangkan hal itu bila dia hanya mendiamkan diri.
Danish merenung ke arah Eka yang sedang melayani Sofea. Sudah lama dia perasan akan perubahan Eka, isterinya itu semakin hari semakin pucat wajahnya. Malah Eka juga sering pitam. Mungkin kehamilannya merubah keadaan kesihatannya, itu yang sering Eka jawab bila dia menyoal tahap kesihatan isterinya itu. Malah Eka juga adakalanya tidak suka dia menemani ketika melakukan pemeriksaan bulanan, aneh. Tapi ada aje alasan Eka, kononnya tak mahu dia susahkan diri tambahan pula dia agak sibuk kebelakangan ini.

Haziq ketawa riang dalam pelukan mamanya. sesekali dia memeluk tubuh mamanya. Eka senang dengan sikap Haziq, diakui Haziq memang anak yang manja. Entah bagaimana keadaan Haziq nanti seandainya.... Eka takut memikirkan segala kemungkinan itu. Tak dapat dibayangkan bagaimana gidup Danish bersama-sama anak-anak tanpa dirinya. Sofea pasti bersedih, anak kecil itu tidak betah berpisah lama dengannya.

Kesal??? tak pernah sekalipun dia menyesali keputusan yang diambilnya walaupun tahu risikonya cukup tinggi. Berdoa agar semuanya selamat. Dia masih belum bersedia meninggalkan keluarganya. Masih banyak yang ingin dia lakukan. Masih banyak yang ingin dia lihat. Kalau boleh Eka ingin melihat anak-anaknya membesar, berjaya di dalam pelajaran dan juga ingin melihat anak-anaknya bahagia dengan kehidupan masing-masing. Eka juga tak sanggup meninggalkan Danish. Terlalu singkat masa mereka bersama. Jika boleh, Eka ingin menemani Danish sehingga tiba hari-hari tua mereka. Tentunya tika itu mereka sibuk melayani kerenah anak cucu. Indahnya jika itu semua tercapai... dan kerna impian itu juga, Eka bertekad melawan penyakit yang menghuni tubuhnya itu. Dia sesekali tak akan tewas dan berputus asa... semuanya demi Danish dan permata hati mereka... Mama janji saying
Boy... saat ini Baby keliru, Mengapa masih ada derita setelah bahagia tercipta... Mengapa masih ada dugaan kala cinta ini makin membara. Boy, Baby tak berdaya adakalanya bila berdepan dengan takdir ini. Baby tak tahu sampai bila diri ini mampu berpura-pura dihadapan dirinya. baby tahu, adakalanya dia sangsi tapi apa lagi yang boleh Baby lakukan? Baby tak mampu lihat dia bersedih kerana Baby akan makin lemah jika dia turut menderita seperti Baby. Baby tahu, Baby takkan mampu sembunyikan rahsia ini selamanya... tapi Baby perlukan masa untuk membina kekuatan diri tuk menghadapi dirinya. Baby tak nak dia sedih melihat diri Baby, Baby tak nak dia rasa bersalah dia atas apa yang terjadi kerana ini pilihan baby. Baby yang memilih jalan ini... dan Baby juga tahu, seandainya dia tahu, pasti Baby tak mungkin akan mengecapi nikmat ini... nikmat mengandungkan permata hati kami berdua... melalui detik-detik indah ini, Baby semakin yakin dengan jalan yang dipilih... Salahkah Baby kerana merahsiakn ini semua darinya???


Baby, Hati ini sering resah. Entah mengapa, adakalanya terasa dirinya jauh walaupun kami begitu dekat sekali. Boy dapat rasakan sesuatu, Riak wajahnya, bahasa tubuhnya seolah-olah merahsiakn sesuatu dari diri ini. Apa yang dirahsiakannya? Boy buntu mencari jawapannya. Hati ini seringkali bimbang akan keadaan dirinya, malah sejak kebelakangan ini Boy sering bermimpi... Mimpi yang amat menakutkan... Mimpi dia akan meninggalkan Boy... Boy amat takut baby, Boy tak ahu bagaimana nanti hidup ini jika Boy kehilangannya. Dia merupakan nadi hidup ini, seandainya dia pergi... Boy takut memikirkannya. Diri ini masih lagi belum puas berteduh di bawah lembayung kasihnya... Masih banyak lagi perkara yang ingin Boy kongsi bersamanya... Boy sentiasa berdoa agar jodoh antara kami kekal selamanya... Kerna hanya dia yang Boy dambakan untuk menemani diri ini meniti usia sehingga kepenghujungnya... Hanya dirinya... tiada lain lagi...
Danish merenung wajah Eka yang tertidur di sebelahnya. Wajah itu nampak letih sekali, manataknya, seharian hari ini mereka keluar mencari barang-barang keperluan baby yang akan lahir nanti. Dibelai lembut rambut Eka, telah lama dia tidak buat begitu. Sejak hamil, Eka tak suka rambutnya dibelai. Tersenyum. Tidak lama lagi, keluarga ini akan lengkap. Tersentak.... Berkerut dahi Danish merenung tangannya.

'Banyaknya rambut yang gugur...' Danish kehairanan. Patutlah Eka tak suka rambutnya dibelai seperti selalu. Rahsia apa yang disembunyikan Eka? Eka sakitkah? Cuba mengingatkan sesuatu. Sedar, lagak isterinya seolah ada rahsia yang tersembunyi... Malah kelakuan isterinya juga agak aneh... Eka juga cepat letih dan badannya juga semakin hari semakin lemah... Akan aku siasat apa yang disembunyikannya selama ini...

Danish terus ke tingkat atas, ingin mandi. Eka yang masih lagi tidur dibiarkan. tak sampai hati untuk mengejutkan isterinya itu. Matanya memandang ruang bilik yang kemas teratur. Segera dia membuka pintu almari, mencari tuala. Baru teringat Eka telah membasuh tuala yang digunakannya. Ish manalah Eka letakkan tuala nieh? mencari... manataknya, sejak mereka berkahwin, segala keperluannya telah tersedia... Eka menyediakan segala-galanya malah isterinya itu memang gemar memanjakannya. Tiba-tiba matanya terpandang sebuah diari yang tersembunyi diantara lipatan tuala. Segera Danish mengambil diari itu. Tahu salah perbuatannya itu, tapi desakan hatinya yang terlalu inginmengetahui isi kandungan diari itu tak tertahan lagi...

Kejutan demi kejutan yang diterimanya.. Matanya turut basah... setiap helaian diari itu di baca. adakalanya dia tersenyum membaca coretan-coretan itu. Di helaian satu muka surat, matanya terpandang seekor belallang darui daun kelapa, diambilnya. Dahinya berkerut memikirkan sesuatu, tanpa sabar, terus dibacanya kisah seterusnya.... Boy???? Baby???? Oh Tuhan... apakan makna semua ini.... Dirinya yang jauh terasa begitu dekat sekali.... Tersenyum... memori lama kembali... Rupanya yang dicari sudah berada di depan mata... Cuma dia yang tak sedar... Danish terus membaca.... Dan di helaian-helaian terakhir... Satu lagi kejutan diterimanya... Benarkah? Tidak... Tak mungjkin ini akan terjadi? Mana mungkin.... Danish tak percaya dengan apa yang dibacanya.... Tak mungkin... Eka tak mungkin akan meninggalkannya....
Danish mengesat matanya. Diari itu disimpan di tempat itu semula. Perlahan dia melanglah menuju ke Arah Eka. Dicium dahi dan ubun-ubun Eka. Eka masih lagi tertidur. Tangn Danish menggemgam erat tangan Eka, Perlahn Dicium tangan Eka.

"Terima kasih sayang...... pengorbanan ini amat bermakna tapi abang tak sanggup kehilangan Eka... Kenapa Eka mesti merahsiakan perkara sepenting ini dari abang..." tanpa sedar air mata Danish membasahi pipinya. Baginya tak salah jika seorang lelaki iyu menangis. Tangisan itu bukan bermakna dia lemah tapi satu luahan rasa kala emosi tidak mampu lagi dibendung.

Eka tersedar bila terasa ada titisan air yang jatuh menimpa pipinya. Perlahan-lahan Eka membuka mata. Terkejut melihat Danish yang sedang melutut disisinya. Ada airmata yang mengalir di pipi lelaki itu. Mengapa? Bimbang, setahunya Danish bukanlah seorang yang mudah mengalirkan air mata. Malah di hari kematian Puan Salbiah, ibunya sendiri Danish kelihatan amat tenang. Tak setitispun airmatanya mengalir... tapi kini dihadapannya lelaki itu menitiskan airmata, pasti ada sesuatu yang berlaku... tapi apa???

Danish tersentak bila terasa ada tangan membelai rambutnya mesra. Matanya bertentang dengan Eka, isterinya kelihatan tersenyum memandang ke arahnya, tetapi mata itu memancar sinar kehairanan... Pasti Eka terkejut melihat dia menangis... tapi rasanya tak salah... Hatinya bertambah sayu melihat mata bening milik Eka. Tak sanggup rasanya untuk melukai hati isterinya itu... Malah, sebentar tadi bila terfikir kepayahan dan kesakitan yang Eka alami semata-mata untuk melahirkan zuriatnya... dia amat sedih dan terkilan kerana tidak berada di sisi isterinya... kasih sayang dan cintanya makin melimpah ruah untuk isterinya... pengorbann Eka tiada taranya... sedar...betapa cinta Eka begitu tulus buatnya... Ya... dia antara mereka yang sangat bertuah kerana dikurniakan isteri yang amat baik sekali... dan dia takkan mampu hidup tanpa Eka kerana disetiap denyut nadinya hanya ada Eka sahaja... Jikalah dia boleh memilih....
"Mengapa?"hanya itu yang mampu Eka tuturkan, tangannya pantas mengesat air mata yang mengalir di pipi Danish. Hatinya turut sebak melihat keadan Danish itu. Tanpa diduga, Danish terus memaut tubuh Eka, erat pelukannya pada tubuh itu. Eka semakin terpinga-pinga.

"Berjanjilah. please abang nak Eka janji... walau apapun yang berlaku jangan tinggalkan abang... please......"

"Eka janji... tapi mengapa?" Eka masih lagi terpinga-pinga. Apa yang difikirkan Danish??? Kenapa Danish begitu emosi sekali...

"Eka tahukan abang tak boleh hidup tanpa Eka dan anak-anak... Eka dan anak-anak meupakan kekuatan abang... Yang paling penting, abang tak nak Eka tinggalkan abang... Berjanjilah... walau apa yang berlaku Eka akan tetap disisi abang... bersama dengan abang meniti hari-hari tua kita... menikmati musim cinta tanpa sempadan ini.... Berjanjilah Eka takkan sekalipun meninggalkan Danishnya seperti Baby yang meinggalkan Boynya tanpa sebarang berita... berjanjilah... demi kasih kita... kasih Boy dan Baby... berjanjilah...:"

Terasa kaku tubuh Eka yang berada di dalam pelukan Danish... Boy dan Baby??? Janji???... Apakah makna semua nie??? Boy... adakah??? tak mungkin... adakah Danish sudah tahu??? Oh Tuhan... apa yang harus ku lakukan... apakah makn semua nie? Apakah yang tersirat disebalik dugaanMu ini... Tabahkanlah hati ku ini... aku perlu kuat demi mereka... seandainya aku lemah... Danish juga akan semakin lemah...
Boy..." Eka berbisik perlahan. danish memeluk Eka lebih erat. Dalam keekliruan itu Eka mula terfikirkan sesuatu... bagaimana Danish tahu mengenai Boy dan Baby... Adakah Danish juga tahu mengenai...... Oh! tidak...

"Yes... Boy... Boy yang sentiasa merindui Babynya... Maafkan Boy... tanpa sedar waktu telah memisahkan ingatan dan rasa rindu itu... maafkan boy Baby..."bisik Danish di telinga Eka.

"Apa maksud abang? bagaimana abang tahu kisah Boy dan Baby? Siapa beritahu abang? Maafkan Eka kerana tak beritahu abang mengenai Boy... Apapun Eka nak abang tahu, hati ini hanya milik abang sahaja..."balas Eka, bimbang sandainya Danish salah faham mengenai kisah Boy dan Baby...

"abang tahu semua itu... janji-janji kita dahulu ingat??? walau apun terjadi Boy takkan lupakan Baby... Boy tetap akan cari Baby walau dimana baby berada... Maafkan Boy kerana tak menunaikan janji-janji itu..."

"Jadi abang...." Eka bagaikan tak percaya. Matanya merenung Danish, Danish mengangguk, mengiyakan kata-kata iserinya. Eka pantas memeluk Danish. Gembira... Boy... akhirnya pencarian Baby tertunai sudah... Bagaikan tak percaya...
"Ya sayang.... masih ingat lagi..." Danish meletakkan belalang yang dibuat dari daun kelapa ke tangan Eka. Eka mengambilnya. Tersenyum, belalang itu merupakan hadiah terakhir dari Danish pada Eka sebelum mereka berpisah... Masih lagi tersimpan elok... Eka amat sayangkan belalang tu, tanda ingatan Baby kepada Boy. Ingatan yang tak pernah luntur walaupun bayangan itu menghilang seketika... tapi tersimpan kemas di lubuk hati... Boy dan Baby... lambang persahabatan yang tulus... malah dalam usia sekecil itu... hati mereka telah lama mengenali erti kasih sayang yang amat tulus... yang hanya disedari kala usia telah menginjak dewasa....Cintakah itu??? Mungkin inilah takdir untuk mereka.

"Jangan menangis... sepatutnya Baby akan ketawa riang bila dapat berjumpa Boy tapi Baby menangis pula... "gurau Danish sambil mengesat titisan airmata dipipi Eka. Lupa seketika mengenai persoalan utama yang ingin ditanya pada Eka. Kegembiraan bertemu semula antara Boy dan Baby terasa amat indah. Semoga kasih sayang ini kekal selamanya. Fahamlah mereka mengapa kak Lia dan abang Razif menulis wasiat itu... pasti mereka sudah lama tahu... terima kasih kak Lia, abang Razif... kerana memberi peluang untuk Eka dan Danish mengecapi kebahagiaan ini... terima kasih kerana menyatukan kami... Mungkin dulu Eka dan Danish tidak dapat menerimanya tapi kini...... segala-galanya begitu indah sekali... kebahagiaan ini teramat bernilai...

"Boy yang nangis dulu..." balas Eka, turut mengesat pipi Danish. Danish ketawa mendengar kata-kata Eka.

"Ye ke? Boy menangis bersebab... Baby pula menangis kerana apa? Takkan terharu sangat jumpa dengan Boy... mesti Baby tak sangka Boy akan membesar jadi lelaki yangn kacak dan macho... pastu jadi pula suami baby kan??? Indah betul kisah cinta kitakan?"

"Aah... tak sangka budak montel ni leh jadi kacak... tapi jangan nak perasan lebih-lebih tau coz ada yang lebih kacak dari Boy pada baby... kisah kita ni memang indah... Eka rasa nak bukukan untuk dibaca oleh anak cucu kita dan mana tahu kisah ini juga akan di baca cicit-cicit kita pula..." balas Eka. Rasa bahagia... semoga mimpi indah ini terus kekal... doanya.

"Siapa yang lebh kacak dari abang? Rieke? Eka jangan nak bagi abang cemburu tau..." balas Danish sambil mencubit geram pipi Eka. Eka hanya ketawa. Masih lagi ingin bermain teka-teki dengan Danish.

"Abang nie... itu pun nak jeles... Nak tau tak siapa yang lagi kacak dari abang? kalau nak tahu cium pipi Eka dahulu..." balas Eka.

"Setakat cium pipi bang pun boleh buat... lebih dari itu pun boleh..." ucap Danish. terus pipi Eka menjadi sasaran bibirnya.

"Papa dan mama buat apa tu?" tiba-tiba terdengar suara Sofea. Danish pantas melepaskan tubuh Eka. Haii... Fea ni macam tahu-tahu jer... kenapalah anak papa yang sorang ni suka kacau daun. Eka hanya ketawa melihat Danish yang terkulat-kulat melihat Sofea yang sudah berdiri sambil bercekak pinggang di hadapan mereka.

"Fea ni... suka sangat kacau papa tau... macam tahu-tahu jer. Langsung tak bagi peluang pada papa nak manja-manja ngan mama..." Balas Danish. Tubuh Sofea sudah berada dalam pelukan Eka. Sofea hanya ketawa mendengar kata-kata papanya.

"papa ni.. dah tua pun nak manja-manja lagi... Fea takper lah nak manja-manja ngan mama sebab Fea kecil lagi. Betul tak mama?" tanya Sofea sambil mencium pipi Eka mesra. Danish hanya ketawa melihat reaksi Sofea. Diakui Sofea memang lebih manja dengan mamanya...
Mereka benar-benar bahagia. Encik Saiful senang dengan perubahan anak-anaknya. Malah dia juga gembira bila mendengar berita Erin telah disatukan dengan Rie... Kebetulan yang amat membahagiakan. Berharap kebahagiaan anak-anak nya akan terus berkekalan. amun jauh disudut hatinya, dia terkilan kerana isterinya tiada untuk berkongsi kebahagiaan ini. Berdoa agar roh isterinya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh.

Sunyi? Ya adakalanya dia amat sunyi. Mujur ada Sofea dan Haziq yang sering memeriahkan rumahnya. Peganti? sudah ramai yang memintanya mencari isteri baru buat menemaninya namun dia tak sanggup... Cintanya terlalu kukuh untuk Salbiah. Tak sanggup dia untuk menduakan cinta mereka. Biarlah dia melalui hari-hari sepinya bersama-sama anak menantu dan cucu yang comel. Itu sudah memadai. Lagipun dia sudah pun berumur, entah esok lusa dia akan kembali menemu Pencpyanya...

Danish tersenyum mengingati kisah-kisah dia dan Eka. Indahnya. Tak sangka Baby yang dicarinya selama ini sudah berada di hadapan mata. Malam itu, semalaman mereka bercerita kisah silam yang penuh kegembiraan. Malah, Eka juga berhajat untuk kembali semula ke tempat penuh kenangan itu. Tempat mereka membesar dan bertemu. Teringat sawah padi yang menguning... air sungai yang mengalir jernih... Segala-galanya disitu penuh dengan nostalgia. Kampung halaman papa dan mama... Bagaimana agaknya keadaan tempat tu sekarang? masih seperti dulukah?

Bukannya niatnya untuk menolak ajakan isterinya, tapi dia bibang akan ke adaan isterinya untuk berjalan jauh. Tak sampai hati melihat Eka keletihan. Sekarang ini pun isterinya termengah-mengah berjalan walaupun baru beberapa langkah. Tak sabar rasanya menanti kehadiran cahaya mata mereka... lambang cinta agung Eka buatnya.

Namun jauh disudut hati Danish, dia masih lagi terkilan. Entah sampai bila Eka akan merahsiakn penyakitnya. Bukan dia tak mahu bertanya tapi dia berharap agar isterinya sendiri memberitahunya. Lagipun tak sanggup rasanya dia bertanya... Entah apa penerimaan Eka nanti. Tak sanggup rasanya untuk melukai Eka... Luka Eka beerti Luka jugalah hatinya. Mungkin Eka lebih bahagia begitu... jadi biarlah dia mememdamkan rasa hatinya itu demi kebahagiaan mereka... mungkin itu lebih baik...

Lamunan Danish terhenti bila mendengar deringan handsetnya... segera dia mengangkat bila melihat nama pemanggil...

"Fea...nape nie? kenapa anak papa nangis ni..." tanya Danish cemas bila mendengar esakan Sofea ditalian.

"Ya Allah... mama jatuh tangga... Fea jangan nangis. Fea pegi rumah Cik Emah kat sebelah... papa balik sekarang..." Danish bergegas keluar dari pejabat. terasa separuh dari nyawanya melayang mendengar khabar itu. Bimbang. Ya Allah janganlah sesuatu terjadi pada isteri dan anakku... doanya tanpa henti.
Danish resah, berdiri salah, duduk pun salah. Hatinya bimbang dengan keadaan Eka. Encik Saiful hanya memerhati. Tak guna menasihati Danish agar duduk diam, anaknya itu tetap akan mundar mandir. Malah, ada peluh renik yang mengalir didahi anaknya itu. Entah musibah apa agaknya kali ini... Bukan menyalahkan takdir tapi dugaan demi dugaan menimpa keluarga anaknya itu, Dia turut bersedih. Tika matahari mula menjengukkan diri setelah gerhana... mendung kembali menyapa. Berharap anak dan menantunya akan terus tabah menghadapi dugaan ini. Dia turut terkejut bila dikhabarkan yang Eka menghidap penyakit yang amat merbahaya itu. Hatinya tak putus berdoa agar Eka dan cucunya selamat.

Sofea merenung wajah papa dan atuk yang sugul. Dia amat takut tika ini. Mama sudah lama di dalam sana... kata papa doktor tengah merawat mama, tapi mengapa lama sangat. Tadi Fea tengok banyak darah mama mengalir, lepas mama jatuh tangga. wajah mama juga berkerut menahan sakit... Fea melihat adik Haziq. Adik Haziq sedang tidur di sofa sebelah atuk. Fea berdoa agar mama selamat, cukuplah Fea kehilangan umi dan walid. Fea tak nak hilang mama juga. Atuk kata lepas ni Fea akan dapat adik lagi, seronok. Fea harap adik perempuan. Atuk kata mama tengah lahirkan adik kat dalam... Tak sabar rasanya nak tengok wajah adik... entah lelalki atau perempuan...

Danish terus gelisah, sudah lama Eka dibilik pembendahan itu. Doktor dan jururawat silih berganti masuk dan keluar. Masing-masing berwajah serius. Hatinya tak putus berdoa agar Eka dan anaknya selamat. Ya Allah berikanlah aku dan isteriku kekuatan untuk menghadapi semua ini.

"Maafkan saya, siapa suami Puan Zulaika Batrisya?" tanya seorang doktor yang baru keluar dari bilik pembendahan. Danish pantas menghampiri doktor itu. Mereka berbicara sebentar. Ya Allah dugaan apakah ini... Danish kelu. Antara isteri dan anak, dia hanya ada satu pilihan. Yang mana satu harus di pilih... Jika boleh dia mahu ke dua-dunya sekali... Akhirnya dia memilih Eka, baginya Eka amat bermakna dalam hidupnya. Dengan berat hati dia menurunkan tanda tangan. Maafkan papa sayang... antara kalian berdua papa terpaksa memilih... tunggu kedatangan papa dan mama di sana ya... doakanlah papa dan mama...

Masa terus berlalu, setiap detik ditempuhi denga resah dan bimbang. Ibu dan bapa mertuanya dalam perjalanna ke sini. Mungkin tidak lama lagi mereka akan tiba. Terasa setiap detik yang berlalu begitu lambat sekali. Sesekali Danish mengelus rambutnya, menyesal... Seandainya dia berada di rumah tika itu... Arrgghh... sudah ditakdirkan begitu... Masa tak mungkin akan berundur kembali...

Pintu bilik pembedahan di buka, seorang jururawat keluar bersama seorang bayi dalam kendongannya, dikuti doktor dari belakang. Danish pantas mendapatkan mereka..

"Tahniah... Encik dapat anak perempuan... Tapi maafkan kami.. Kami telah mencuba sedaya upaya tapi Puan Zulaika tak dapat diselamatkan... Maafkan kami..." Dunia seaakn kaku dan sepi... Tak mungkin... Danish ingin menjerit meluahkan rasa hatinya tapi dia rasa tak berdaya sekali... Ya Allah dugaan apakah ini... tak mungkin... Eka tak mungkin akan meninggalkannya....

0 comments:

ANDA SUKA