BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Sunday, March 28, 2010

HC13

Lelaki itu lebih suka menyendiri. Hairan, lelaki itu kini lebih gemar berada di rumah. Tiada temu janji dengan Erinkah? Dia tertanya sendiri. Adakalanya dia rasa senang dengan kehadiran lekaki itu tapi adakalanya dia berharap lelaki itu tiada di rumah. Malah yang paling merimaskannya ialah renungan tajam lelaki itu. Entah mengapa lelaki itu gemar merenungnya tapi itupun secara curi-curi. bila dia menyedari akan renungan itu, segera danish memandang ke arah lain. Pelik betul... Entah angin apa yang melanda rumah ni sekarang...

*************************************************************

Hari ini hari pertama mereka berpuasa, awal-awal lagi Danish berpesan agar Eka bersiap-siap bersama anak-anak. Pulang dari kerja sahaja, terus mereka ke rumah orang tua Danish. walaupun ada rasa terkilan dihatinya, Eka akur juga dengan kehendak Danish... masih terdengar suara sayu mama, bila dia mengkhabarkan keputusan Danish. tahu mama sedih, tapi apa yang boleh dia lakukan...

Langkahnya menjadi kaku apabila melihat satu tubuh yang sedang berbual mesra dengan ibu mertuanya. Benarkah? apa sebenarnya yang berlaku. Segera dia meminta izin untuk ke bilik. Hatinya sakit melihat gelagat perempuan itu. Tidak sedarkah perempuan itu, lelaki yang di peluknya mesra itu suaminya. Gila... ibu mertuanya sekadar tersenyum sini9s memandangnya. senyuman kemenangan. Hingga kini dia tidak tahu mengapa ibu mertuanya itu tak menyukainya.

Sofea turut mengikut langkah mamacunya. ajakan opah tidak dihiraukan. dia benci pada auntie yang memeluk papanya. Mengapa auntie tu peluk papa? dia tertanya sendiri. Malah dia juga tidak suka bila Auntie itu membahasakan dirinya sebagai mama padanya. dia hanya ada satu mama sahaja, hanya mamacu mamanya. Tidak ada orang lain yang boleh ganti mamanya. Malah dia turut tidak menyambut huluran tangan auntie itu. tidak dipedulikan renungan tajam papa dan opah... Fea benci papa...papa jahat... papa dah tak sayang Fea, amacu dan baby Haziq...jeritnya dalam hati.

Suasana berbuka puasa petang itu kelihatan hambar. Erin malas memikirkan gelagat Erin dan ibu mertuanya, dia asyik melayan Sofea makan. Haziq di pangku penuh kasih sayang. dia sekadar meneguk air dan memakan sebiji kurma sahaja. Seleranya mati. Encik Saiful, bapa mertuanya hanya mengeluh. memandang wajah menantunya penuh simpati. Entah apa yang difikirkan isterinya menjemput Erin berbuka puasa bersama-sama mereka. Sudah puas dia menegur namun isterinya masih lagi degil. Paling dikesali sikap anak lelakinya, yang seakan terleka dengan Erin. Tidak dipedulikan anak isteri di depan mata.

Setelah Sofea selesai makan, segera Eka meminta diri ke bilik. Encik Saiful memandang langkah menantunya penuh simpati. Puan Salbiah dan Erin tersenyum. Danish kelihatan serba salah apatah lagi bila menyedari renungan tajam papanya. Dia bingung. Adakalanya dia kurang senang dengan gelagat Erin, tahu Erin seakan-akan ingin menunjuk dan menyakiti hati Eka. Dia benci dengan keadaan itu. Tersepit antara ibu dan Erin.

Eka terus ke bilik air selepas menidurkan Haziq. Sofea di biarkan menonton cd barney kegemarannya. Air mata yang di tahan sedari tadi akhirnya tumpah jua. dia menangis sepuas hati. di biarkan sahaja tubuhnya basah di bawah pancuran air. mama... apa salah Eka? kenapa mereka buat Eka begini? seolah Eka tak ada maruah diri... mama... papa Eka dah tak tahan lagi... sampai bila Eka kena hadapi semua nie... Kak Lia, Eka rindukan kakak... Eka tak tahu nak mengadu kat siapa? Eka resah, hati ini pedih sangat kak? begitu murahkah maruah seorang wanita dimata seorang suami?... Ya Allah berikanlah aku ketabahan menghadapi dugaanMu ini...... Fea... Haziq... mama tak tahu sampai bila lagi mama boleh bertahan... Maafkan mama seandainya ketabahan dan kesabaran mama hilang satu hari nanti... apapun mama janji takkan tinggalkan Fea dan Haziq... biarlah kita bertiga sahaja... rintih Eka dalam tangis yang entah bilakah akan berhenti...

Eka merenung wajahnya... matanya kelihatan bengkak dan merah. Tersenyum, teringat pertanyaan Sofea sebaik dia keluar dari bilik air. Ingatkan si kecil tu tak perasan, jenuh di beri alasan matanya masuk habuk tapi tetap tidak di percayai sikecil itu. Bijak betul... katanya "takkanlah mata mamacu masuk habuk dua-dua? lagipun dalam bilik air mana ada habuk?" terkedu dia mendngar kata-kata si kecil itu. Huh!! macammana nak keluar bilik ni? alamatnya malam ni berkurung dalam biliklah, dia mengeluh.

Matanya mencari kelibat Eka, sedari tadi isterinya tak turun-turun. ketika dia masuk ke bilik tadi Sofea memberitahu mamacunya sedang mandi. teringat Eka sekadar menjamah sebiji kurma sahaja tadi. Serba salah. arghhh... dia terus bangun ke bilik. tidak dipedulikan Erin dan ibunya yang sedang berbual mesra. Pintu bilik di buka perlahan, senyap sunyi, hanya kedengaran suara dari tv sahaja. tersenyum melihat Sofea yang sedang tidur nyenyak dalam pelukan Eka. Haziq pula tertidur di atas katil.

Wajah Danish berubah bila melihat wajah Eka, masih ada sisa air mata dipipi Eka. Dia menangiskah? tapi mengapa? Danish tertanya sendiri. perlahan-lahan Danish mengangkat Sofea ke atas katil, kemudian tubuh Eka turut di cempung dan di baringkan di sebelah Sofea. terasa tubuh tu agak ringan berbanding dahulu. Baru tersedar, Eka kelihatan agak cengkung, malah pipi yang gebu itu juga tidak segebu dahulu. Danish tunduk, lantah mengucup dahi dan pipi Eka. Di renung wajah itu sepuas hati.Ahhh.. terubat rinduku pada dia... Rindu??? aku rindu dia? Danish bagaikan tersentak dengan bisikan hatinya sendiri. mustahil... tapi benarkah???

Danish terduduk disisi katil, benarkah ada rindu pada Eka? Adakah dirinya sudah menerima Eka dalam hidupnya... Adakah dia sanggup kehilangan Eka? persoalan yang tiba-tiba menghantuinya... dan tiba-tiba dia merasa amat tkut kehilangan Eka dan pada masa yang sama juga dirinya tak sangp kehilangan Erin. Tapi benarkah? Bagaimana jika Eka meninggalkannya??? dan bagaimana pula jika Erin meninggalkannya??? Danish semakin resah... Antara mereka berdua, siapakah yang lebih dicintainya? Eka atau Erin?

Danish merenung wajah Sofea dan Haziq. Tak sedar sudah lama dia disitu. Dia benar-benar lupa pada Erin dan ibunya yang berada di ruang tamu. Tiba-tiba telinganya menangkap nada lagu my heart dari handset Eka, segera dia mencari sambil matanya mengerling Eka. lega Eka masih lagi nyenyak tidur. Handset Eka sudah berada ditangannya. Ohh... sms... bisiknya lega tapi dari siapa... perasaan ingin tahunya membuak-buak.

Eka syg, hr ni 1 ramadan
ingat lg kenangan kt
rie rindukan eka
please reply my sms
lot of luv..rie

dia benar-benar bengang membaca sms tu. Cemburunya membuak-buak. Siapa lelaki tu? akan dia siasat lelaki yang begitu berani mengganggu isterinya. Eka hanya miliknya, dan akan tetap menjadi miliknya. Tak ada siapapun boleh merampas Eka daripadanya, bisik hatinya penuh dengan perasaan amarah. Dia merenung Eka yang sedang nyenyak tidur, dihampirinya... satu kucupan hinggap di dahi Eka... agak lama sebelum melangkah keluar.

Eka bagaikan terdengar satu bisikan ditelinganya..."kau hanya milik aku, selagi aku memilikimu takkan aku benarkan sesiapapun menyentuh dirimu" arghhh mungkin hanya mimpi... dia kembali meneruskan tidurnya.

"Nish kemana? Erin dah nak balik, hantarkan dia pulang?"arah Puan Salbiah apabila ternampak kelibat Danish.

"Arghh... pandai datang, pandailah balik sendiri. Nish ada hallah bu," jawab Danish, terus melangkah keluar tanpa menghiraukan ibunya. Erin yang berada disisinya juga tidak dipandang. difikirannya hanya ada satu perkara sahaja. Dia harus menyelesaikannya secepat mungkin. Pantas dia melangkah keluar, Erin yang cuba menghalangnya juga di tolak. keretanya di pecut laju. Malam ini dia akan membuat perhitungan dengan lelaki itu.

"Auntie..."Erin merengek... berlagak manja. Wajahnya merah, menahan sakit hati bila Danish menolaknya.

"Ni mesti perempuan tak sedar diri tu cakap apa-apa kat dia,"tambar Erin lagi. wajahnya kelihatan sedih. Puan Salbiah mengusap perlahan bahu Erin. Wajahnya juga merah, menahan marah pada Eka. Geram. Kalau perempuan tu di depannya mahu diganyangnya cukup-cukup. Anak-beranak menyusahkan hidup aku. Erin tersenyum tanpa disedari oleg Puan Salbiah. Jeratnya mengena. Kini pasti Puan Salbiah akan lebih membenci Eka. Yakin, Danish akan tetap menjadi miliknya... Arghhh sekali-sekala kita juga perlu bertindak kejam untuk mendapatkan orang yang kita cintai... peduli apa orang lain kata... cukuplah dia mengalah dan berkorban. Akhirnya apa yang dia dapat?

Rie tersenyum riang apabila mendapat balasan sms dari Eka. Tahu hati Eka tak sekeras mana. Namun hatinya agak pelik bila Eka ingin berjumpa dengannya. Malam ni pula, selalunya mengankat telefon atau membalas sms dari dirinya pun Eka tak sudi. Kini umpama mimpi dalam mimpi, Eka sudi membalas smsnya malah sudi pula bertemu dengannya. Walaupun perasaannya sedikit berdebar, rasa cuak dan tidak sedap hati silih berganti... namun demi rindunya pada Eka dia tidak pedulikan itu semua. Yakin percintaan mereka masih lagi utuh seperti dahulu, hati Eka tak pernah berubah... Cinta Eka hanya miliknya seorang. Desakan rindu dan cinta yang membara, kini dia tidak peduli lagi status Eka. Biarlah apa kata orang, yang penting Eka hanya menjadi miliknya.

Danish terus memandu, hatinya sudah tidak sabar bertemu dengan lelaki bernama Rie yang sering mengganggu isterinya. Marah dan sakit hati bercampur baur dalam hatinya. Eka hanya miliknya, tak ada siapa yang boleh memiliki Eka selain dirinya. Dia akan terus pastikan Eka akan tetap menjadi miliknya walau apapun terjadi. Tak kira, siapa yang berani mengganggu Eka akan dia musnahkan.
Perasan cemburunya telah menguasai pertimbangan akalnya. Yang dia tahu, lelaki bernama Rie itu harus diberi pengajaran agar meninggalkan Eka. Dia mendail satu di handsetnya. berbual sesuatu dengan sipemanggil. Dia tersenyum sinis. Puas.

Entah mengapa, Eka tiba-tiba terjaga. Mimpi yang dialami begitu menakutkan. tubuhnya berpeluh-peluh. Dia bermimpi berada di satu tempat yang asing. Dia melihat Rie tersenyum ke arahnya, Dia ingin melangkah ke arah Rie tapi tiba-tiba langkahnya terhalang. Tangannya dipaut erat Danish. Wajah Danish kelihatan lain. penuh rasa marah dan benci apabila matanya bertaut dengan Rie. Rie cuba membantu tapi tak berjaya. Dia di bawa lari jauh dari Rie. Danish tersenyum puas bila Rie tiada lagi antara mereka. yang ada hanya jeritan Rie memanggil namanya dan kemudian dia tersedar dari tidur... apa maksud mimpi itu??? Hatinya berdebar tiba-tiba. Ada resah yang bertandang sebaik sahaja teringatkan Rie... Dia berharap lelaki itu tidak apa-apa.

0 comments:

ANDA SUKA