BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

mereka yg amat hana sayangi

sekilas pandang



terima kasih pada yang sudi menjengah ceritera hatiku....

maaf sebab lambat hantar n3 baru kat blog ini
apapun kesudian anda menjengah ke sini membuatkan hana sangat terharu....
hope terhibur membaca karya hana yang tak seberapa ini....

salam sayang pada anda semua yang menyokong dan sudi menjengah ceritera hatiku

jangan lupa tinggalkan komen selepas baca ya...
semoga komen2 anda menambahkan lagi semangat hana untuk bekarya............

Sunday, March 28, 2010

HC12

Masa pantas beredar, Danish dan Erin terus leka menyulam kasih. Eka hanya mampu melihat setiap perilaku Danish yang semain alpa dengan tanggungjawabnya... wang ringgit tak perneh lokek, tapi dia perlukan Danish sebagai seorang suami dan papa pada Sofea dan Haziq. Sofea semakin menyepi, tidak lagi selincah dulu. Eka sedar Sofea merindui Danish, tapi apa yang boleh dia lakukan jika Danish semakin jarang berada di rumah. kini rumah itu ibarat hotel bagi Danish.. hanya pulang untuk menukar baju dan tidur, itu pun sudah jarang lelaki itu tidur di situ. entah mana dia tidur, Eka malas ambil tahu. perasaannya pada Danish juga semakin hambar.

Dia belajar untuk menerima dan menyanyangi lelaki itu demi rumahtangga dan anak-anak saudaranya, namun jika hanya dia yang berusaha dan Danish langsung tidak ambil peduli... dia tidak pasti selama mana lagi perkahwinan yang sudah retak menanti belah ini akan bertahan. dia tersentak dari lamunan apabila mendengar tangisan Haziq. segera dikesat air mata yang mengalir dipipi dan bergegas mendapatkan Haziq.

Eka merenung kalendar dihadapannya, beberapa hari lagi menjelang bulan Ramadan. teringat kisah lama, waktu dengan Rie dahulu, betapa Rie merajuk apabila setiapkali diajak berbuka sama-sama pada hari pertama puasa pasti dia akan menolak kerna dia lebih senang berbuka bersama-sama keluarganya... tapi kini bagaimana dia hendak mengkhabarkan hajat dihatinya pada Danish jika lelaki itu sering tiada di rumah. Eka mengesat air mata yang mengalir di pipi. Dipeluknya Sofea erat. Anak kecil itu juga menangis. Takut mendengar pertengkaran antara mamacu dan papanya. Tidak mengerti apa yang terjadi. Danish terus beredar meninggalkan mereka. Entah kemana perginya. Eka tertanya sendiri, salahkah permintaannya sehingga tangan Danish begitu ringan menyentuh pipinya… kak Lia… Eka rindukan kakak… apa salah Eka… mama… tangis Eka. Pertama kali dirinya dikasari. Sofea akhirnya tertidur dalam pelukan Eka. Yang paling melukakan hatinya, Danish sanggup menengking Sofea untuk melepaskan amarahnya. Anak kecil itu turut menerima tempias kemarahan papanya. Terbayang peristiwa sebentar tadi…

“saya nak cakap dengan awak sikit,” Eka memulakan perbualan. Danish masih tidak menunjukkan sebarang reaksi. Lelaki itu masih lagi leka menaip sms.

“mama saya ada telefon, kalau boleh mama nak kita balik sambut Ramadan di sana, lagipun kita dah lama tak balik sana,” Danish mengangkat muka merenung wajah Eka. Ada kerutan di dahinya.

“aku tak setuju, kita sambut kat rumah keluarga aku. Lagipun aku sibuk,” balas Danish. Masih lagi leka dengan handset ditangan. Eka menelan liur, terasa kesat, hampa.

“kitakan dah selalu balik rumah ibu awak, Cuma kali ni je saya mintak kita balik rumah saya, saya rindukan mama dan papa saya. Sofea pun dah rindukan mereka. Takkanlah asyik balik rumah awak jer, nanti Haziq dan Sofea lupa dan tak kenal datuk dan nenek sendiri,” ujar Eka tegas. Kalau boleh dia ingin sambut Ramadan bersama mama dan papa. Dia tahu perasaan mama dan papa. Inilah Ramadan pertama mereka selepas kematian kak Lia dan abang Razif.

“kan aku dah cakap, kita balik rumah ibu, yang kau degil sangat ni kenapa? Dah tak reti bahasa ke? Kau rindukan mak bapak kau ke kau rindukan jantan tu?” tengking Danish. Bengang. Kali pertama Eka membantah kata-katanya. Selalunya Eka sekadar menurut sahaja apa yang dikatanya. Entah angin apa yang merasuk perempuan tu agaknya.

“kalau awak tak nak balik, izinkan saya balik dengan anak-anak. Terpulang pada awak nak balik mana,” jawab Eka. Tidak dipedulikan tengkingan Danish itu walaupun ada getar didada. Sudah lali dengan tengkingan dan suara kasar lelaki itu, sejak dua bulan yang lalu hubungan mereka menjadi tegang. Seringkali mereka bertengkar. Entah siapa yang salah sebenarnya.

“baik, kalau kau kemaruk sangat nak balik, nak jumpa jantan tu kau boleh balik tapi anak-anak jangan harap lau boleh sentuh mereka. Mereka akan ikut aku,” Eka tersentak mendengar kata-kata Danish itu. pedih hatinya. Sampai hati Danish menuduhnya begitu… dan pertengkaran diantara mereka terus menjadi hangat sehingga akhirnya satu tamparan mengena pipi Eka. Sofea yang menghalang Danish dari memukul mamacunya di tolak kasar lelaki itu. pantas Danish terus beredar meninggalkan mereka. Eka terus menghampiri anak kecil itu, pantas di peluk tubuh kecil itu penuh kasih sayang. Tangisan Eka bagaikan tiada hentinya apatah lagi bila jejari kecil itu mengesat darah merah di bibirnya.

“napa papa pukul mamacu, jom Fea bawak mamacu gi klinik…papa dah tak sayang kita ke mamacu?” tangis Sofea sambil mengesat darah di bibir mamacunya. Eka hanya mampu memeluk tubuh kecil itu. terharu dengan kasih sayang si kecil.

Danish memandu keretanya laju. Entah angin apa yang merasuk dirinya. Tergamak dia mengasari Eka dan Sofea. Maafkan aku Eka… maafkan papa Fea… Digenggam erat tangan yang mengasari Eka. Tuhan apa yang telah aku lakukan…… dia marah, geram… bukan pada Eka tapi pada diri sendiri. Sedar hubungan mereka semakin tegang, malah Sofea juga seperti takut-takut padanya.

Entah apa yang tak kena. Setiap kali memandang wajah mereka, hatinya sakit... sakit kerana dirinya tidak dapat menunaikan permintaan abang Razif. Apa yang boleh dia buat, hatinya begitu degil. Sehingga kini dia merasakan tiada cinta dihatinya buat Eka… tapi mengapa dia cemburu bila terbaca sms yang dikirimkamkan oleh lelai bernama Rie di telefon bimbit Eka… dia benar-benar keliru.

..........................................................................................

Erin merenung wajah Danish yang keruh. tak tahu apa puncanya. Danish hanya menyepi sedari tadi. Sejak dua menjak ni, dia perasan, Danish selalu muram, resah malah lelaki itu terus hanyut dalam arus perasaan sendiri. Mengapa?? dia tertanya-tanya sendiri.

"Nish.. apa yang you fikirkan? U ajak I keluar tapi U langsung tak pedulikan I yang ada kat depan U nie..." bentak Erin. entah mengapa dia menjadi tidak senang dengan perubahan Danish itu. mengapa ya???

"Sory Rin... kat ofis ada masalah sikit. U cakap apa tadi sayang," tanya Danish sambil membelai rambut Erin mesra. Erin tersenyum mesra. Senang diperlakukan begitu. akin cinta Danish masih lagi miliknya...

"sampai bila kita nak macam ni Nish? takkan U nak suruh I tunggu U sampai I tua... sampai I dah tak laku. kita kahwin please... lagipun mak ayah I dah bising-bising...,"

"I tahu tapi syarat U tu....," Danish merengus kasar.

"kenapa dengan syarat I? U pun tahu keluarga I takkan setuju kalau U tak mematuhi syarat tu,"

"Tapi syarat tu terlalu berat bagi I, U pun tahu keadaan I kan,"

"sampai bila I nak kena faham keadaan U jerr? habis keadaan I ni sapa nak faham? I taknak di tuduh perampas, I tak nak jadi orang kedua. lagipun hak I yang dirampas, jadi tak salah I merampas balik apa yang pernah jadi milik I semula,"

"Please Rin... I nak U faham, walau apapun terjadi I tak boleh berpisah dengan Eka demi anak-anak saudara I..."

"Dah, terpulang pada U... U taknak berpisah dengan dia kerana anak-anak saudara U ke atau krana U dah sayang kat perempuan tak sedar diri tu? selama ni dia yang musnahkan kebahagiaan kita. tapi U terus juga bersama dia. apa hak I? sampai bila kita ak macam ni? terpulang pada U nish, kalau U sayangkan I, lepaskan dia... I bagi tempoh pada U seminggu jerr kalau tak kita putus," Erin terus meninggalkan Danish di situ. hatinya puas. terpulang pada Danish kini untuk menentukan arah tuju hubungan mereka.

Danish semakin keliru... mustahil untuk dia melepaskan Eka tapi... sanggupkan dia kehilangan Erin. keliru engan sikap Erin, mana perginya Erin yang memahami dan bertimbang rasa... kini dirasakan Erin bukan lagi Erin yang dikenalinya... Apa yang merubah sikap Erin? tanda tanya itu terus menghantuinya. sesekali dikerlingnya Sofea yang sedang leka menonton tv, entah citer ape pun dia tidak tahu. Anak kecil itu langsung tidak memperdulikan kehadirannya.

Eka pula sentiasa melarikan diri daripadanya. dia di dapur, Eka ke ruang tamu, bila dia ke ruang tamu Eka menghilangkan diri pula ke biliknya. Malah tiada sepatah perkataan pun Eka tuturkan untuknya. hanya Sofea menjadi penghbung antara mreka, tapi anak itu turut dingin dengannya. setelah menyampaikan pesanan mamacunya, Sofea terus pergi dari sisinya. dia benar-benar rasa terasing.

tiba-tiba dia rindukan gelak tawa Sofea dan Eka. teringat semula detik-detik bahagia mereka bersama.. tapi detik itu hanya sementara... arghhh mengapa hati ini begitu merindui mereka... dekat tapi jauh... itulah yang dirasainya sekarang... terasa begitu banyak waktu telah disia-siakan olehnya. agaknya Haziq sudah pandai melakukan apa ya? merangkak? berjalan atau apa? dia tidak tahu...

sanggupkah dia mengkhianati janjinya pada arwah abang Razif? apa akan jadi pada anak-anak kecil itu. Dia semakin bingung. mana satu jalan yang perlu diikutinya... bagaikan berdiri di satu persimpangan tanpa tahu arah tujunya. sebelah sini Eka bersama anak-anak, sebelah sana pula Erin. siapakah yang dia inginkan sebenarnya??? hati... mengapa kau jadi ragu-ragu. Antara mereka siapakah yang paling aku cintai??? yang aku tak sanggup kehilangannya??? siapa???

0 comments:

ANDA SUKA